Jump to content

Motor(kad43) gikk varm etter lang kjøretur når lå på tomgang ved kai. Hva er grunnen?

Goodspeed

Recommended Posts

Som emnet sier, hadde i dag en lang kjøretur over et par timer der motoren holdt normal. Driftstemperatur (kad 43). Dvs, den har siste tiden hatt litt høyere enn normalt ved belastning (opp mot 90 grader). Så har senket litt på fart og den har lagt stabil. Når jeg går ned i sakte hastighet har temperatur sunket normalt. I dag når jeg kom til kai ble båten liggende en stund på tomgang pga jeg ble oppholdt. Ikke mer enn ca kvarter. Når jeg kom inn da var plutselig motortemp over 95 grader. Og da var temp normalt før jeg forlot den. Dette strider mot logikk at den plutselig blir varmere ved lav belastning. Mulig det skyldes at vannpumpa går ditto lavere og den får for lav kjøling. Er dette indikasjon på at impeller er dårlig? Noen med lignende opplevelser?

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Grunnen er jo det er veldig mye energi magasinert i motoren, om kjølevannet holdt 90 grader så var garantert olja og resten av jernet på 110-120 grader ved lengre tids belastning. Selv om du skulle ha oljekjøler. 

Det meste jeg leste av på Lotusen min som også har oljekjøler var 145C, da med frisk banekjøring. Normalt lå det på 115C.

På tomgang er det mye mindre sirkulasjon og dertil mindre varmeutveksling. Det kombinert med impeller/groe og du får en kokende motor. 

Redigert av Lanber (see edit history)

Ah, takk for svar begge. Det var oppklarende. Det med olja var jeg ikke klar over, men da forklarer det jo mye hvorfor temperaturen da økte. Da høres det ut som at jeg faktisk kan gå litt videre i morgen og så gjelder der å heller gå en stund på sakte fart, men ikke tomgang, før det får kjølt seg ned litt ordentlig. til jeg får fikset enten impeller eller hva det nå er som gir litt dårligere kjøling. 

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

I forhold til temperaturproblemet ditt ellers, er det viktig å ikke glemme drevet og kanalene der. Noen av dem er så godt som umulig å komme til. Jeg hadde en aqad41a m 290dp, som gikk vel varmt (kjølte såvidt nok på marsjfart). Fikk nytt drev, og klarte såvidt å oppnå driftstemperatur.

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Ja, vet det har vært mye groe/skjell som jeg renset i inntaket. S-slangen kan jo også ha avleiringer. Men hele sesongen tidligere som kun har bestått av mindre turer, da har den kjølt seg ned som vanlig, da har sikkert ikke oljen fått samme temperatur og belastning over tid. Så håper på at det i første omgang skyldes impeller/groe. Evt termostat som ikke åpner ordentlig. Noe nytt drev nå ligger ikke i mine investeringsbudsjett. :pray:

Goodspeed

Det er viktig å kjøre motoren ned hvis den har vært velsig varm. Jeg senker hastigheten en liten stund (5 minutter) før jeg trenger (kommer frem) og vandrer en stund på 1500-2000 o/min. (Maks turtall er 3500 til referanse.) Da kjøler min motor godt, fordi motoren produserer lite varme og sjøvannet har høyt sirkulasjonstempo.

Noen ganger, hvis jeg mistenker at motoren fremdeles er litt varm, så setter jeg motoren på litt høy tomgang. Rundt 1000-1100 o/min. Da pumper begge vannpumpene bra, og motoren kjøles ned greit. Jeg har oljekjøler så får ekstra hjelp der, men dette fungerer på alle motorer jeg vet om.

Kanskje det kan hjelpe deg å unngå dette fremover.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Ja, tror nok jeg må kjøre den ned litt lenger enn jeg pleier i noe mer enn tomgangsfart/helt sakte. Høyt tomgangsturtall er jo også en grei løsning. Skal unngå lengre distanser før jeg får fikset nå og så lang nedkjøring. Så håper jeg det gjør susen i mellomtiden. 

Goodspeed

En sliten impeller kan gi slike symptomer. Men varmgang på tomgang kan også tyde på problemer med ferskvannsdelen. Har du sjekket væskenivået på vameveksler? Som det nevnes over vil lekkasje som trekker luft kunne skape problemer. Jeg hadde en gang brudd i slangen fra varmeveksler til ekspansjonstanken - det ga symptomer tilsvarende varmgang ved tomgangshastighet. 

Cruiseliner skrev for 4 timer siden:

En sliten impeller kan gi slike symptomer. Men varmgang på tomgang kan også tyde på problemer med ferskvannsdelen. Har du sjekket væskenivået på vameveksler? Som det nevnes over vil lekkasje som trekker luft kunne skape problemer. Jeg hadde en gang brudd i slangen fra varmeveksler til ekspansjonstanken - det ga symptomer tilsvarende varmgang ved tomgangshastighet. 

Nivået på kjølevannet har vært uendret gjennom hele sesongen. Skiftet toppakning og pakning på eksosmanifold i fjor pga lekkasje av kjølevann. Om det hadde vært sprekk i denne, ville det ikke da også lekke ut etter motor er stoppet?

Gullfisk skrev for 3 timer siden:

Sjekk også reim. Spenning på dynamo blir også litt slappere om det slurer der.

Reimene ser greie ut. Dynamo og vannpumpe har ulike reimer her. Spenningen ligger jevnt over bra. 

Goodspeed

En liten oppdatering for resultat på tråden. Gamle impeller var blitt deformert og såg slik ut: 

image.jpg.47a8c6d22e72888c848ba87a1f9b9496.jpg

to år gammel, men litt lite bruk i vinter kan forklare det. Testtur blir først når vi drar videre, men forhåpentligvis forklarer dette symptomene  og temp bli noe bedre etter dette. 

Goodspeed

Ja, følger temperaturen hele tiden. Blir nesten litt manisk. Men turen gikk veldig greit. Når jeg økte fart litt og motoren ble gjennomvarm så stabiliserte den seg på rundt 88 grader. Altså fortsatt en grad eller to over det jeg hadde ønsket. Men likefullt så var det en klar bedring. Kjørte etter en stund med fullt pådrag og da gikk den ikke høyere enn rett over 90-91, mot 94 tidligere. Så en viss sammenheng må det være. Om det er impelleren selv eller luft skal jeg ikke mene for mye om altså. Det ligger nok fortsatt sikkert litt avleiringer osv i systemet som ikke løste opp på forrige systemrens. Så anser det samlet for å være innafor, men friskmelder ikke helt. Det får bli konklusjonen. :)

Goodspeed

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...