Goodspeed Startet 29.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2018 Som emnet sier, hadde i dag en lang kjøretur over et par timer der motoren holdt normal. Driftstemperatur (kad 43). Dvs, den har siste tiden hatt litt høyere enn normalt ved belastning (opp mot 90 grader). Så har senket litt på fart og den har lagt stabil. Når jeg går ned i sakte hastighet har temperatur sunket normalt. I dag når jeg kom til kai ble båten liggende en stund på tomgang pga jeg ble oppholdt. Ikke mer enn ca kvarter. Når jeg kom inn da var plutselig motortemp over 95 grader. Og da var temp normalt før jeg forlot den. Dette strider mot logikk at den plutselig blir varmere ved lav belastning. Mulig det skyldes at vannpumpa går ditto lavere og den får for lav kjøling. Er dette indikasjon på at impeller er dårlig? Noen med lignende opplevelser? Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Kvalitetstid Svart 29.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 (redigert) Impellere er min første tanke. Dette blir gjerne fremtredende ved høy belastning og tomgang kombinert med varmere sjø. Groe i inntak kan være et annet eller i kombinasjon med inpeller Redigert 29.Juli.2018 av Kvalitetstid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 29.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 (redigert) Grunnen er jo det er veldig mye energi magasinert i motoren, om kjølevannet holdt 90 grader så var garantert olja og resten av jernet på 110-120 grader ved lengre tids belastning. Selv om du skulle ha oljekjøler. Det meste jeg leste av på Lotusen min som også har oljekjøler var 145C, da med frisk banekjøring. Normalt lå det på 115C. På tomgang er det mye mindre sirkulasjon og dertil mindre varmeutveksling. Det kombinert med impeller/groe og du får en kokende motor. Redigert 29.Juli.2018 av Lanber (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 29.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 Ah, takk for svar begge. Det var oppklarende. Det med olja var jeg ikke klar over, men da forklarer det jo mye hvorfor temperaturen da økte. Da høres det ut som at jeg faktisk kan gå litt videre i morgen og så gjelder der å heller gå en stund på sakte fart, men ikke tomgang, før det får kjølt seg ned litt ordentlig. til jeg får fikset enten impeller eller hva det nå er som gir litt dårligere kjøling. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Vaagen Svart 29.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 I forhold til temperaturproblemet ditt ellers, er det viktig å ikke glemme drevet og kanalene der. Noen av dem er så godt som umulig å komme til. Jeg hadde en aqad41a m 290dp, som gikk vel varmt (kjølte såvidt nok på marsjfart). Fikk nytt drev, og klarte såvidt å oppnå driftstemperatur. Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post
Goodspeed Svart 29.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 Ja, vet det har vært mye groe/skjell som jeg renset i inntaket. S-slangen kan jo også ha avleiringer. Men hele sesongen tidligere som kun har bestått av mindre turer, da har den kjølt seg ned som vanlig, da har sikkert ikke oljen fått samme temperatur og belastning over tid. Så håper på at det i første omgang skyldes impeller/groe. Evt termostat som ikke åpner ordentlig. Noe nytt drev nå ligger ikke i mine investeringsbudsjett. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Vaagen Svart 29.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 Håper du slipper det? Groe i drevet kan komme fort, et lite blåskjell som vokser på feil sted.... Ofte kan det stakes opp da! Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post
Grand Banks jr Svart 29.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 Det er viktig å kjøre motoren ned hvis den har vært velsig varm. Jeg senker hastigheten en liten stund (5 minutter) før jeg trenger (kommer frem) og vandrer en stund på 1500-2000 o/min. (Maks turtall er 3500 til referanse.) Da kjøler min motor godt, fordi motoren produserer lite varme og sjøvannet har høyt sirkulasjonstempo. Noen ganger, hvis jeg mistenker at motoren fremdeles er litt varm, så setter jeg motoren på litt høy tomgang. Rundt 1000-1100 o/min. Da pumper begge vannpumpene bra, og motoren kjøles ned greit. Jeg har oljekjøler så får ekstra hjelp der, men dette fungerer på alle motorer jeg vet om. Kanskje det kan hjelpe deg å unngå dette fremover. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Goodspeed Svart 29.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 Ja, tror nok jeg må kjøre den ned litt lenger enn jeg pleier i noe mer enn tomgangsfart/helt sakte. Høyt tomgangsturtall er jo også en grei løsning. Skal unngå lengre distanser før jeg får fikset nå og så lang nedkjøring. Så håper jeg det gjør susen i mellomtiden. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Familiesnekke Svart 29.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 Kan du ha en lekkasje som trekker luft inn i ferskvannskjølekretsen din? Da kan sirkulasjonen gjennom vannpumpen bli dårligere ved lavt turtall, fordi luftboblene samler seg. Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 30.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Tviler litt på det, da tror jeg heller at det ville lekket ut der i stedet siden det ikke er noe "innsuging" på ferskvannskretsen (som jeg vet)? Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Cruiseliner Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 En sliten impeller kan gi slike symptomer. Men varmgang på tomgang kan også tyde på problemer med ferskvannsdelen. Har du sjekket væskenivået på vameveksler? Som det nevnes over vil lekkasje som trekker luft kunne skape problemer. Jeg hadde en gang brudd i slangen fra varmeveksler til ekspansjonstanken - det ga symptomer tilsvarende varmgang ved tomgangshastighet. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Sjekk også reim. Spenning på dynamo blir også litt slappere om det slurer der. Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 30.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Cruiseliner skrev for 4 timer siden: En sliten impeller kan gi slike symptomer. Men varmgang på tomgang kan også tyde på problemer med ferskvannsdelen. Har du sjekket væskenivået på vameveksler? Som det nevnes over vil lekkasje som trekker luft kunne skape problemer. Jeg hadde en gang brudd i slangen fra varmeveksler til ekspansjonstanken - det ga symptomer tilsvarende varmgang ved tomgangshastighet. Nivået på kjølevannet har vært uendret gjennom hele sesongen. Skiftet toppakning og pakning på eksosmanifold i fjor pga lekkasje av kjølevann. Om det hadde vært sprekk i denne, ville det ikke da også lekke ut etter motor er stoppet? Gullfisk skrev for 3 timer siden: Sjekk også reim. Spenning på dynamo blir også litt slappere om det slurer der. Reimene ser greie ut. Dynamo og vannpumpe har ulike reimer her. Spenningen ligger jevnt over bra. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Goodspeed Svart 1.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 En liten oppdatering for resultat på tråden. Gamle impeller var blitt deformert og såg slik ut: to år gammel, men litt lite bruk i vinter kan forklare det. Testtur blir først når vi drar videre, men forhåpentligvis forklarer dette symptomene og temp bli noe bedre etter dette. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Viksund Bravo Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Tror ikke det der er noe problem. Fasongen på impelleren gjenspeiler fasongen på impellerhuset. Under drift myknes det opp. Er iallefall slik mine impellere ser ut når jeg demonterer. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Goodspeed Svart 1.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Første testtur viste i alle fall en klar forbedring med driftstemperatur nå på rundt 85-87 grader :) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Viksund Bravo Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Da må det jo være en sammenheng ? Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
leif_erikg Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Det ville jeg ikke vært så sikker på, for den impelleren ser helt fin ut. Eneste sammenhengen jeg kan tenke meg er plausibel er at den har sugd luft og at det ble fikset nå ved montering. Håper det er i orden nå, men jeg ville fulgt nøye med på temperaturen fremover. Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
Goodspeed Svart 1.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Ja, følger temperaturen hele tiden. Blir nesten litt manisk. Men turen gikk veldig greit. Når jeg økte fart litt og motoren ble gjennomvarm så stabiliserte den seg på rundt 88 grader. Altså fortsatt en grad eller to over det jeg hadde ønsket. Men likefullt så var det en klar bedring. Kjørte etter en stund med fullt pådrag og da gikk den ikke høyere enn rett over 90-91, mot 94 tidligere. Så en viss sammenheng må det være. Om det er impelleren selv eller luft skal jeg ikke mene for mye om altså. Det ligger nok fortsatt sikkert litt avleiringer osv i systemet som ikke løste opp på forrige systemrens. Så anser det samlet for å være innafor, men friskmelder ikke helt. Det får bli konklusjonen. :) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Lanber Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 (redigert) Bra der ordner seg. Det er uansett et topp tips å la motor kjøre ned og kaldere med lav belastning etter hardkjøring. Det gjelder uansett motor Redigert 1.August.2018 av Lanber (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.