fwottesen Startet 29.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2018 Har en 2007 Evinrude E-Tec 6ohk som starter lett og går fint men som under kjøring plutselig mister turtall og kraft. Dette pågår i noen sekunder til ett minutt for så plutselig å dra avgårde igjen. I dag stoppet motoren helt og jeg hadde store problemer med å få den igang. Jeg sjekket bensintilførselen. Bensinfilter tomt, ingen bensin inn til pumpen. Men bensin på tanken, og ikke noe problemer å suge bensin ut av bensinslangen før pumpen. Noen ideer om hva det kan være. Sitér dette innlegget Link to post
Axell Svart 5.August.2018 Link til dette innlegget Svart 5.August.2018 Hei, det samme har skjedd med min evinrude etec 30 2 ganger. Aner ikke hva det er. Sitér dette innlegget Link to post
aebi Svart 6.August.2018 Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 Sjekk luftinga på bensintanken, Sitér dette innlegget Link to post
fwottesen Svart 7.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 Jeg sjekket bensintank lufting, sjekket slanger etc. Ingen feil. Nå kjørte vi en 3 timers tur på lavt og høyt turtall uten problemer. Så plutselig var det stopp, kun 2000 omdreininger. Puslet hjem i sakte fart. Ingen varsellamper som lyser, alt ser ut til å være ok. Jeg har konkludert med at den går inn i en eller annen "safe mode" Forsøkt å få en diagnose men vanskelig å få time nå midt i sesongen. Leste at en årsak til slik safe mode kan være årsaket av throttle position sensoren. Sitér dette innlegget Link to post
aebi Svart 7.August.2018 Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 Bruker du rett type 2-takt olje? Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 7.August.2018 Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 Har vært borti lignende, men da etter filterbytte, dvs at man ikke har fått filtrene tette og dermed drar inn falsk luft som igjen gjør at motoren ikke får bensin. Ta av filtrene og sjekke nøye om de tetter godt. Bare som et tips... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
fwottesen Svart 7.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 (redigert) aebi skrev for 8 timer siden: Bruker du rett type 2-takt olje? Jeg tror det. Kan dette være problemet? Jeg kjøpte olje i båtbutikken og forklarte dem hvilken motor jeg har. Kjøpte den de anbefalte uten at jeg husker typen. Tidligere har jeg brukt Evinrude olje. Mulig at jeg skal forsøke å gå tilbake til Evinrude oljen. Kan motoren kjenne forskjell på oljetypen? Er den noen sensor som detekterer dette? Redigert 7.August.2018 av fwottesen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 ja og får alarmer og tull bruk bare XD100 fra evinrude. (ikke xd50) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 etec motorene kan settes i "xd100 modus" og bruker da mindre olje - å kjøre noe annet på de da er nok en veldig dårlig ide. Men står den i "xd50" modus så skal den vel kunne kjøre xd50 eller annen egnet tc-w3 olje...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
andersb Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 ja i teorien problemfritt i XD50 modus, men XD50 modus og annen TCW3 olje har desverre ofte en tendens å trigge olje alarmer og kutte turtall. Sitér dette innlegget Link to post
fwottesen Svart 8.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Ok: Takker for svar. Da kjøper jeg ny XD100. Tømmer oljetanken og fylle Evinrude olje. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 (redigert) fwottesen skrev On 29.7.2018 at 18.55: Jeg sjekket bensintilførselen. Bensinfilter tomt, ingen bensin inn til pumpen. Men bensin på tanken, og ikke noe problemer å suge bensin ut av bensinslangen før pumpen. Ut fra denne forklaringen så tror jeg dere er på galt spor når dere har gått inn på olje-sporet. Å bruke 7-800 kr for en dunk olje du egentllig ikke har behov for er bortkastet penger. Jeg er også noe i tvil om at disse motorene fra 2006 kan gå på XD100 olje, dette bør sjekkes opp først. Tror fortsatt at feilen ligger i bensinsystemet. Redigert 8.August.2018 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
ivar Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 enig , dette fra første post peker jo helt klart i den retning Sitat Jeg sjekket bensintilførselen. Bensinfilter tomt, ingen bensin inn til pumpen. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
fwottesen Svart 10.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Har sjekket bensintilførsel og kan ikke finne noen feil der. Det som gjør at jeg heller i mot "olje" problemet er at dette startet noen timer kjøring etter at jeg fylte ikke original olje. Nå skal jeg tømme tanken og fylle XD100 så får jeg se hva som skjer. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 husk pumpe på oljeblæra for å få tvunget inn den nye Sitér dette innlegget Link to post
fwottesen Svart 29.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2018 Oljen var det ikke, samme problem. Denne gangen endte jeg og kona opp midt i Øyeren. Lå der i 4 timer før vi ble "reddet" Leverte båten hos forhandleren, de byttet alle slanger og primer fra tank til motor. Dro glad hjem, satt båten på vannet og freste avgårde. 5 min og samme problem var der igjen :( Problemet er at båten ikke får bensin, filteret tømmes. Det mates ikke inn nok. Må vel være en lekkasje ett sted siden luft kommer inn i systemet. Sitér dette innlegget Link to post
fleggis Svart 29.August.2018 Link til dette innlegget Svart 29.August.2018 Sjekk lufteslangen på bensinkjøleren. På min 40hk lå den i klem Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.August.2018 Link til dette innlegget Svart 29.August.2018 Opplevde det samme på min 80 hk yamaha, der var det en slange på sugesida av bensinpumpa som lå med en ørliten kink. Nok til at pumpa sugde slangen flat på full gass Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
John_Kr Svart 29.August.2018 Link til dette innlegget Svart 29.August.2018 Opplevde det samme på min Yamaha HPDI Vmax, fant ut at filterhuset ikke var skrudd ordentlig til etter filterbytte, dro falsk luft - motor stoppet. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Snusmumrikken Svart 29.August.2018 Link til dette innlegget Svart 29.August.2018 På en E-TEC 25HK jeg solgte. så var det samme symptomer. Høytrykkspumpa var gåen og måtte byttes.Men skjedde etter 15-20 min om jeg forstod kjøper rett. Ordnet det og kjøper var happy. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
fwottesen Svart 30.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 Fikk ett tips at dette kan være på grunn av defekt "Neutral Switch" Motoren tror at den er i "neutral" og turtallet begrenses til ca 2500 RPM. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 30.August.2018 Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 fwottesen skrev On 29.7.2018 at 18.55: Jeg sjekket bensintilførselen. Bensinfilter tomt, ingen bensin inn til pumpen. Men bensin på tanken, og ikke noe problemer å suge bensin ut av bensinslangen før pumpen. Med denne observasjonen så kan ikke feilen ligge i en bryter ... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
fwottesen Svart 30.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 (redigert) John_Kr skrev for 3 timer siden: Med denne observasjonen så kan ikke feilen ligge i en bryter ... Har lest på Evinrudeowners forumet at dette filteret ikke nødvendigvis trenger å være fylt med bensin. Motoren har to bensinpumper. En løftepumpe og en høytrykkspumpe. Så har den en Vapor Separator Tank etter inntaksfilteret som også har ett lite "lager" med bensin. Det er derfor disse motorene går som normalt selv når filteret inn ser tomt ut. På flere forum påpeker folk at motoren går normalt med "nesten helt tomt" filter. Nå har jeg byttet alt før filteret og det er ingen blokkeringer eller feil før dette. Hadde det vært problemer med pumpesystemet ville forhandleren kunne sett dette med diagnoseverktøyet. Denne bryteren forteller om motoren er i gir eller nøytral. Om den av en eller annen grunn switcher mellom gir og nøytral under kjøring så stemmer ganske godt med at motoren går normalt for så plutselig å dette til 2200-2230 RPM, for så plutselig å gasse på igjen. I nøytral vil turtallet begrenses til 2200-2500 rpm. Er verd ett forsøk å sjekke denne før jeg tar motoren til verkstedet for nok en kostbar runde. Det er en annen sensor som også kan gi problemer og det er TPS sensoren. (Throttle Position Controller) Denne angir gasspådraget. Om denne er feiljustert eller defekt vil motoren gå i "safe mode" Turtallet begrenses til "take me home" RMP maks 1000 omdreininger. Tenkte på denne også men siden min tross alt går 2300 så tror jeg ikke at det er denne. Redigert 30.August.2018 av fwottesen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fleggis Svart 30.August.2018 Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 Som jeg skrev i går hadde jeg samme problem på min splitter nye E-tec 40. Lufteslangen som slipper ut luft fra kammeret du beskriver som Vapor Separator Tank lå i klem og når lufta ikke kommer ut blir dette kammeret etterhvert fult av luft og tomt for bensin. Tar deg 1 minutt å sjekke dette :) Sitér dette innlegget Link to post
fwottesen Svart 30.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 Sjekket det idag. Lufteslangen er ok. Målte sensoren, den var også ok. Snakket med verkstedet, de bekreftet at ingen feilkoder under diagnose. Motoren ble kjørt på høyt turtall en god stund da den var der på onsdag. (Blir vel mer belastning og høyere forbruk når den skal drive båten på vannet vil jeg tro. De mente at siden jeg nå har skiftet alt av slanger etc. fra tank til motor så må problemet ligge i den faste tanken. Jeg kjøpte en plasttank og koplet motoren på denne. Testet dette i kveld og alt fungerte perfekt. Kjørte i 30 min uten noe problemer. Skrudde deretter ut røret og koplingene på tanken, ingen blokkeringer der. Lufting ok. Tanken så helt ren og fin ut innvendig. Jeg fatter rett og slett ikke. Jeg spurte forhandleren om dette med bensinpumpene. De sa at er løftepumpen på motoren gåen så er det enten eller. Er den gåen så går ikke motoren i det hele tatt. Nå skal jeg ta båten ned til verkstedet nok en gang for gjennomgang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.