ovis Startet 29.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2018 (redigert) Hei folkens og god sommer. Eg var ute med båten i helgen og fekk problemer med sort røyk og kun 1600 rpm med max gass pådrag , kunne ruse opp motoren til max turtal uten pådrag. Har turboen tatt kvelden ? Ove Redigert 29.Juli.2018 av ovis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
haknuts Svart 29.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 En måte å finne ut det på kan være å løsne slangen ut fra turbo og kjenne om den trykker luft når du kjører opp turtallet Sitér dette innlegget Bli med! Link to post
Nemo Svart 29.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 Hei. Du bør snarest redigere overskriften. Ta med motortype, se ellers veiledningen om hva man skal ha med. Da vil du og få flere svar. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 29.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 Se godt etter om det er noe som tetter innsuget. Svart røyk er for lite luft til motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 29.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 Har du sjekket om du har fått noe i propellen, plast eller tau? Det skal ikke så mye til før motoren får problem. Sitér dette innlegget Link to post
ovis Svart 29.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 Nemo skrev for 2 timer siden: Se godt etter om det er noe som tetter innsuget. Svart røyk er for lite luft til motoren. Takker for tipset. Har tatt av luft filteret og kjent på rotoren og den snurrer lett ca 3/4 omdreining og så tregt den siste 1/4 omdreiningen. Titta inni turbin huset og masse sot der, har en liten eksos lekasje som mest sansynelig er synderen på sot. Så nå blir det rengjøring av turboen, har lest her inne en som brukte mr mussel ovnrens . er det go knall ? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 29.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 Turboen skal snurre rundt flere ganger når du snurrer lett på den. Jeg har aldri hatt så mye sot at den ikke har gått lett rundt. Likevel har det vert nok sot til at den ikke har fått opp nok turbotrykk. Jeg har fått bort sot med en myk malerpensel. Har du måler for å måle turbotrykket, hvis ikke ville jeg spandert det. Når turbotrykket svikter blir motoren utsatt for svært høye eksostemperaturer. Sitér dette innlegget Link to post
ovis Svart 31.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Nemo skrev On 29.7.2018 at 20.51: Turboen skal snurre rundt flere ganger når du snurrer lett på den. Jeg har aldri hatt så mye sot at den ikke har gått lett rundt. Likevel har det vert nok sot til at den ikke har fått opp nok turbotrykk. Jeg har fått bort sot med en myk malerpensel. Har du måler for å måle turbotrykket, hvis ikke ville jeg spandert det. Når turbotrykket svikter blir motoren utsatt for svært høye eksostemperaturer. Etter rengjøring av turboen ble alt bra igjen :) og havna sort av sot ved oppstart :) Takker for alle tips og råd. Mvh Ove Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Det var flott at du fikk orden på turboen. Hvor mye måtte du rense? Var det både eksos og innsug? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.