Stefan_L Startet 29.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2018 Hei Startet ett mytt innlegg da jeg ikke helt fant det jeg var ute etter. Søstra mi har en tamd30 i båten som bestemte seg for å lage litt problemer nå i ferien. Blindelokket (del nr16) hadde detti av pga avrusta skrue. Dem oppdaga ikke det før det la merke til noen rare lyder fra motoren, da halve motoren var under vann. Det har må blitt fikset med litt borring og gjening. Fylt opp mot kjølekretsen med vann opp til maks merket i veksleren og prøvekjørt. Etter en og tur oppdager jeg at det har begynt å renne vann ut fra radiatorlokk, og vann nivået er alt for høyt. Kan det være noen av o-ringene (del nr 15) som kanskje har løsnet eller den i bakkant. Motoren ble jo kjørt litt før problemet ble oppdaget. Er det da en mulighet for at saltvannet kan snike seg fordi dem o-ringene og inn i ferskvannskretsen? Sitér dette innlegget Link to post
Morten90 Svart 29.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 Hei Har samme problem som du beskriver her. Jeg har byttet de o-ringene og problemet er der fortsatt. Så jeg henger meg på denne og håper noen andre har løsningen på hva det kan være. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 29.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 Tja... Å fylle tanken helt full kan medføre det renner over ved varm motor. En annen sak er at innsatsen i disse varmevekslerne hadde et problem med tæring/brudd på kjølerør. Nå er dette en del år tilbake i tid, men for alt jeg vet kan de innsatsene som erstattet de også få det samme problemet.. Lettest å sjekke er å starte motor, la gå på tomgang, ta av påfyllingslokk, da skal nivået ikke øke noe særlig. Har dere hull/brudd på kjølerør renner det over etter bare kort tid. Ble ofte ikke oppdaget da trykket i tanken holdt nivået sånn noenlunde riktig. Men ved å sjekke farge på frostvæsken kunne man se det ble mer og mer uttynnet. Bare tatt sånn i farten. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 29.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 Holder og fylle ferskvann til like over termostater. Men høres ut som du har lekkasje i innsats. Da må nok hele kjøler sendes inn till rep og trykktest hos radiatorservice Sitér dette innlegget Link to post
Stefan_L Svart 29.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 Mistenker at den må ut selv. Har fylt vann etter instruksene på blokka. Til den stanga i brakkene over termostatene. Men det begynte jo å renne ut på vei hjem. Usikker på om det problemet har vært der hele tiden. De handla båten i år rett før ferien. Pluss at den nå har drevet og borra og herja nedi der for å få noe skru feste til det blindelokket. Så derfor jeg lurte litt på dem o-ringene. Åssen erre å bytte ringene på kjølehylsa? Må hylsa ut eller byttes ute å ta den ut? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 29.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 Med hylsa mener du innsats i varmeveksler med alle rørene i? Ja den må ut for og bytte oringer. Tas ut på baksiden av varmeveksler. Kommer det sjøvann inn i ferskvann nytter det ikke og bytte oringer på det runde lokket i forkant. Det eneste det gjør er og tette slik at sjøvann ikke renner ut. Vist dere har drevet og borret opp så kan dere jo ha skade kjøleinsats. Som det runde lokket er festet i. Sitér dette innlegget Link to post
Stefan_L Svart 29.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 Så den må ut ja. Det går ikke å ta den fremover? Jepp mener den med alle hulla i. Ser ut som jeg får noen timer til med skruing da. Kanskje like greit å få ut hele dritten og kontrollert den skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 29.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 (redigert) Ordla meg litt feilt ser jeg: Var sjøvannstrykket som holdt væskenivået i tanken sånn noenlunde likt. Men sånn i all stillhet ble de sakte men sikkert til sjøvannskjølte motorer. Ellers er det ikke allverdens arbeid å demontere hele varmeveksleren på motoren. Redigert 29.Juli.2018 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 29.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 Ja den må bak. Enkleste er og koble av alt og ta av hele varmeveksler. Bare tre skruer. Husk og bestille nye oringer og pakninger til alt. Og den må nok inn for rep. Og trykktest. Vet ikke om det går og kjøpe ny insats lenger. Den er dyr isåfall. Ca 10/14lapper mener jeg og huske. Sitér dette innlegget Link to post
Stefan_L Svart 29.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 Da får dem kose seg med båten nå i sommer. Skrudd nok på den den siste uke. Alt fra dynamo som løsner. Elektriske feil og reler som har tatt kvelden i motor rommet. Så får heller kreve noen middager til høsten og demontere varmeveksler. Er vel like greit å sjekke intercooler og oljekjøler når man er i gang? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 29.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 Ja det er gammelt? du må ta av ladeluftkjøler/innsugsmanifoild for og få av varmeveksler vist det er trangt. Så kan du like greit ta oljekjøler og. Sende det inn for test. Og så få nye oringer og pakninger på alt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.