fwottesen Svart 30.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2018 (redigert) Mistenker at denne delen er årsaken. Lå ei løs fjær inne i koplingen her. (Er røret som går ned i tanken) Er mulig at det har vært en enveisventil her + at gjenger etc så slitent ut. Kanskje en liten luftlekkasje her. I så fall skal det en utrolig liten luftlekkasje til før problemer oppstår. Se bilder. Erfaringen er at man må sjekke hele bensintilførselen fra a til å ved slike symptom som jeg har hatt. På den positive siden, jeg har lest og lært en god del om motoren. For andre trengende kan service manualen leses og lastes ned her: https://www.manualslib.com/manual/836221/Evinrude-E-Tec-75-Hp.html?page=162#manual Redigert 30.August.2018 av fwottesen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fwottesen Svart 25.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2019 Byttet den ene injektoren. Fikk kjørt en diagnose og det var injektorfeil. Kostet 7900 kr hos Marineservice i Oslo. Da skal den på vannet og jeg håper at motoren nå fungerer normalt igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 (redigert) Det hørtes ut som det kunne være en halvgåen injektor med dårlig kontakt innvendig, Men det tar heldigvis ikke mange minuttene å fikse eller montere ny og programmere:) står mange av de på finn.no til en tusenlapp eller to, ny fra Evinrude koster jo ett halvt ransutbytte. Ang xd50, xd100 og tcw3, så er det programmer til alle de 3 forskjellige oljetypene. Og de er heller ikke så kresene på olja som det virker som flere her inne trur. En bekjent som kjører taxibåt, hadde en g1 200hk, den drukna 2 ganger og var med på 3500timer med kun Sierra tcw3 olje, før den blei overbelasta og råden laga en inspeksjonsluke i blokka. Men selv med hull i blokka, så kjørte han vidre :) En lett måte å sjekke tps sensoren uten data, stopp motoren, gi 20-30% frigass før du starter den. Når den har starta, gå av gassen, gir, prøv og kjør nå:) neida, den dør ikke, det høres bare ut som den har det litt vondt Men etec er ikke veien til evig lykke det heller. Til uka så må jeg åpne 2stk hjerner, den ene må det byttes laderegulator i og den andre trenger en ny tempsensor. Frydenbø skal ha rundt 20 000kr pr stk for nye hjerner ink programmering og montering, men fikser det selv for 300kr, 1stk brent hjerne blir plukka ifra hverandre, så gir den liv til de 2 jeg har :) det er så mye som lissom ikke går ann og gjøre med etec, men bare man setter seg litt inn i etec så kan man gjøre nesten som man vil. Injektorene kan man plukke i småbiter og bytte de ødelagte komponentene(men forhandlere nekter, det går ikke ann sier de) innmaten i hjernen kan byttes, injektorene kan programmeres som man vil, hjernen kan flashes og omprogrameres (lurer litt på om vi skal slette etec programmet, så legge inn kabal eller ett annet spill på hjernen. Tenk dere gutta på verkstedet hadde fått sjokk da) sensorer kan manipuleres med en liten motstand, det eneste vi virkelig sliter med og finne ut av, er åssen vi får fløtta turtallsperra. Ett lite eksempel, har en etec 40, men ville ha litt mer trøkk(60). Det som er forskjellen på de motorene er en liten ventil som sitter imellom kjølevann og eksosen. Drit i ventilen, sett inn en 295ohm's motstand og monter en slange imellom kjølevann og eksos. Så tar man hjernen, sletter den gamle programvara, så er det inn med programvare. Ifølge Frydenbø som er importør av etec, så går ikke det ann og hvis man skal få de 20hk ekstra så er det kun ny motor som er løsninga. Fiksa 20hk for 70kr og en halvtime på pc'n :) Ett annet eksempel som hadde fått Frydenbø til og sperre opp øya og klø seg i hue. vi har en testbenk til etec injektorer, som vi renser injektorene i og tester hvor mye de gir. Skulle sette injektorene til en g2 150 i testbenken, men så var det en liten forskjell i husene på injektorene, så da måtte vi bygge om benken for å teste de, trudde vi. Den enkle løsninga, blei og fløtte innmaten i g2 injektorene, over i ett g1 injektor hus, teste de, så bygge de tilbake til g2 injektor hus :) Redigert 26.Mai.2019 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.