Jump to content

Motor lader ikke forbruksbatterier, mens startbatterier får 15,6!

Maika

Recommended Posts

Venner med en Elan 340.

Den har en VP D1-30 med standard dynamo, samt ett AGM startbatteri og to GEL forbruksbatterier. 

Batteriene lades fint med landstrømslader, men når motoren kjører får forbruksbanken ingenting og startbatteriet 15,6A. 

Ladingen til batteriene styres med det jeg regner med er en skillediode. Er det denne evt. tilhørende ledninger som er problemet?

Hvordan feilsøker vi?

C721E779-21FC-43B8-B06C-C582E288FFA6.jpeg

220505A6-E1B2-480F-A99D-48E7434C8F30.jpeg

Redigert av Maika (see edit history)

Kan høres ut som gåen skillediode som kun lader start samtidig som dynamoen senser på forbruksbanken. 

Prøv å bytte om på ledningene ut av skilledioden slik at utgangen som opprinnelig gikk til start går til forbruk. Da burde du få normal ladespenning på forbruksbanken og ingen lading på start. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Som Brigg skriver er mest sannsynlig riktig.

Landstrømsladeren har antageligvis mulighet for lading av 2 banker direkte og derfor funker dette men dynamo benytter seg av lading direkte på startbatteri med skillerelé eller skillediode som er «gått i stykker» ned til forbruksbanken.

Lykke til med feilsøking ?

Edit: feilsøking gjør du vet å koble forbi dioden/relé og ser om det virker.

Redigert av ne.andersson (see edit history)

Bytt den ut med VSR (Relé som kobler til ekstra batteribank når dynamo lader). Da kan dynamoen være direkte koblet til en av batteribankene, ikke noe i mellom som kan gi spenningstap eller feile og føre til slik overlading som er beskrevet i denne tråden.
Søk på VSR, har vært skrevet mye om dette. Står også noe i linken i signaturen min, inkl. tegning som viser hvordan man også kan benytte et vanlig relé.

Er det særlig vanlig at skilledioder feiler? Mine er vel nærmere 30 år nå. Jeg vil heller påstå at releer som har mekaniske deler som kan svikte og kontakter som kan brenne er mer utsatt for feil. Jeg forutsetter at skillediodene er "grove" nok og tåler maks ladestrøm, med god margin.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ut fra tidligere tråder på forumet har jeg inntrykk av at flere har opplevd at skillediodene feiler. Men hvor vanlig det er vanskelig å si. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Ingar skrev for 12 timer siden:

Bytt den ut med VSR (Relé som kobler til ekstra batteribank når dynamo lader). Da kan dynamoen være direkte koblet til en av batteribankene, ikke noe i mellom som kan gi spenningstap 

:yesnod:

At et rele ikke kan feile er jeg imidlertid ikke enig i. 

Det største problemet med skilledioder er vel at folk har et spenningsfall med påfølgende effekttap som de ikke er klar over selv. På kort sikt fører det til elendig lading og aldri fulle batterier, på lang sikt fører det til sulfaterte batterier med påfølgende kostnader. 

Hvis du ikke har lest tråden Ingar viser til så les den! 

Dioder er sensitive for f.eks. kortslutningsstrømmer. Si at du ved en feil får +/- sammenkoblet et lite nanosekund så kan transistorer bli svidd i skilledioden. En eller to transistorer så har du dette problemet. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Lars H. skrev 30 minutter siden:

Og spenningstap kompenserer en med egen senseledning fra dynamo/regulator.

Ja, men de færreste er vel så bevisste på sitt eget elektriske anlegg som det du er Lars :wink:

Dessuten,  effekttapet drar du jo med deg allikevel. Det er jo heller ikke alle dynamoer som har senseledning... 

Vel, en skillediode er jo veldig enkel å koble opp, en ledning fra dynamo inn og en ut til hver av batteribankene. Og ja, for å få et godt resultat trenger man en dynamo med senseledning som enkelt kobles rett på plusspolen til forbruksbatteriet. Effekttapet ligger vel på sånn ca. 5%.

Men nå er det vel bare å vente på hva feilsøkingen til trådstarter resulterer i.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Takk for svar! Som forventet målte jeg omtrent ingen spenning på diode-utgangen til forbruk ved motorkjøring, og når jeg koblet forbrukskabelen til den andre utgangen i stedet for startkabelen, så fikk forbruksbanken lading.

Altså er det dioden som er ødelagt. 

Jeg har et VSR liggende som jeg først tenkte å donere, men det krever litt omkabling, så vi dropper det siden ting nå vil fungere til de kommer hjem.

Tipper de går for den enkleste løsningen, dvs å bytte til tilsvarende diode, evt en Victron Argofet som vel bare i tillegg krever jording. 

(Ikke mye mer jobb med et VSR, men mer enn de er komfortable med selv tror jeg.)

Hvorfor den er blitt ødelagt er jo svært interessant, ikke minst for å unngå at det skjer igjen. Båten er syv år gammel og nåværende eier har ikke gjort noe, men forrige eier endret noe på det elektriske. 

Allikevel burde jo ikke dette bare plutselig skje, hva kan feks plutselig ha kortsluttet ved  normal bruk?

• 2 uker senere...

Kanskje ikke helt samme problemet, men med mistanke om mulig feil i skillediode legger jeg mitt problem inn i denne tråden. 

Jeg har problemer med min VP D2/55 hvor jeg etter 3 times kjøring gikk ned i båten og kjente at det var en stram lukt av knallgass, og kunne da kjenne under køya som batteriene ligger under at det var veldig høy temperatur der. Startbatteriet mitt er 3-4 mnd. gammelt,  og driftsbatteriene er vel ca. 3 år gamle AGM batterier. Jeg trodde først det var et av disse batteriene som hadde innvendig kortslutning da de etter 3 times kjøring viste 12,7 V. noe som jeg synes er lite på batterier som skal være fulladet. Startbatteriet fikk jeg ikke målt spenningen på, men det var det varmeste batteriet. Neste dag målte jeg 13,6 V på startbatteriene. Driftsbatteriene viste fortsatt 12,7 V, og da etter at kjøleboks hadde stått på hele natten i tillegg til litt annet forbruk. Når jeg nå i kveld startet motoren så det ut til at både driftsbatteriene og startbatteriet fikk lading så da er spørsmålet om det er sannsynlig at skilledioden kan ha sviktet i perioder og bare gitt ladestrøm til startbatteriet, og hvorfor startbatteriet ble så varmt som det ble. Jeg ville kanskje tro at generatoren leverte mindre strøm når og dersom driftsbatteriene fallt ut. Hadde alle batteriene vært uvanlig varme kunne det kanskje vært generator/spenningsregulator, men driftsbatteriene virket ikke å ha fått noen lading på turen. Tenker jeg blir å la motoren gå 2-3 timer i morgen slik at jeg kan måle ladespenningen på de ulike batteriene. Er det noen her som har noen tanker eller gode råd å komme med?

Redigert av Nevermind (see edit history)
BØstrøm skrev for 2 timer siden:

Hva betyr det at FET jobber? Venter en ArgoFet fra Becker i posten idag, som erstatning for eksisterende skillediode jeg har med spenningstap. Ble bare litt nysgjerrig. Betyr det at den må jobbe for å unngå spenningstap. Er ikke dette det samme som en Shottkydiode?

Skal ikke begi meg inn på sammenligningen, da jeg ikke er elektronikker og kan si noe galt :wink:

Men Argofet har innebygget FET transistorer og elektronikk som gjør at spenningsfallet blir tilnærmet 0V. Du kan se noen mV ved høy belastning men det er nesten helt neglisjerbar. For at elektronikken skal jobbe så trenger du tilkobling til minus. Uten minus så jobber argofet som et vanlig diodeskille med det vanlige spenningsfallet. Har selv en 200-3 og er strålende fornøyd. 

Hei,

Litt tilbake I tråden her så trekkes det frem at flere har fått ødelagt diodeskiller pga kortslutning, og så trekker man frem laderele som et alternativ.

- Laderele brenner også ved kortslutning

- Rele  har vesentlig dårligere holdbarhet enn en diode

Det er en grunn til at du knapt finner laderele I nye båter, men som Lars hevder, ting må jo være rett dimensjonert.

Ref Nevermind sitt innlegg:

Om skilledioden er i orden, vil dynamo forsyne autopilot fra den siden av åpen bryter, mens sense kan sitte på batterisiden. Spørs hvordan anlegget er bygget opp. Men temp, gass, og spenning på start, tyder på at spenningen har vært for høy, uten at det har vært lading til forbruk hvertfall.

Redigert av Gullfisk (see edit history)

Tror nok du har rett i at ladespenningen kan ha vært for høy på startbatteriet. Jeg har levert startbatteriet til forhandleren. De har så vidt sett på det, og mener at batteriet er i orden, men skal se nærmere på det over helgen. Siden lithiumbatterier sto høyt på ønskelisten endte det med at jeg har bestilt nye driftsbatterier, ny batterimonitor, ny dynamo, og har fått en ny elektronisk skillediode. Da er det bare laderen igjen, men den har jeg ingen grunn til å tro skal være dårlig. En dyr dag, men det sies at det ikke er lommer i likskjorten så jeg får vel ikke med meg noe uansett når den tid kommer :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...