Jump to content

Er det dårlig skikk å holde av plass i uthavn?

PiperBill

Recommended Posts

Lazyjack skrev 11 minutter siden:

Boblene skrur seg opp - forklar :confused::confused::confused:

@Lazyjack min erfaring på uthavn longside er at ved noen værforhold så blir rytme i båt og kule slik at kulefender roterer. Det forårsaker at fenderlina også «krøller» seg og som en konsekvens blir kortere. 

Opplevde det sist på Svenner forrige august. Måtte ut og rulle ut fenderlina a la telefonledningen på kontoret (for de som fremdeles har slikt...). Med kulefender og nedsenkede dekk i tillegg så er min erfaring en rolig natt. 

Det du beskriver er en ting, en annen ting som jeg forsøkte å beskrive er at fenderen kan bli klemt opp mellom båten og g fjellet, med det resultatet at skroget dunker i fjellet. Særlig utsatt hvis det er svell. Kan løses som jeg beskrev 

Komodo skrev for 2 timer siden:

Et problem med å fendere mot land kan være at fjellet er litt skrått, og at fenderen "jobber seg opp" i løp av natta når båten beveger på seg. Et tips for å motvirke det er å binde et dødmannslodd i fenderen og henge den opp ned. Den vil da presse seg ned mellom fjellet og båten. 

Tor Arild skrev for 8 timer siden:

@Lazyjack min erfaring på uthavn longside er at ved noen værforhold så blir rytme i båt og kule slik at kulefender roterer. Det forårsaker at fenderlina også «krøller» seg og som en konsekvens blir kortere. 

Opplevde det sist på Svenner forrige august. Måtte ut og rulle ut fenderlina a la telefonledningen på kontoret (for de som fremdeles har slikt...). Med kulefender og nedsenkede dekk i tillegg så er min erfaring en rolig natt. 

Ok, hadde bare ikke hørt kulefendere eller blåser bli omtalt som bobler før. Trodde det var snakk om godsaker fra polet ?

Det et også mulig å flylle en liter eller to eller tre med vann i kulefendrene (eller i et par av de vanlige). Det gir noe mer hjelp av tyngdekraften når de har begynt å jobbe seg opp, samtidig som de fremdeles virker helt greit og håndterlig til sin vanlige bruk. Da slipper man å ha med seg flere remedier om bord. Små dekk i størrelsen go-cart gjør også jobben uten å ta veldig stor plass

Litt utenfor emne, men fenderstep med øye i bunn, er fine å henge daumann i. Forøvrig synes jeg det dårlig sjømannskap å spenne tau over bukt og sund, uten å henge på lodd så andre kan gå over. Spring mot vind bør man tilby å flytte om noen trenger plassen. På flatskjæra utenfor Fredrikstad, er det laget brygger som er merket baug til kai og dregg. Denne brygga har jeg sett okkupert av tre stk princess 46-58 longside hvertfalll to fine helger i år. Spiller ingen rolle for meg, men synes det blir litt rart. De hadde jo tatt hele brygga andre veien også, om de kom samtidig da. Ellers i naturhavn, synes jeg det er greit å breie seg LITT om man venter reisefølge. Om noen vil ligge der, sier jeg at jeg venter xx båt(er), men avviser ingen om de vil ligge der likevel.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...