Jump to content

Ulykke med vannscooter - person funnet omkommet!

Mouche

Recommended Posts

Synes det er merkelig at folk ikke skjønner konsekvenser av bruk av slikt utstyr!! Selv er jeg for alt som er morro og lekent som har motor, men at det ikke er noen form for opplæring eller sertifikat på vanscooter med 2-300 hk er helt ufattelig! Selfølgelig vil det være noen få her også som ødelegger for alle andre, men at en vannscooter skal sidestilles med båt er helt absurd.  det er utrolig mange folk som mangler både sunn fornuft og holdninger!  Har selv prøvekjørt scooter med 300hk, og merket med en gang at havner dette i feil hender kan det være en sikkelig drapsmaskin der marginer er små og konsekvensene veldig store!

Trist at vi må ha slike ulykker for at neoen skal reagere! da det ikke representerer båtbrukere flest.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Nå ser jeg ikke hvor det står at personen har kjørt seg ihjel, kan ha fått ett illebefinnende for alt jeg vet.

Ellers så blir det tåpelig og rope etter sertfikat osv så fort det oppstår en ulykke.

Vi må sertifikat på det meste fra før, likevel dauer folk

4 minutes ago, M/S Bastard said:

Nå ser jeg ikke hvor det står at personen har kjørt seg ihjel, kan ha fått ett illebefinnende for alt jeg vet.

Ellers så blir det tåpelig og rope etter sertfikat osv så fort det oppstår en ulykke.

Vi må sertifikat på det meste fra før, likevel dauer folk

Jeg synes det er langt i fra tåpelig å kreve sertifikat på et motorisert kjøretøy som går i 50-70 knop  og som knapt har styring når man ikke gir gass! akselerasjonen på den jeg prøvde med 300hk er formidabel!  Min personlige mening er at det faktisk er vanskeligere å kjøre en slik fulblods vannscooter enn en motorsykkel!  Det krever ihvertfall minst like mye kunnskap om redskap og håndtering!  Det har vært en god del episoder nå med vannscootere! Jeg er slettes ikke motstander, og synes selv det er veldig morro både å se dem på sjøen og kjøre selv!   Det blir dumt å samenlikne med bil og motorsykkel fordi antallet er så utrolig mye mindre.. likevel er det prosentvis mange ulykker! spessielt nå når det er varmt fint vær og ferie tid!  

Står ikke at personen har kjørt seg ihjæl nei..   men nå er det heller ikke nevnt noe om t det har vært sykdom inn i bildet.. vi får vel svaret!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Og minst 4 er drept i motorsykkel ulykke i Juli, hvis man skal sammenligne siden det er nevt motorsykkellappen for og føre scooter.

Snøscooter ville det vel vært mere naturlig og sammenligne med, men det dør jo folk i ulykker der også. Så, jeg vet ikke jeg, kanskje man bør ha maks hastighet på 5 knop på alt som rører seg på vannet, men da dør man vel av kjedsomhet i stedet....

Meningene mine er luftet, og avslutter nok denne diskusjonen

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
M/S Bastard skrev 21 minutter siden:

Meningene mine er luftet, og avslutter nok denne diskusjonen

Fornuftig M/S Bastard. Før vi som hadde 'matematisk statistikk' på skolen i forrige årtusen finner frem kalkulatoren ;-) Ikke veldig vanskelig  å knele argumentasjonen.

Trist lesing. Alle dødsfall er trist, kjendis eller ikke.

Men dette med kjøring i mørket i høy fart er livsfarlig. Det bør være forbudt å kjøre over 5 knop i mørket. De fleste dødsulykker skjer i mørket og ofte med modighetsfordterkning (alkohol) i blodet. Man tror øyene er andre steder enn de faktisk er, selv steder man er kjent.

Jeg tipper Vibeke kunne håndtere vannscooteren meget bra og at hun ikke hadde kjørt annerledes med føreropplæring dessverre. 

Har sett en del grisekjøring med vannscooter i det siste (og båter generelt også), og det er trist om noen skal ødelegge for alle og friste politikerne til å gjøre vannscooter forbudt igjen.

Det er dessverre mye slapp holdning til sjøs, og det streifer sikkert oss alle innimellom, og vi får vel alle gå inn i oss selv og tenke over hvor fort uhellet faktisk kan være ute.

Safety first! Og ja til fart og moro på en trygg måte.

Lingefan

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...