Jump to content

Evinrude E-Tec 60hk mister plutselig turtall og kraft.

fwottesen

Recommended Posts

Har en 2007 Evinrude E-Tec 6ohk som starter lett og går fint men som under kjøring plutselig mister turtall og kraft. Dette pågår i noen sekunder til ett minutt for så plutselig å dra avgårde igjen.

I dag stoppet motoren helt og jeg hadde store problemer med å få den igang. Jeg sjekket bensintilførselen. Bensinfilter tomt, ingen bensin inn til pumpen. Men bensin på tanken, og ikke noe problemer å suge bensin ut av bensinslangen før pumpen.

Noen ideer om hva det kan være.

Jeg sjekket bensintank lufting, sjekket slanger etc. Ingen feil. Nå kjørte vi en 3 timers tur på lavt og høyt turtall uten problemer. Så plutselig var det stopp, kun 2000 omdreininger. Puslet hjem i sakte fart. Ingen varsellamper som lyser, alt ser ut til å være ok.

Jeg har konkludert med at den går inn i en eller annen "safe mode" Forsøkt å få en diagnose men vanskelig å få time nå midt i sesongen. Leste at en årsak til slik safe mode kan være årsaket av throttle position sensoren.

aebi skrev for 8 timer siden:

Bruker du rett type 2-takt olje?

Jeg tror det. Kan dette være problemet? Jeg kjøpte olje i båtbutikken og forklarte dem hvilken motor jeg har. Kjøpte den de anbefalte uten at jeg husker typen. Tidligere har jeg brukt Evinrude olje. Mulig at jeg skal forsøke å gå tilbake til Evinrude oljen. Kan motoren kjenne forskjell på oljetypen? Er den noen sensor som detekterer dette?

Redigert av fwottesen (see edit history)

etec motorene kan settes i "xd100 modus" og bruker da mindre olje  - å kjøre noe annet på de da er nok en veldig dårlig ide. 

Men står den i "xd50" modus så skal den vel kunne kjøre xd50 eller annen egnet tc-w3 olje...?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

fwottesen skrev On 29.7.2018 at 18.55:

Jeg sjekket bensintilførselen. Bensinfilter tomt, ingen bensin inn til pumpen. Men bensin på tanken, og ikke noe problemer å suge bensin ut av bensinslangen før pumpen.

Ut fra denne forklaringen så tror jeg dere er på galt spor når dere har gått inn på olje-sporet. Å bruke 7-800 kr for en dunk olje du egentllig ikke har behov for er bortkastet penger. Jeg er også noe i tvil om at disse motorene fra 2006 kan gå på XD100 olje, dette bør sjekkes opp først.

Tror fortsatt at feilen ligger i bensinsystemet.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

• 3 uker senere...

Oljen var det ikke, samme problem. Denne gangen endte jeg og kona opp midt i Øyeren. Lå der i 4 timer før vi ble "reddet" Leverte båten hos forhandleren, de byttet alle slanger og primer fra tank til motor. Dro glad hjem, satt båten på vannet og freste avgårde. 5 min og samme problem var der igjen :( 

Problemet er at båten ikke får bensin, filteret tømmes. Det mates ikke inn nok. Må vel være en lekkasje ett sted siden luft kommer inn i systemet.

John_Kr skrev for 3 timer siden:

Med denne observasjonen så kan ikke feilen ligge i en bryter ...

Har lest på Evinrudeowners forumet at dette filteret ikke nødvendigvis trenger å være fylt med bensin. Motoren har to bensinpumper. En løftepumpe og en høytrykkspumpe. Så har den en Vapor Separator Tank etter inntaksfilteret som også har ett lite "lager" med bensin. Det er derfor disse motorene går som normalt selv når filteret inn ser tomt ut. På flere forum påpeker folk at motoren går normalt med "nesten helt tomt" filter. Nå har jeg byttet alt før filteret og det er ingen blokkeringer eller feil før dette. Hadde det vært problemer med pumpesystemet ville forhandleren kunne sett dette med diagnoseverktøyet.

Denne bryteren forteller om motoren er i gir eller nøytral. Om den av en eller annen grunn switcher mellom gir og nøytral under kjøring så stemmer ganske godt med at motoren går normalt for så plutselig å dette til 2200-2230 RPM, for så plutselig å gasse på igjen. I nøytral vil turtallet begrenses til 2200-2500 rpm. Er verd ett forsøk å sjekke denne før jeg tar motoren til verkstedet for nok en kostbar runde.

Det er en annen sensor som også kan gi problemer og det er TPS sensoren. (Throttle Position Controller) Denne angir gasspådraget. Om denne er feiljustert eller defekt vil motoren gå i "safe mode" Turtallet begrenses til "take me home" RMP maks 1000 omdreininger. Tenkte på denne også men siden min tross alt går 2300 så tror jeg ikke at det er denne.

Redigert av fwottesen (see edit history)

Sjekket det idag. Lufteslangen er ok. Målte sensoren, den var også ok. Snakket med verkstedet, de bekreftet at ingen feilkoder under diagnose. Motoren ble kjørt på høyt turtall en god stund da den var der på onsdag. (Blir vel mer belastning og høyere forbruk når den skal drive båten på vannet vil jeg tro.

De mente at siden jeg nå har skiftet alt av slanger etc. fra tank til motor så må problemet ligge i den faste tanken. Jeg kjøpte en plasttank og koplet motoren på denne. Testet dette i kveld og alt fungerte perfekt. Kjørte i 30 min uten noe problemer.

Skrudde deretter ut røret og koplingene på tanken, ingen blokkeringer der. Lufting ok. Tanken så helt ren og fin ut innvendig. Jeg fatter rett og slett ikke.

Jeg spurte forhandleren om dette med bensinpumpene. De sa at er løftepumpen på motoren gåen så er det enten eller. Er den gåen så går ikke motoren i det hele tatt. Nå skal jeg ta båten ned til verkstedet nok en gang for gjennomgang.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...