Jump to content

Vakuumpumpe ifm oljeskift. Hvorfor suger ikke olje?


Goodspeed

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en vakuumpumpe som under for å enkle oljeskift. Kjørte motor opp til ca 80 grader og stakk røret ned i peilepinnehullet til jeg traff bunn. Altså like langt ned som peilepinna er lang. Når jeg nå pumper kommer det såvidt det er olje. Jeg kan putte peilepinna lenger ned, men da virker det som det tettes helt. Hva gjør keg feil her? Det er en som under. image.jpg.45b495a9a8cf301c7c9144029f10999d.jpg

 

Jeg hører den suger mye luft. Er det forbi det ikke er tett i hullet til røret slik at jeg får slangen helt ned til denne pakningen(se under)?image.jpg.8bdfe0adf793affba6d59a04ebd6bb66.jpg

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
  • Lite olje på motoren?
  • sugeslangen når ikke ned til oljen?
  • pumpen gir ikke nok vakuum, pumpet mange nok slag?
  • ikke åpnet påfyllingslokket for olje til motoren? For olje ut, luft inn)

 

Det på det siste bildet ditt er ikke noen pakning bare en skjøt mellom klar og svart slange.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Fant en sprengskisse på røret til peilepinnen. 

Virker som du ikke trenger å putte den tynne slangen inni, men bruke det noe tykkere plastrøret utenpå rør til peilepinn..

 

Eller bommer jeg helt her?

Fant ikke instruksjonsboken, der pleier det stå forklart.

 

Vær ellers klar over at vi har hatt noen tråder hvor motor har blitt skikkelig varmkjørt og den tynne sugeslangen som har blitt dyttet nedi har satt seg helt fast nedi bunnpannen..

 

Lagt til:

Når jeg søker videre etter flere sprengskisser dukker det opp et rør til med plastpropp som virker som rør for utpumping....Det går bare rett ned uten noe bøy nedi bunnpannen slik rør til peilepinnen.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Takk for svar, begge. Det fulgte ikke med noen instruksjonsbok, kun skisse om at skulle føre pinnen ned til bunn. 

 

Ref det du sa, Lars, om åpning av påfyllingslokk, så var det åpent men kun skrudd opp uten å ta helt av. Ble litt lettere etter den. Men fikk likevel ikke sugd opp alt. Siden alt tok tid så ble jo motor litt avkjølt også. Men tror kanskje det hjelper å bare kjøre den ned slik at jeg ikke hører at den suger luft som i sted, og så skal jeg kjøre den helt varm neste gang. Så ble bare et halvveis oljeskift nå på det jeg fikk ut. Så får jeg heller ta en ny runde igjen senere, pga jeg må komme meg avgårde. 

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

Bruker også samme pumpe. Fungerer kjempefint. Kjører motoren varm og åpner motorens oljepåfyllingslokk. Stikker så den tynne (svarte) delen av slangen ned i peilepinnehullet, helt til bunns og pumper. Trenger ikke pumpe hele tiden. Oljen suges opp så lenge det er vakuum i pumpebeholderen. Innvendig diameter på den svarte slangen er ganske liten, så det vil derfor ta litt tid for pumpa å få sugd til seg f.eks. 5 liter olje.

Det er jo ganske enkelt for deg å sjekke om det er lekkasje i overgangen mellom klar slange og den tynne svarte. Hold fingeren foran enden på den tynne svarte og pump i vei. om det er lekkasje der (eller noen andre steder) vil pumpebeholderen miste vakuum.

 

Link to post

Noen (alle?) Volvo Penta har et eget sugerør for olje og peilepinnerøret går ikke helt til bunns. Viktig at motoren ikke er kald for da blir oljen så tykk at det tar timer å suge opp men den trenger heller ikke være glovarm... 

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Som SveinHa skriver:

Oljen trenger ikke være glovarm.

Vi har hatt flere tråder her hvor sugeslangen har satt seg bom fast i bunnpannen etter utpumping av glovarm olje.

Blir oljen for varm blir sugeslangen omtrent som spagetti og vil ikke opp igjen. Store muligheter for at den kiler seg helt fast i kant på sugerør etc. i bunnpannen.

Resultatet er man får ikke peilet oljenivået. Var i hvert fall en (om ikke to?)her som tilslutt måtte løfte ut motoren og ned med bunnpannen.

Har og hatt flere tråder på søl av glovarm olje utover innredningen hvor båteier ble tatt helt på sengen av temperaturen når kannen skulle flyttes. Søl av gammel motorolje full av sot etc. er ikke alltid like enkel å få vekk.

 

Instruksjonsboken til motoren pleier å ha det godt beskrevet hvor og hvordan koble til.

 

Kan gjenta en episode jeg opplevde i et tidligere yrke. Går på temperatur på oljen for å kunne pumpes:

Midvinters skulle vi fylle x antall fat (flere paller)med olje på 2 hylser (supplybåt).

Akslingene hadde vært ute for inspeksjon og nye pakninger på pakkboksene.

Men noen glupinger hadde latt pallene med ny hylseolje stå ørten dager ute under åpen himmel i kuldegrader.

Da vi fikk landet de på akterdekket og fjernet snø og is var det omtrent null bevegelse på de luftdreven fatpumpene. Oljen var like seig som grease. Minnet litt om nugatti/sjokade som har stått i kjøleskapet.

Vel båten skulle dokkes ut kl. 07 neste morgen for en hastejobb offshore så her var gode råd dyre.

Vi gikk rundt på verftet og samlet sammen det vi fant av store propanbrennere etc..  Rigget oss til og varmet rett på fatene.

Etter en tid kunne vi høre fatpumpene begynne å bevege seg.

Vi fordelte oss da på alle fatene. Kortversjonen videre er at i veldig god tid før båten skulle dokkes ut var all olje på hylsene med nivåtank. Ja og vi lå på puten hjemme..

Så de 10-15 literne vi skal ha opp av en bunnpanne trenger strengt tatt ikke ha driftstemperatur.

Jeg pleier å kjenne på oljefilteret før jeg skifter. Når jeg kjenner en lunk vet jeg den er godt pumpbar og stopper motoren..

Men det betyr og at man må ha verktøy til jobben som ikke er kjøpt på nærmeste blomsterbutikk... :giggle:

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Samme hvor du kjøper. Det viktige er hva du kjøper. Pumpa det vises til i denne tråden er et fantastisk redskap. Enkel og solid konstruksjon. Ikke noe unødvendig mikk-makk. Enkel å bruke. Gjør det den skal gjøre, nemlig suge olje opp fra bunnpanna. Om det er olje i den ene enden, og du pumper i den andre enden, kommer oljen opp.

Feilsøking på denne pumpa, (jeg har aldri opplevd feil på min), burde være en enkel sak: sett slangen oppi en dunk spillolje eller ny olje, pump i vei og du ser straks om den virker, og du ser da også straks hvor det eventuelt kommer inn falsk luft.

I ditt tilfelle ville jeg aller først ha peilet oljen med motorens peilepinne. Om du ikke får olje på pinnen får du heller ikke olje i pumpa (ettersom du har satt sugeslangen like langt ned som peilepinnen). Peilepinnen går ikke helt ned i bunnpanna.  

Link to post
Honduras skrev for 21 timer siden:

Har ei slik pumpe, og mener å huske st jeg var plaget med falsk luft i overgangen mellom klar slange og den tynne svarte. Fikset med litt vulkaniserende teip for å få det lufttett. 

Kan hende det hjelper. Får prøve det ut om ikke det fungerer. 

 

Gudrun skrev for 10 timer siden:

Bare en liten oppklaring:

Var instruksjonsboken til motoren jeg tenkte på.

Den regner jeg med du har?

 

Den har jeg, den sier bare at man skal suge opp olje via peilepinnerøret, uten noen videre beskrivelse. 

nordan family 27 skrev for 10 timer siden:

Min erfaring: det tar tid før hele oljereservoaret holder god temp. Kjølevannet blir (hos meg) fortere varmt enn olja (som hele tiden går igjennom kjøleren). Kanskje du må ta en litt lengre tur for å få skikkelig varm olje?

Det kan godt hende du har rett. Ref annen tråd i dag der jeg slet med varm motor etter langkjøring som mest sannsynlig skyldes at oljen tar lenger tid å kjøle ned også. 

Jannmar skrev for 7 timer siden:

Samme hvor du kjøper. Det viktige er hva du kjøper. Pumpa det vises til i denne tråden er et fantastisk redskap. Enkel og solid konstruksjon. Ikke noe unødvendig mikk-makk. Enkel å bruke. Gjør det den skal gjøre, nemlig suge olje opp fra bunnpanna. Om det er olje i den ene enden, og du pumper i den andre enden, kommer oljen opp.

Feilsøking på denne pumpa, (jeg har aldri opplevd feil på min), burde være en enkel sak: sett slangen oppi en dunk spillolje eller ny olje, pump i vei og du ser straks om den virker, og du ser da også straks hvor det eventuelt kommer inn falsk luft.

I ditt tilfelle ville jeg aller først ha peilet oljen med motorens peilepinne. Om du ikke får olje på pinnen får du heller ikke olje i pumpa (ettersom du har satt sugeslangen like langt ned som peilepinnen). Peilepinnen går ikke helt ned i bunnpanna.  

Hadde olje på peilepinnen, så det var ikke det. Skal prøve med litt god varmkjøring, sjekke at ikke lekkasje på slangen og prøve igjen. Det burde jo ikke være noe hokus pokus dette :)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

Har tilsvarende vakuumpumpe, og den funker som et skudd. Men for å få nok vakuum, må jeg pumpe 10 - 20 ganger før det blir noe fres på sugingen. Og etter noen minutter, pumper jeg en del til for å holde vakuumet oppe osv. .

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Når den suger olja, hører du da at den også suger luft også, litt som lensepumpe når det nesten er tømt alt vann, eller tar den jevnt olje hos deg så lenge det er en god del olje igjen?

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

Hos meg tar den jevnt olje så lenge det er en god del  olje igjen, og den klare delen av slangen er da helt svart (olje i slangen). Det ser ikke ut som oljen beveger seg, men det gjør den. Jeg hører at det renner olje inn i pumpebeholderen. Når det er lite olje igjen hører jeg at den begynner å suge luft "litt som en lensepumpe når det nesten er tømt alt vann" som du skriver. Jeg ser da også at det kommer luft sammen med olja i den klare delen av slangen. Til slutt kommer det bare luft. 

NB! Husk at det ligger en del olje i oljefilteret også. Hvor mye avhenger av størrelsen på filteret ditt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...