S/Y MAMOSA Startet 29.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2018 (redigert) Hei! Vi er en familie på tre som har lagt i vei på langtur, Martin, Monica og Sanna(5). Planen er å være ute i 3 år, med Australia som mål og kanskje hele veien hjem igjen om budsjettet tillater det. For øyeblikket ligger vi i Roscoff i Frankrike og venter på riktig (familievennlig) vær for å krysse Biscaya. Vi reiste fra Son 2.juni, og har tatt oss god tid nedover. Turen gikk på østsiden av Danmark, Kielkanalen, utsiden av de frisiske øyer, Amsterdam via kanalene ned til Rotterdam, franske siden av den engelske kanal, en tur innom Alderney før vi kom til Roscoff. Kommer nok ikke til å legge ut så mye her, da vi har mer enn nok med å forsøke å holde blogg og Instagram/Facebook oppdatert, men kan jo si ifra når det er noe nytt i bloggen, eventuelt er det bare å følge oss på: Blogg: www.mamosa.no Instagram: @sailingmamosa Facebook: @sailingmamosa MarineTraffic: MAMOSA - MMSI: 257882190 Noen smakebiter fra turen så langt :) Kunne ikke forlate gamle trakter uten noen dager på Læsø. Familiebilde på Samsø. Nærkontakt med naturen i Århus. Gammel damper i Damp, Tyskland. Slapt mannskap på vei til Kiel. Colorline i Kiel. Flere på ferie i Kielkanalen. Mitt skip er lastet med... Lego? Først lære klokka, så lære å slapp'a. Ankringsfelt utenfor Cuxhaven. Sixhaven i Amsterdam, utrolig koselig båthavn, midt i sentrum. Ungdommen er ute med "jolla" i Amsterdam. På kanalen gjennom Haarlem. Trengte egentlig ikke fendere, kjølen sto godt i gjørma en meter fra land. Kjekt med teleskop-styrhus. Godt lastet for kanalseilas. Redigert 29.Juli.2018 av S/Y MAMOSA (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 (redigert) God seilas, skulle gjerne slått følge :-) følger dere i de andre kanalene, men kanskje du her kunne si litt mer om hvilke oppgraderinger du endte med på båten før langturen? Redigert 30.Juli.2018 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Kenneth82 Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 God tur - gleder meg til å følge dere på bloggen Sitér dette innlegget Link to post
Astridhj Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 God tur :) Skal bli spennende å følge dere på ferden :) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Endeleg ein som dreg på langtur, og ikkje berre planlegg turen. God tur. Ask Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Får håpe denne tråden blir like bra som Origo på langtur tråden... Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
S/Y MAMOSA Svart 30.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Framtia skrev for 1 time siden: God seilas, skulle gjerne slått følge :-) følger dere i de andre kanalene, men kanskje du her kunne si litt mer om hvilke oppgraderinger du endte med på båten før langturen? Ja, vi gjorde en del oppgraderinger før vi dro og litt gjør vi under veis. Vi byttet batterier til Lifepo4 fra MaksPower (har ikke gjort andre modifiseringer, enn å justere ladespenninger på den originale landstrømladeren). Satt på to radar-master bak, tegnet og fikk sveiset en ramme for solcellepaneler som kan vinkles for og akterover. Monterte 210w fleksible solcellepaneler på dekk, 440w solcellepaneler mellom radar-mastene og 220w på rekka (disse har jeg ikke koblet til enda, da det ikke har vært behov), alle med separate Victron mppt-regulatorer (har enda ikke ladet med landstrøm på turen) Har også en Victron batterimonitor. Innstallerte en Scenker watermaker (30 liter pr. time) og vegghengt vaskemaskin. Hydrovane vindror (har ikke brukt den enda, kommer i konflikt med solcellene, så her har vi en utfordring ;) Har laget nytt bord i salongen som kan senkes ned så man får dobbeltseng der, og laget trekk så akterlugarene kan deles inn til sjøkøyer. Fikk sydd gode sitteputer og ryggputer til cockpit (Noe av det lureste vi gjorde før avreise). Byttet også kartplotter (Raymarine ES128) og monterte AIS med mottaker og sender, med separate gps og VHF antenner. Gull verdt i innseilingene til Amsterdam og Rotterdam, der alt på VHF går på nederlandsk, men vi skjønner når de sier MAMOSA og vi kan svare og fortsette praten på engelsk (de ba oss vente oss blandt annet vente da to slepebåter skulle hjelpe en tankbåt med å snu 180grader midt i den travle innseilingen til Amsterdam.) Har også montert en Raymarine quantum radar. Har også igjen å gjøre ferdig drivankeret og fester i skroget til dette, et Jordan Series Drogue, som jeg kjøpte som "byggesett" og sydde i vinter. Riggmessig har vi satt på et indre rulleforstag, med en hardvindsfokk, og kjøpt oss en gennaker, tok også en riggsjekk hos riggfirma før vi dro. Det er det jeg kommer på i farta, kan legge ut noen bilder av løsningene om det er interressant? Sitér dette innlegget Link to post
På svai Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Kjekt å følge dere på turen! Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Bilder er alltid moro ? Har du rigget noen form for preventer til storseilet? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Euklid Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Dere har et fantastisk eventyr foran dere! Alltid morsomt å følge med på andre som kaster loss, og det gjør det ikke akkurat mindre fristende å ta en runde til, i en eller annen halvfjern fremtid. Tre år er en bra lengde å planlegge for – i mitt hode er idealtid for en jordomseiling fire år for å kunne holde et bedagelig tempo, men vi endte opp med å bruke tre fordi vi begynte å føle at det var på tide å komme hjem. Seiler dere rundt Kapp det Gode Håp trenger ikke turen fra Australia og hjemover å koste allverden, men det er naturlig nok snakk om ganske mange mil til havs. Men innen dere kommer så langt har dere jo fått en ganske god følelse for hva man synes om lange perioder på havet. On 7/30/2018 at 10:29 AM, S/Y MAMOSA said: Har også igjen å gjøre ferdig drivankeret og fester i skroget til dette, et Jordan Series Drogue, som jeg kjøpte som "byggesett" og sydde i vinter. Dere kan sikkert dette med seiling minst like godt som jeg noen gang kommer til å kunne det, men akkurat her har jeg et tips: om dere noen gang skal slippe ut dette drivankeret (og det skal nok noe til) er det viktig å ha orden på kveila før dere slipper vekta i enden overbord. Når drivankeret først får tak er kreftene som slippes løs voldsomme, og et bein eller en rekkestøtte som står i veien varer ikke lenge. Kanskje ikke en ulempe å ha motoren på tomgang når en slipper det ut, så kan en bakke ved behov for å redusere kreftene litt (så lenge en unngår å få tauet i propellen ...). Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Trenger du egne fester til en Jordan Series Drogue? I så fal må festet gjøres ekstremt sterkt? Vil det ikke være bedre å sette det med tauet i genoa- eller spinnakervinsjene? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 I siste episode av RAN Sailing monterte de et Jordan series drogue, og monterte fester til det på båten: Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Bitteliten Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 (redigert) RAN satte på egne fester fordi kryssholtene i stål/tre var for svake og fordi vinsjene satt for høyt. Jeg blir ikke helt klok på om man bør ha en Jordan eller et skikkelig godt drivanker. Og om man bør legge seg med baugen mot eller gå med sjøen. Blir morsomt å følge dere :-) Ask skrev On 30.7.2018 at 9.07: Endeleg ein som dreg på langtur, og ikkje berre planlegg turen. Planlegging er halve moroa Redigert 1.August.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Hærlig å se folk realisere slike drømmer!! Selv har jeg Australia som favotittkontinent!. Jeg har vært i de fleste kystbyer der og rundt om i hele kontinentet!. Jeg har ikke vært der med egen båt, men har vært på båttur i Whitsundays/GBBR med en 100 år gammel sconnert! det var fantastisk. Men ikke bare å kaste seg ut i sjøen sånn helt uten videre! Her er det en del farer og ting som er forskjellig fra norden og Europa.. Masse lykke til! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.