Sjøbliss Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Får lyst å finne på noe djevelskap med slike som legger ut tau i en uthavn på den måten. Akkurat som om han hadde betalt for plassene. Utrolig ugreit og langt utenfor god folkeskikk. Her passer et "fy skamme seg" som bestemoren min ville sagt. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Guest Avmønstret# Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Må være greit at en holder av plass i slike "overbefolka" "uthavner". Syns også det er rart om en "fremmed" bare skviser seg inn uten å spørre eller "lese signaler" fra de som allerede ligger der. Bra at de merker tauet ordentlig når de holder av, da er det ikke til å misforstå. --- Tommel opp fra meg for å holde av plasser til venner og markere det ordentlig. Tommel ned for å presse seg innpå andre i uthavner med mindre de signaliserer veldig tydelig at det er ok. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 For ordens skyld, med uthavn så menes naturhavn uten tilrettelagte brygger? Her i Ryfylke er det mange flotte holmer som er tilrettelagt med bryggeanlegg, benker og bålpanner fra Ryfylke Friluftsråd. Å holde av bryggeplass på et slikt sted synes jeg er en uting. Å holde av plass utenpå sin egen båt (på samme brygge) tenker jeg er mer akseptabelt. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Hva gir deg retten til å holde av en plass? Er det ledig plass et sted det er naturlig å ligge, fint å gå i land og ferdige bolter har da alle rett til å benytte seg av dette. Liker selv å ligge for meg selv og oppsøker ikke plasser hvor man skviser seg inn, men mange gjør det. Skulle likt å se noen begynte å sperre av og holde av plasser i Perleporten midt i fellesferien. Mens andre steder blir det kanskje litt mer unaturlig hvis en gjeng har samlet seg på en odde. Tror nok mange er i stand til selv å vurdere situasjonen. Men å holde av og fysisk sperre, se det blir feil. Sitér dette innlegget Link to post
vanntrivsel Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Mouche skrev 27 minutter siden: Kommunene har tjent seg søkkrike på parkeringsavgifter? Det ble vel litt for mye Møllers tran vel. Tar vanligvis 1 spiseskje tran daglig. Sikkert noen som kan finne prisen på hva det koster å ligge med en 32 foter på brygga og få besøk som kommer med bil og parkerer I nærheten av skjærhallen? Totalpris kr 700? Til opplysning ligger det over 100 båter I gjestehavna og flere 100 biler på parkeringsplassene. Da ganger man opp 200 x 700 ....det skulle vel bli 140 000 I døgnet det, Mouche? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 19 minutes ago, Pinkvin said: Må være greit at en holder av plass i slike "overbefolka" "uthavner". Hvis du med uthavn virkelig mener uthavn som for meg er en havn helt uten infrastruktur så er det greit. Er det en "uthavn" avmerket på kartet og med infrastruktur i form av forøtøyningsbolter, toaletter osv så er det ikke så greit. Hvor mange venner mener du det er greit å holde av for? En, to, tre eller kanskje flere? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mouche Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 2 minutes ago, vanntrivsel said: Tar vanligvis 1 spiseskje tran daglig. Sikkert noen som kan finne prisen på hva det koster å ligge med en 32 foter på brygga og få besøk som kommer med bil og parkerer I nærheten av skjærhallen? Totalpris kr 700? Til opplysning ligger det over 100 båter I gjestehavna og flere 100 biler på parkeringsplassene. Da ganger man opp 200 x 700 ....det skulle vel bli 140 000 I døgnet det, Mouche? I hvor mange døgn og hva koster det å drive dette samt hva kostet det å opparbeide all denne infrastrukturen? Og hva utgjør dette for Hvaler kommune som man finner oppslag om som; En fattig, forgjeldet kommune med dystre framtidsutsikter, forteller rådmann Torleif Gjellebæk i økonomiplanen for 2011–2014. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sjøbliss Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 29 minutes ago, Pinkvin said: Må være greit at en holder av plass i slike "overbefolka" "uthavner". Syns også det er rart om en "fremmed" bare skviser seg inn uten å spørre eller "lese signaler" fra de som allerede ligger der. Bra at de merker tauet ordentlig når de holder av, da er det ikke til å misforstå. --- Tommel opp fra meg for å holde av plasser til venner og markere det ordentlig. Tommel ned for å presse seg innpå andre i uthavner med mindre de signaliserer veldig tydelig at det er ok. I fredagshølet er det lagt opp til at man ligger tett med bolter i land. Er på ingen måte greit å holde av om det er fullt der inne. Er vel ikke ofte noen legger seg tett inntil andre før det begynner å fylle seg opp (det gjør ikke vi). Om noen har lyst å ligge sammen eller vente på noen søker vi løsninger slik art alle får plass på en god måte. Denne metoden avbildet liker jeg ikke i det hele tatt. Veldig usosial oppførsel i friareal. Akkurat som om jeg skulle satt opp et gjerde på en nydelig offentlig sandstrand fordi 50 av mine venner kanskje kommer senere. Resten får holde seg til sild-i-tønne delen.... ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Guest Avmønstret# Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Sjøbliss skrev 14 minutter siden: I fredagshølet er det lagt opp til at man ligger tett med bolter i land. Er på ingen måte greit å holde av om det er fullt der inne. Er vel ikke ofte noen legger seg tett inntil andre før det begynner å fylle seg opp (det gjør ikke vi). Om noen har lyst å ligge sammen eller vente på noen søker vi løsninger slik art alle får plass på en god måte. Denne metoden avbildet liker jeg ikke i det hele tatt. Veldig usosial oppførsel i friareal. Akkurat som om jeg skulle satt opp et gjerde på en nydelig offentlig sandstrand fordi 50 av mine venner kanskje kommer senere. Resten får holde seg til sild-i-tønne delen.... ? Har vært der noen ganger. Det er også mulighet til å ligge på svai midt i bukta, det er masse plasser mellom "hølet" og Papperhavn, og i Papperhavn like ved, hvor en også kan ligge på svai og på gjesteplasser. Dette er jo mer et "område" hvor det er utallige muligheter til å ligge. De gangene jeg har vært der har det vært temmelig åpenbart at plassen er dominert av "gjenger" fra Østfold, særlig da nord- vest delen av "hølet" rundt utedassen oppi der. ---- Syns det er helt greit at folk holder av plasser til "kompisbåter" der. Om en skulle få større utskifting og plass til flere så kan en vel heller be kommunen om å merke tydelig ifht 2- døgns regelen. Noen av båtene som ligger i "hølet" må ha kolossale septiktanker for å si det sånn ;-) Sitér dette innlegget Link to post
vanntrivsel Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Mouche skrev 23 minutter siden: I hvor mange døgn og hva koster det å drive dette samt hva kostet det å opparbeide all denne infrastrukturen? Og hva utgjør dette for Hvaler kommune som man finner oppslag om som; En fattig, forgjeldet kommune med dystre framtidsutsikter, forteller rådmann Torleif Gjellebæk i økonomiplanen for 2011–2014. Det vet jeg ikke så mye om. Det koster vel omtrent det samme som å parkere i oslo sentrum som på en grusplass på Skjærhallen Det koster uforholdsmessig mye å benytte disse tjeneste som for ikke mange år tilbake var gratis. Hva kommunen bruker pengene til er kanskje strøm/ vann/vei/kloakledninger /renovasjon og helsetjenester til hytteeiere som er bofaste store deler av året. De er vel pålagt eiendomskatt noe de er svært sinte over. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Holde av plass er helt uakseptabelt. Jeg har stor båt nå, og har hatt større båt før. Blir vant til at folk snur ryggen til når jeg anøver for å få plass. Da setter jeg opp ett smil, og sier at det er null problem for meg å ligge utenpå. Plutselig er det ikke noe problem å forhale, eller legge seg utenpå meg alikevel. Veldig kjipt å komme til full havn, og måtte gå ut igjen, særlig hvis man er sliten, sulten, mm etter lang seilas. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Hadde sett problemet om det var en uthavn med langt til neste mulighet, men Fredagshølet er ikke det. Der er det masse plass, og også rett i nærheten. --- Og selv om jeg ferdes en del i området, dvs Hvaler, så fremstår det for meg/oss helt utenkelig å legge oss utenpå eller inntil fremmede i en uthavn. De er vel der for å få være litt for seg selv, evt sammen med folk de kjenner. Skjønner at det er noe helt annet "inne i mølja" i indre Oslofjord, at det er så tett med folk og båter at du ikke har noe valg.. men det er jo ikke sånn om en kommer seg litt utafor Drøbak. --- Om det er "spesielle grunner" til at vi må få lagt til så blir det noe annet. Om vi har gått hele dagen, er slitne og gjerne vil få lagt oss/spist. Men da kan en jo spørre. En annen gang var jeg ute alene en ukes tid med ungene mens de fortsatt var ganske små (kona jobbet). Da gikk jeg til Fredagshølet og siktet meg inn på en "gjeng" som hadde småunger og spurte om det var greit at vi lå sammen med de. Og det var det jo og vi fikk noen veldig hyggelige dager, ble kjent med nye folk og både jeg ungene koste oss gløgg. --- Så hva prøver jeg å si? Jeg har full respekt for at folk vil ha litt privatliv i uthavner og vil ligge litt for seg selv, det er tross alt ikke gjestehavner. Samtidig syns jeg ikke at en skal tolke alt en ser og opplever i verste mening. Om vi hadde avtalt å møte noen vi kjente og de holdt av plass ved siden av seg i Fredagshølet så ville jeg jo bli veldig glad for det. Det er ulogisk at en annen og fremmed som kom tidligere skulle ligge ved siden av de vi skulle møte og så måtte vi legge oss på svai eller ett annet sted ... At noen må holde av en plass i noen timer ser jeg på som helt kurant i uthavn. Jeg skjønner ikke hva som er "dårlig skikk" med å gjøre det i det hele tatt. --- Og til sist, vil man noe men ikke helt skjønner hva som foregår så kommer en ofte langt med å snakke med folk og høre i en hyggelig tone. Kan hende de venter "vennebåten" om 5 timer og man kan ligge der i mellomtiden hvis en må på land med bikkja og ungene? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 57 minutes ago, vanntrivsel said: Det vet jeg ikke så mye om. Det koster vel omtrent det samme som å parkere i oslo sentrum som på en grusplass på Skjærhallen Det koster uforholdsmessig mye å benytte disse tjeneste som for ikke mange år tilbake var gratis. Hva kommunen bruker pengene til er kanskje strøm/ vann/vei/kloakledninger /renovasjon og helsetjenester til hytteeiere som er bofaste store deler av året. De er vel pålagt eiendomskatt noe de er svært sinte over. En parkeringsplass i Oslo sentrum benyttes tolv måneder i året mens en parkeringsplass, eller en båtplass, på Skjærhallen benyttes hvor mange måneder i året? Vann, kloakk avløp og renovasjon er alle tjenester som faktureres etter selvkostprinsippet som er vedtatt av et samlet Storting så du finner ikke ditt "misbruk" der. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ida Marie III Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Er det ikke uthavn dere diskuterer ??? renovasjon ?? vann ?? Tråden handler vel om uthavn..eller ?? Helt utenkelig for meg og legge meg innpå fremmede som ligger i en uthavn... Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 3 hours ago, Sjøbliss said: I fredagshølet er det lagt opp til at man ligger tett med bolter i land. Er på ingen måte greit å holde av om det er fullt der inne. Er vel ikke ofte noen legger seg tett inntil andre før det begynner å fylle seg opp (det gjør ikke vi). Om noen har lyst å ligge sammen eller vente på noen søker vi løsninger slik art alle får plass på en god måte. Denne metoden avbildet liker jeg ikke i det hele tatt. Veldig usosial oppførsel i friareal. Jeg liker heller ikke denne metoden - det var derfor jeg postet bildet, for å sjekke hva andre mener. 2 hours ago, Pinkvin said: Har vært der noen ganger. Det er også mulighet til å ligge på svai midt i bukta, det er masse plasser mellom "hølet" og Papperhavn, og i Papperhavn like ved, hvor en også kan ligge på svai og på gjesteplasser. Dette er jo mer et "område" hvor det er utallige muligheter til å ligge. De gangene jeg har vært der har det vært temmelig åpenbart at plassen er dominert av "gjenger" fra Østfold, særlig da nord- vest delen av "hølet" rundt utedassen oppi der. Dette er jo nettopp ved utedassen oppe i nord-vest. Det lå tre båter sammen, og de virket som kompiser. Det blir jo ikke noe enklere for andre å prøve å få brukt området hvis førstemann i gjengen legger ut tau som blokkerer for de 3-4 nærmeste plassene. Vi lå for svai rett utenfor, og det ble etterhvert også "fullt" på svaiplassene. 1 hour ago, Pinkvin said: Hadde sett problemet om det var en uthavn med langt til neste mulighet, men Fredagshølet er ikke det. Der er det masse plass, og også rett i nærheten. Det var etterhvert ganske fullt i Fredagshølet denne dagen (onsdag i forrige uke). Det var ikke mange plasser igjen mot land rundt hølet. Om det var det gode været, ferietid eller at det var meldt litt vind utpå som fikk folk til å søke hit aner jeg ikke, men vi var mange båter der. 2 hours ago, Pinkvin said: Samtidig syns jeg ikke at en skal tolke alt en ser og opplever i verste mening. Om vi hadde avtalt å møte noen vi kjente og de holdt av plass ved siden av seg i Fredagshølet så ville jeg jo bli veldig glad for det. Det er ulogisk at en annen og fremmed som kom tidligere skulle ligge ved siden av de vi skulle møte og så måtte vi legge oss på svai eller ett annet sted ... At noen må holde av en plass i noen timer ser jeg på som helt kurant i uthavn. Jeg skjønner ikke hva som er "dårlig skikk" med å gjøre det i det hele tatt. --- Og til sist, vil man noe men ikke helt skjønner hva som foregår så kommer en ofte langt med å snakke med folk og høre i en hyggelig tone. Kan hende de venter "vennebåten" om 5 timer og man kan ligge der i mellomtiden hvis en må på land med bikkja og ungene? Vennebåtene kom aldri i dette tilfellet. Bildet ble tatt før kl. 1600 på onsdagen, og det kom ingen flere båter før de brøt opp og dro midt på dagen på torsdag. Og hvis det ikke er flere ledige plasser mot land andre steder i bukta så er det kun de avbildede plassene som står igjen, og terskelen for andre å legge seg inntil ukjente blir lavere hvis plassen er ledig (og ikke markert med klart merket tau). Er det fullt er det kanskje ikke så farlig om man ligger inntil ukjente - det er jo også noe av sjarmen at man kan treffe nye, hyggelige folk også i en uthavn. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
vanntrivsel Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Mouche skrev for 3 timer siden: En parkeringsplass i Oslo sentrum benyttes tolv måneder i året mens en parkeringsplass, eller en båtplass, på Skjærhallen benyttes hvor mange måneder i året? Vann, kloakk avløp og renovasjon er alle tjenester som faktureres etter selvkostprinsippet som er vedtatt av et samlet Storting så du finner ikke ditt "misbruk" der. Ja det handler om å ta av plass i uthavn og gjestehavn. Da jeg lå I gjestehavnen på Skjærhallen og fikk besøk kostet det gjestene mine kr 250 for å parkere. Hvorfor er parkeringen gratis på feks Rena eller andre steder. Noen suger. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 (redigert) 2 hours ago, Ida Marie III said: Er det ikke uthavn dere diskuterer ??? renovasjon ?? vann ?? Tråden handler vel om uthavn..eller ?? Det er nok ikke helt uten grunn at jeg nettopp spør hva andre konkret legger i begrepet uthavn. Her et eksempel på hva som anses som uthavn så forvirringen kan bli total når man diskuterer helt forskjellige ting? En uthavn er en mindre havn i den ytre skjærgården. https://www.lillesandmuseet.com/uthavner-i-lillesand.html Redigert 31.Juli.2018 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Xtian Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Mange skiller mellom uthavn og naturhavn. Alle naturhavner er vel også uthavner, men ikke alle uthavner er naturhavner, hvis jeg har forstått det riktig. En naturhavn har ingen (eller veldig lite) tilrettelegging, man ligger med egen dregg og (helst egne) bolter i fjellet. En uthavn var vel opprinnelig en havn hvor man lå midlertidig på vei til eller fra den egentlige havnen i byen mens man ventet på bør. Den kan ha infrastruktur som brygger, og lignende, men må ikke ha det. Øya Hjelp vest for Håøya i Oslofjorden tror jeg er et eksempel på en uthavn i tilknytning til Oslo (eller Kristiania som det het den gang da...) som også er en naturhavn. Christian Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Ida Marie III Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Xtian skrev 7 minutter siden: Mange skiller mellom uthavn og naturhavn. Alle naturhavner er vel også uthavner, men ikke alle uthavner er naturhavner, hvis jeg har forstått det riktig. En naturhavn har ingen (eller veldig lite) tilrettelegging, man ligger med egen dregg og (helst egne) bolter i fjellet. En uthavn var vel opprinnelig en havn hvor man lå midlertidig på vei til eller fra den egentlige havnen i byen mens man ventet på bør. Den kan ha infrastruktur som brygger, og lignende, men må ikke ha det. Øya Hjelp vest for Håøya i Oslofjorden tror jeg er et eksempel på en uthavn i tilknytning til Oslo (eller Kristiania som det het den gang da...) som også er en naturhavn. Christian Ja, da snakker vi nok forbi hverandre... I mitt hodet er en uthavn en naturlig havn der en ordner seg selv ved ankring eller inntil fjellet, slik vi ligger nå... Ingen ville funnet på å legge seg på utsiden av min båt her.. Og jeg ville heller aldri presset meg på en annen ukjent... Så sånn sett er det vel greit og holde av plass til kjente i uthavn.. Ingen har noe med om jeg slipper en bekjent inn på siden av meg her jeg ligger.. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Dette har jo vært diskutert før. Definisjonene som @Xtian kommer med er jo veldig greie. Hvis man skiller på de tre begrepene så slipper man jo å snakke forbi hverandre i et sett: Gjestehavn - Mot betaling, diverse tjenester eller goder tilbake. Uthavn - Enkel brygge eller kai, ingen tjenestetilbud av havnas eier. Naturhavn - Kun rene holmer med viker og bukter, ikke mer tilrettelegging enn fortøyningsbolter i fjellet. Komunale buer for søppel eller utedo kan være i nærheten. Popeye70 skrev for 3 timer siden: Det var etterhvert ganske fullt i Fredagshølet denne dagen (onsdag i forrige uke). Det var ikke mange plasser igjen mot land rundt hølet. Om det var det gode været, ferietid eller at det var meldt litt vind utpå som fikk folk til å søke hit aner jeg ikke, men vi var mange båter der. Vennebåtene kom aldri i dette tilfellet. Bildet ble tatt før kl. 1600 på onsdagen, og det kom ingen flere båter før de brøt opp og dro midt på dagen på torsdag. Og hvis det ikke er flere ledige plasser mot land andre steder i bukta så er det kun de avbildede plassene som står igjen, og terskelen for andre å legge seg inntil ukjente blir lavere hvis plassen er ledig (og ikke markert med klart merket tau). Er det fullt er det kanskje ikke så farlig om man ligger inntil ukjente - det er jo også noe av sjarmen at man kan treffe nye, hyggelige folk også i en uthavn. Veldig enig i at denne måten å sperre av for andre ikke er greit i det hele tatt. Problemet med slike kuksugere er jo også at hvis du først hadde argumentert deg fram til å få ligge på en av de plassene så hadde det ikke blitt noe trivelig i det hele tatt. Det er jo tydelig når man møter slike at de forsøker å ha området for seg selv, men slike tiltak er ikke ok Og Pinkvin, må si at holdningene dine overrasker meg litt her nå. Du som snakker så varmt om å ta vare på naturen for allmennheten, ikke okkupere mer plass enn nødvendig på svaiplasser med bøyer osv. osv. Nå argumenterer du plutselig for at det er greit å sperre av hele svaberg midt i den flotteste og mest dyrebare skjærgården i Oslofjorden! Pinkvin skrev for 6 timer siden: Hadde sett problemet om det var en uthavn med langt til neste mulighet, men Fredagshølet er ikke det. Der er det masse plass, og også rett i nærheten. --- Og selv om jeg ferdes en del i området, dvs Hvaler, så fremstår det for meg/oss helt utenkelig å legge oss utenpå eller inntil fremmede i en uthavn. De er vel der for å få være litt for seg selv, evt sammen med folk de kjenner. Skjønner at det er noe helt annet "inne i mølja" i indre Oslofjord, at det er så tett med folk og båter at du ikke har noe valg.. men det er jo ikke sånn om en kommer seg litt utafor Drøbak. Her er du helt på bærtur. Du legger det fram som om det er trangt innafor Drøbak, og bare du kommer forbi Jeløen er det all verdens plass. Mulig du opplever det slik, men slik er det altså ikke. På de dagene det er vindstille og 30 grader i skyggen kan man legge båten hvor som helst, det skjønner alle. Men 99% av alle dagene i fellesferien er det ikke slik. Da må man finne seg et lunt sted for å fortøye båten sikkert. Og blåser det litt mer enn det vanlige er alle 95% av alle plassene utenfor Fredagshølet mellom Seiløy og Papperhavn ubrukelige, i det minste utrivelige. Pinkvin skrev for 6 timer siden: Så hva prøver jeg å si? Jeg har full respekt for at folk vil ha litt privatliv i uthavner og vil ligge litt for seg selv, det er tross alt ikke gjestehavner. Der er vi enige. Men når det ikke er flere ledige plasser for å fortøye mot fjellet må vi finne oss i at båtene fortettes. En måte å fortsatt vise hensyn til naboene er å tenke litt over hvor mye støy man produserer. Noen kjører aggregat, det må man jo bare, noen lar motoren gå på tomgang for å lade, noen har unger som sirkler rundt med joller i det uendelige, noen har unger som absolutt må skrike hele tiden når de bader noen synes det er på plass å underholde alle andre med sin musikk, og atter andre synes det er naturlig å rope til hverandre hele tiden, til slutt er det de som kommer og lar båten gå på tomgang en halv time mens de fortøyer, og det samme når de skal gå. Så har du de som kommer sigende i sakte tempo uten å lage bølger, fortøyer båten, og man hører ikke et knyst fra dem innen de starter opp og drar. Folk er forskjellige, noen gjør bare så mye ut av seg. Pinkvin skrev for 6 timer siden: At noen må holde av en plass i noen timer ser jeg på som helt kurant i uthavn. Jeg skjønner ikke hva som er "dårlig skikk" med å gjøre det i det hele tatt. Enig i det også, men nå er det altså ikke det det er snakk om her. Her er det snakk om å sperre av et område for andre uten at det kommer noen venner. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mouche Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Nå finnes det vel havner ute i skjærgården hvor det ikke tas betaling, men hvor det finnes både bord, benker, griller og toaletter og med forøtøyningsringer og hva er disse da? Uthavn eller naturhavn? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Komodo Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Ja nå ble du forvirret tenker jeg ... Hvis det er brygge er det uthavn, hvis det er fortøyningsringer i fjellet er det naturhavn. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mouche Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Helt konkret; https://velihavn.no/uthavner/aust-agder/ostre-hestholmbukt I hvilken kategori er denne? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Framtia Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Hestholmbukta er etter mitt syn ikke en havn man kan forvente å ikke få noen andre ved siden av seg. Heller ikke et sted man kan holde av plass til vennebåter som måtte komme senere. Men om man legger seg alongside der det ikke finnes brygger eller faste bolter kan man så klart nekte enhver å legge seg utenpå. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Guest Avmønstret# Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Komodo skrev for 6 timer siden: Enig i det også, men nå er det altså ikke det det er snakk om her. Her er det snakk om å sperre av et område for andre uten at det kommer noen venner. Det er vi 100% enige i. En kan ikke sperre av for å slippe å få folk nær seg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.