Jump to content

Volvo penta tamd31p, er 3900 rpm maks? Får bare 3400-3500.

Captian

Recommended Posts

Har en Volvo Penta TAMD 31p i min båt. Er det 3900 omdr som er maks på denne motoren, je fikk ikke mer enn 3400-3500 på den i går. 

Da jeg kjøpte båten for 2 uker siden gikk den 15knop på maks, men nå fikk jeg den ikke opp i mer enn 11knop. Det blåste en del men nesten ingen sjø. Kan det være feil propell på båten

Marsjturtall er vel 3600 på denne , er greit å ta spakene litt tilbake av og til.. 3900 over lengre tid går hardt utover den. Hvis du må ha 15 knop hele tida har du nok kjøpt båt med feil motor. Vind/sjø/strømninger i vatn/fulle tanker/full ferie pakket båt kan du jo ta med i beregningen. Har vel ikke tette filter?

Redigert av Furu (see edit history)

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Er det groe på propellen gir det ofte lavere maks turtall. Samme med mye last.

Dieselfilter kan være noe tett. Når ble de byttet sist? Det kan være partikler i tanken som virvles opp. Ev vann og dieseldyr. Test med å tappe ut diesel fra forfilteret i en liten flaske. Er det mye vann / partikler? Luft etterpå. Kanskje bør tanken renses?

På min Yanmar 4jh3-hte drar jeg uansett turtallet ned til 3300-3400 (maks 3800).

Redigert av Per Arne (see edit history)
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...