Jump to content

Sikring på toalettpumpe ryker


ezach

Recommended Posts

Nå ser det ut til å løse seg.

Fikk hjelp hos Båtbua i Fredrikstad til å skru løs dekselet der skruene hadde irret en smule. Rustløser og tålmodig dreining på skift i 45 minutter...

 

Vi fant at impeller hadde svellet og presset mot toppen av kammeret den sitter i.

Ny impeller, og motoren spinner uten overbelastning.

 

Det interessante er at folk med erfaring mente det måtte være blokkering i lufteslangen eller selve septikkslangen, evt. slitte børster i motoren.

Ingen hadde hørt om impeller som har økt i volum.

 

Andre eller lignende erfaringer vi kan lære av?

?

 

(Korrigert tittel da det faktisk er fabrikat Matricola og ikke TMC.)

Link to post
Share on other sites

Har byttet impeller i TMC dassen ca hvert andre år på grunn av at den har svellet litt og dermed gått tregt. Nå mistenker jeg at overdreven eddikbruk er årsaken til dette, og kommer derfor til å begrense dette fra nå av. Men å bytte impeller er egentlig en bagatell i forhold til oppbygging av urinstein med påfølgende blokkering midt i ferien. Vil også tipse om at Europris selger 35% eddik i 1 liter flasker til 29,90.

Link to post
Share on other sites

Da jeg kjøpte min båt i 2015 satt impelleren helt fast slik at sikringen gikk med en gang. Jeg tror toalettet hadde vært brukt veldig lite, og det sto med frostvæske i etter vinteren, men problemet hadde visstnok startet sommeren før. Etter demontering og litt vask og stell har den fungert helt fint siden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...