Fuglen Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Var i Hestholmbukta rett før helga. Der var det som det bestandig har vært (i min tid). Masse båter. Var et ledig "hull" mellom en tysk seilbåt og noen fra Egersund. Stakk nesa opp av takluka, spurte (med et smil) om det er greit at vi legger oss inn her? "Bare å komme inn, vi hjelper med fortøyningene" fikk jeg til svar. Hengte ut fendere på begge sider, slapp dreggen, og hadde som vanlig et fantastisk besøk på Skauerøya. Dagen etter ble noen nabobåter byttet ut med noen med gamlinger som satte seg på land og forsynte seg grovt av akkevitt på land kl. 11. Ukult, da jeg har små barn med, men det er en annen diskusjon. Uthavn? Trodde det var slikt som Rasvåg, Ny-Hellesund, Brekkestø, Lyngør... Der man er heldig om det er en gjestehavn og kan komme til. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 15 hours ago, Pinkvin said: Det er vi 100% enige i. En kan ikke sperre av for å slippe å få folk nær seg. Det er dette jeg ser når jeg ser tauet i fredagshølet, han vil ikke ha noen andre nær seg enn sine venner. Det er jo i og for seg greit når det er tomt der, men er det begynt å fylle seg opp er det kjempeugreit. Kjenner jeg blir litt sånn passiv aggressiv av slikt... det er ikke bra i ferien. :P I populære uthavner med bolter i land hvor det ofte er mange båter må man bare regne med å måtte få andre tett på seg. Venner kan ligge en eller to båter bortenfor, det kan da ikke være noe problem. Gud forby at noen måtte hilse på noen de ikke kjenne fra før. Kanskje ikke er så ekstroverte som meg men herlighet. Dersom vi prøver å være litt overbærende, søke løsninger og ikke minst snakke sammen så går det sikkert mye greiere. Han som er avbildet kan jo bare si til de som ankommer at de gjerne kunne tenke seg å ligge for seg selv om de kommer tett på. Det er etter slik som @Popeye70 beskriver mange som blir bedre kjent i havna på bekostning av denne ene båtens ønske om å ha en hel langside for sin egen nytelse. Om man snur på det litt. Dersom jeg var han som strakk det tauet og satt med min lille Piña Colada på akterdekk og så alle båtene som ankret opp og fortøyde tettere og tettere utover ettermiddagen; ville jeg kost meg? Hadde det gitt meg glede? Hadde jeg slappet av? Tror jeg hadde følt meg som en liten egoistisk dritt, men det gjorde nok ikke nevnte. Der er nok ikke empatien tilstrekkelig utviklet. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Sjøbliss skrev 1 minutt siden: Det er dette jeg ser når jeg ser tauet i fredagshølet, han vil ikke ha noen andre nær seg enn sine venner. Det er jo i og for seg greit når det er tomt der, men er det begynt å fylle seg opp er det kjempeugreit. Kjenner jeg blir litt sånn passiv aggressiv av slikt... det er ikke bra i ferien. :P I populære uthavner med bolter i land hvor det ofte er mange båter må man bare regne med å måtte få andre tett på seg. Venner kan ligge en eller to båter bortenfor, det kan da ikke være noe problem. Gud forby at noen måtte hilse på noen de ikke kjenne fra før. Kanskje ikke er så ekstroverte som meg men herlighet. Dersom vi prøver å være litt overbærende, søke løsninger og ikke minst snakke sammen så går det sikkert mye greiere. Han som er avbildet kan jo bare si til de som ankommer at de gjerne kunne tenke seg å ligge for seg selv om de kommer tett på. Det er etter slik som @Popeye70 beskriver mange som blir bedre kjent i havna på bekostning av denne ene båtens ønske om å ha en hel langside for sin egen nytelse. Om man snur på det litt. Dersom jeg var han som strakk det tauet og satt med min lille Piña Colada på akterdekk og så alle båtene som ankret opp og fortøyde tettere og tettere utover ettermiddagen; ville jeg kost meg? Hadde det gitt meg glede? Hadde jeg slappet av? Tror jeg hadde følt meg som en liten egoistisk dritt, men det gjorde nok ikke nevnte. Der er nok ikke empatien tilstrekkelig utviklet. Dette tror jeg alle er helt enige i. En metode å bli kvitt uggen følelse av å være en kødd som ligger longside og tar plasser kan jo være å drikke akevitt kl 1100 ;-) --- Men så er det dette med å tolke det en ser. Ett sted vi har brukt å ligge av og til kan på mange måter ligne litt på Fredagshølet, nemlig lagunen ved Gluppö. Der lå vi en gang langsetter på Sköllholmen. Når vi kom var det plenty med plass. Vi gikk dit mens været var litt dårlig, hadde en natt der og dagen etter lettet været og det fylte seg opp med båter. Det er veldig lunt der sånn totalt sett. Men Sköllholmen ligger mot åpningen og det kan være litt drag fra sjøen der, pluss at vinden av og til drar gjennom sundet ganske friskt. Ved å ligge med anker og baugen inn vil en ligge på tvers av både sjø og evt vind som går gjennom sundet. Vi er ikke særlig komfortable med å ligge med baug inn og (manuelt) hekkanker med 7,5 tonn båt. Etter min vurdering er dette en plass vi ligger longside, og sånn er det med den saken. Utover dagen merket vi at det var flere båter borte å "snuste" på plassen, og jeg skjønte jo tegninga og misnøyen ved at vi lå som vi lå. Vi hadde hele tiden fendere på utsiden så om noen ville ligge på utsiden så var de velkomne. Det aller verste var at en stor cabincruiser ville legge seg med baugen inn foran vår båt, det var god plass til det der, men vinden dro gjennom sundet og før ankeret hadde fått tak (jeg stod på land og tok i mot fortøyningene foran, men måtte la de gå) så rak de nedpå ankeret i baugen vår og ripa opp hele siden når de bakket ut.... :-/ --- Må si at jeg vil legge meg langsetter på samme plassen neste gang også.... Men muligens vurdere å gå ut og legge oss på svai om det fyltes opp med båter som ville ligge mot land iom at holmen er ganske liten og vi uansett stort sett bruker jolla for å gå til land på de andre øyene for å bade, gå tur osv. Kanskje vi bare vil legge oss på svai i stedet i grunnen... vet ikke. --- Tipper ganske mange ser på oss som kødder når vi ligger langsetter på den plassen, har sett at andre også ligger langsetter der, men også båter med baugen inn, men da gjerne litt mindre båter. Så hva er vi? Fornuftige som vurderer at det ikke er en plass som egner seg for baug inn. Eller kødder som burde ta sjansen på å ligge baug inn, eller som ikke burde ligge der om vi ikke tør å ligge baug inn, i hvertfall ikke når plassen fylles opp med båter. Jeg vet ikke men jeg tipper en del andre sine vurderinger er annerledes enn mine. Noen syns kanskje vi er kødder som ligger langsetter på den plassen. Og for å være helt ærlig.... det må jeg innrømme at er noe jeg driter i, for å si det litt kortfattet og enkelt ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Utifra erfaringen med cabincruiseren så var din vurdering riktig ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Olevine Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Framtia skrev On 31.7.2018 at 19.26: Hestholmbukta er etter mitt syn ikke en havn man kan forvente å ikke få noen andre ved siden av seg. Heller ikke et sted man kan holde av plass til vennebåter som måtte komme senere. Men om man legger seg alongside der det ikke finnes brygger eller faste bolter kan man så klart nekte enhver å legge seg utenpå. Vi ligger i Hestholmbukta nå, og her er det to båter som har et langt tau som sperrer. Den ene holdt tydelig av plass til to vennebåter som måtte løfte tauet for å komme inn til land. Tauet er sikkert 100 meter langt og er strukket over den innerste delen av bukta. Om tauet også er ment å være fortøyning vet jeg ikke, men det virker unødvendig. En båt som kom seinere holdt på å kjøre rett i tauet, men ble gjort oppmerksom på det i siste øyeblikk. På motsatt side av bukta ligger også en båt med et tau fra akterenden tvers over resten av bukta hvor det må være plass til et par båter til. Synes ikke det ser bra ut i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Bare vent, når alle båtfolk har blitt medlemmer her inne blir det nok litt lettere å få fram slik informasjon. Jeg har tenkt å fremme et forslag om obligatorisk medlemskap på BP for å føre båt ? Pinkvin skrev for 7 timer siden: Tipper ganske mange ser på oss som kødder når vi ligger langsetter på den plassen, ... Så hva er vi? Fornuftige som vurderer at det ikke er en plass som egner seg for baug inn. Eller kødder som burde ta sjansen på å ligge baug inn, eller som ikke burde ligge der om vi ikke tør å ligge baug inn, i hvertfall ikke når plassen fylles opp med båter. Nå kan du strekke deg opp og sette et kryss i taket Pinkvin, for nå er jeg faktisk enig med deg! Å legge seg longside på en holme må jo være ok. Selv om det er en populær plass som Gluppö. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Sjøbliss skrev for 7 timer siden: Utifra erfaringen med cabincruiseren så var din vurdering riktig ? Ja uff, det gjorde vondt helt inn i ryggmargen når han rak ned på vår galvaniserte, grå og smårustne Rochna som grådig grov seg inn så gelcoaten spruta.... den lyden var ikke god... og så mange meter det ble.... usj... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Din eller hans gelcoat? Håper det var hans ??? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Sjøbliss skrev 6 minutter siden: Din eller hans gelcoat? Håper det var hans ??? Hans gelcoat ja. Skal ikke glede seg over andres ulykke men er jo glad det ikke var min båt, selv om totalen i samfunnsregnskapet nok hadde blitt bedre om det var det ;-) Har overraskende bra gelcoat på egen båt til tross for at den fra midten av 80 tallet. Men en sånn skade, med min selvvalgte høye egenandel hadde gjort det til en DIY jobb. Dvs mye arbeid for meg og antagelig et medium minus resultat. Han hadde en nyere og flott cabincruiser av ett eller annet slag, tar for gitt at det ble en forsikringsskade og proffer endte med å gjøre jobben. Mao så spleisa nok vi med forsikring på den reparasjonen ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 ?? Han som prøvde å legge til, så bra det var hans båt som fikk skadene tenker jeg. Mindre styr. Prøvde å legge til med baugen mot land på "Eneboeren" ved Hui i Tønsbergfjorden i litt sidevind. Var ikke lett og måtte tre forsøk til før vi fikk knytt oss fast. Ene gangen gikk stigen i baugen litt borti land når vi "blåste forbi". Eneste grunnen til at vi valgte å ligge slik var fordi vinden skulle snu ila et par timer, noe den gjorde og alt ble blikkstille.... ? Har tenkt i ettertid at vi skulle gjort som deg, lagt oss longsides mot land. Det er mulig der ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Sjøbliss skrev 7 minutter siden: ?? Han som prøvde å legge til, så bra det var hans båt som fikk skadene tenker jeg. Mindre styr. Prøvde å legge til med baugen mot land på "Eneboeren" ved Hui i Tønsbergfjorden i litt sidevind. Var ikke lett og måtte tre forsøk til før vi fikk knytt oss fast. Ene gangen gikk stigen i baugen litt borti land når vi "blåste forbi". Eneste grunnen til at vi valgte å ligge slik var fordi vinden skulle snu ila et par timer, noe den gjorde og alt ble blikkstille.... ? Har tenkt i ettertid at vi skulle gjort som deg, lagt oss longsides mot land. Det er mulig der ? Eller om en har jolle. Først legge seg longside så ror ut hekkankeret. Da har en litt mer kontroll. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Ikke helt enkelt om en har vinsj og kjetting til ankeret? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
vanntrivsel Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Det er ikke alltid så greit når man skal legge til longside med litt ugunstig vind. Men noen knep kan man jo bruke. Slippe ankeret for å ha en ekstra sikkerhet hvis noe uforusett skjer. Ankeret kan også brukes når man skal kaste loss og reise og har vinden i skutesiden. Da trekker man hekken ut med vinsjen eventuelt med håndmakt . Eller kan man kjøre baugen mot land og den som skal fortøye har to tau, et i baugen og et i hekken. Fortøyer først baugen og drar inn hekken mot fjellet med det andre tauet. Det er sikkert noe alle både praktiserer og er godt kjent med og kanskje helt unødvendig å nevne.. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 20 minutes ago, vanntrivsel said: Det er sikkert noe alle både praktiserer og er godt kjent med og kanskje helt unødvendig å nevne.. Absolutt ikke, takk for tips! :) Jeg har enda ikke turt å legge meg longsides i naturhavn men det står på listen. Har med to store kulefendere som brukes flittig så vi har det vi trenger tror vi når tiden kommer. Smarte tips! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Lars H. Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Jeg har to stor bildekk som kan brukes ved longside i naturhavn. Fordelen fremfor kulefendere er at de kan senkes ned under vann. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ida Marie III Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Med bortimot fravær av tidevann der øst, burde longside til fjellet være en grei sak. Vi ligger slik ofte, og foretrekker det fremfor anker...enklere å komme på land.. Men litt mer å tenke på her vest, med ca 1 meter tidevann... hyller i fjellet under flomålet bør være det første en avklarer... Ellers er store kulefendere uslåelig...De blir aldri for stor... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 9 hours ago, Lars H. said: Jeg har to stor bildekk som kan brukes ved longside i naturhavn. Fordelen fremfor kulefendere er at de kan senkes ned under vann. Dritvanskelig å finne fendertrekk til :) får gå med stretchlaken! Ellers bra tips men tror jeg prøver med kulefendere først. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Komodo Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Bildekk er gull! De tåler juling, og er tunge slik at de ligger stødig. Men det er ikke alle koner som synes bildekk pynter opp, så da blir det gjerne fendere. Et problem med å fendere mot land kan være at fjellet er litt skrått, og at fenderen "jobber seg opp" i løp av natta når båten beveger på seg. Et tips for å motvirke det er å binde et dødmannslodd i fenderen og henge den opp ned. Den vil da presse seg ned mellom fjellet og båten. Har vært praktisert mange ganger og fungerer helt utmerket Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lazyjack Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Lars H. skrev for 10 timer siden: Jeg har to stor bildekk som kan brukes ved longside i naturhavn. Fordelen fremfor kulefendere er at de kan senkes ned under vann. Store bildekk, snakker vi lastebildekk? Hvor i all verden gjør du av dem i Sagaen Lars? Jeg nøyer meg med planke som er fin for fendring mot fjell, men synker gjør den ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Store var vel litt feil, jeg har to mer vanlige personbildekk, men litt brede lavprofil. De går akkurat inn under der jeg har føttene på styreplassen. Akkurat det har jeg ikke bilder av. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tor Arild Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Har to gamle tilhengerdekk ombord. Uslåelig når det skråner litt utover på berget. Det fine (for konemor...) er at de ligger gjerne rett under eller i vannlinja. De er jo der som en sikkerhet om boblene «skrur» seg opp. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Sjøbliss skrev 48 minutter siden: Dritvanskelig å finne fendertrekk til :) får gå med stretchlaken! Ellers bra tips men tror jeg prøver med kulefendere først. Regner med at utsagnet er en spøk! Jeg har hatt mine to truck-dekk i snart 40 år. (Uten trekk) Fester dem rett under vannlinja, og jeg ligger longside så godt som overalt. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 1 hour ago, Sigurd said: Regner med at utsagnet er en spøk! Absolutt en spøk! ???? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Lazyjack Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Tor Arild skrev for 1 time siden: Det fine (for konemor...) er at de ligger gjerne rett under eller i vannlinja. De er jo der som en sikkerhet om boblene «skrur» seg opp. Boblene skrur seg opp - forklar Sitér dette innlegget Link to post
vanntrivsel Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Jeg har et sted med ettermiddagssol og god skjerming for vind som jeg flittig bruker. Stedet egner seg ikke for longside pga noen knagger i fjellet . Foruten dem ville det vært flott å ligge med bredsiden til. Men så drev det I land en europalle. Slo inn en kile og hengte opp pallen på fjellet og det ble distriktets finste bredsideplass. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.