Jump to content

Marinisering av motor, f.eks KUBOTA


Suzuki

Recommended Posts

vurderer drastiske tiltak, da jeg og det grønne monsteret ikke er helt kompiser om dagen.

 

En fix ferdig marinemotor, er jo superdyr, dessuten riskerer jeg at alt passer sammen og virker første gangen, derfor vurderer jeg andre mer knotete alternativer. :yesnod:

 

På 70 tallet og 80 tallet, ble jo motorer av alle typer marinisert i bøtter og spann. Både mer eller mindre lugubre motorsjapper, og ivrige amatører, mariniserte motorer så det holdt ( en stund i alla fall )

Perkins, MB, Peugeot, Ford, VW og en rekke andre diselmotorer ble rappet fra anleggsmaskiner, biler og traktorer, påmontert mariniseringsgodsaker og putta i båt. Mange fungerte faktisk også.

 

Nå har jeg kommet over KUBOTA småmotor leverandør, som kan selge meg en 15 KW liten dieselmotor, for industribruk. Problemet er at det visstnok "ikke finnes" mariniseringsdeler til denne, som er tilgjengelig på markedet. Dette er samme motoren som bla.a NANNI og VETUS er basert på, så at delene "ikke finnes" er en sannhet med modifikasjoner..

 

MEN - kjenner noen til leverandører, innen eller utenlands som leverer "universal" mariniseringsdeler ? Vil vel tro at varmeveksler og dobbel pumpe, stort sett er det som skal til ? Synes prisforskjellen fra en "industri" til en "marine" versjon ( vel 35000,- ) er vel frisk, selv til båtrelatert å være..

 

Tips ? Forslag ? BOWMAN ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Men... varmeveksler. Hvorfor? Så lenge ikke båten er planende så ser jeg ingen fordel med varmeveksler vs kjølesløyfe? Da er det jo så enkelt som å "bytte ut" radiatoren som vanligvis er tilkoplet en motor og erstatte dette med et kobberrør under båten og to skroggjennomføringer.

Mer vedlikeholdsfritt og helt sikkert mye billigere.

Link to post
Share on other sites

Hei å hå Suzuki. Du er modig som virkelig tørr å nevne noen om selvmarinisering :nono: . Bare stå på, selv om du får noen negative små hint om hvorfor i alle dager å marinisere selv?? :wink:

En vannkjølt eksosmanifoil med eksosbend må du få laget, varmeveksler kan du kjøpe av universaltypen fra Bowman, ei sjøvannspumpe (motoren har vel sirkulasjonspumpe montert fra fabrikk) og muligens en liten motoroljekjøler. Alt ettersom hvor hard du skal kjøre denne japsen. Slanger og klemmer og mye koselig arbeidstid på mørke høstkvelder. Et svinghjulshus og demperplate er vel også påkrevd for å få litt skikk på denne japaneren. Flere deler her kan du sikkert få kjøpt brukt og så renovere delene før innstallasjonen. Lykke til. :wink::smiley:

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...