Jump to content

Yamaha 2004 90HK varsellampe lyser konstant?

Cyber-370

Recommended Posts

Jeg har en 2004 Yamaha 90hk med org. Yamaha turteller med varsellamper for olje og temperatur.
Oljelampen fungerer som den skal.

Temperaturlampen lyser konstant, fra jeg vrir om tenningen ett hakk og når jeg starter selv om motor er kald. Noen som vet hva dette kan skyldes?
Er det også noen mulighet/prosedyre for og få turtelleren til å vise antall timer motoren har gått?

718BOsSwq4L._SY355_.jpg

Redigert av Cyber-370 (see edit history)

SeaDoo GTX 185 Supercharged Rotax (60knop) - Cyber 370 Yamaha 50hk autolube Ballistic stålpropell (50knop) - River 350XR 9.9/15 Mercury - Finnsport 500RS Johnson 90 V4 - Musling 370 40hk Suzuki - SeaDoo Xp Rotax 90hk (50knop) - Skibsplast 460 VS Yamaha 50hk autolube - Stormway Hydrolift RU unlimited 600 RIB Yamaha 90hk Ballistic stålpropell (52 knop) - Yamarin 64DC 200hk HPDI Turbo stålpropell (49knop) - Honwave T35 Yamaha 9.9/15 V-max  - With Vital 15 Yamaha 50hk autolube - Bella 510R skjærgårdsjeep 50hk Johnson  - Askeladden 515 Explorer 115 V4 Johnson - Arimar 360 Top-Line 25hk Tohatsu - Key Lago 17 60 Mercury - Uttern s46 Johnson 90 V4 - Uttern 5500 90hk Mariner

Hører ingen alarm. Ingen alarm når tenning slås på eller hvis oljenivået er lavt.

SeaDoo GTX 185 Supercharged Rotax (60knop) - Cyber 370 Yamaha 50hk autolube Ballistic stålpropell (50knop) - River 350XR 9.9/15 Mercury - Finnsport 500RS Johnson 90 V4 - Musling 370 40hk Suzuki - SeaDoo Xp Rotax 90hk (50knop) - Skibsplast 460 VS Yamaha 50hk autolube - Stormway Hydrolift RU unlimited 600 RIB Yamaha 90hk Ballistic stålpropell (52 knop) - Yamarin 64DC 200hk HPDI Turbo stålpropell (49knop) - Honwave T35 Yamaha 9.9/15 V-max  - With Vital 15 Yamaha 50hk autolube - Bella 510R skjærgårdsjeep 50hk Johnson  - Askeladden 515 Explorer 115 V4 Johnson - Arimar 360 Top-Line 25hk Tohatsu - Key Lago 17 60 Mercury - Uttern s46 Johnson 90 V4 - Uttern 5500 90hk Mariner

Tror ikke det hjelper noe å bytte termostat, dette skjer jo fra kald motor, så det er nok en elektrisk feil, men det er ikke lett å si akkurat hva.

Begynte det plutseligt å lyse, eller har det vert sånn fra du kjøpte båten ?

Du har aldri hørt noe alarm.. har du alarmhorn? (Står som regel i forbindelse med tenningslåsen)

Dette kan feks. vere defekt instrument, kortslutning i ledningsnett, feilkobling mm.. 

Tror ikke dette er pga signal fra tempføler/bryter til motorstyring, da ville den vel  kuttet ut en sylinder.

Du kan ikke lese av timer med det instrumentet. Motoren din har heller ikke minne i motorstyringen, så et instrument med timeteller vil uansett bare telle timer den får strøm via tenningslåsen.

Det er riktig dette skjer fra kald motor også. Fra jeg vrir om tenningen.

Det har lyst sånn siden jeg kjøpte båten. Aldri hørt noen alarm. Kan ikke se noen alarmhorn som er tilkoblet heller.

Motor går uten problemer og kjølevannet går som det skal.

Jeg også lurer på om det er turtelleren eller feilkobling etc.. som gjør at det lyser konstant?

Er du sikker på at disse motorene kutter en sylinder hvis det var signalet fra tempfølerne/bryteren? 

Er det ikke mulig og lese timer på motor via diagnoseapparat eller lignende heller?

Er det ikke noen turtellere som skal vise antall timer motor har gått ved og gjøren en "prosedyre"?

Kasper22 skrev 1 time siden:

har du alarmhorn? (Står som regel i forbindelse med tenningslåsen)

alarmen for temp og olje er oftest i fjernkontrollen (iallefall om man har slik 703 boks) 

Har ikke hatt alarm for lavt oljenivå eller temp på min 80hk, men på 60 hesteren så kutter den tenning slik at maks turtall blir ca 2000 rpm. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg har 703 kontrollboksen med tenninglås. 

Men hvor bør feilsøking begynne på temperaturvarselet?

En annen ting er at jeg ikke har elektrisk choke (altså trykke inn tenningsnøkkelen) på denne motoren, er det riktig?

Cyber-370 skrev 27 minutter siden:

Det er riktig dette skjer fra kald motor også. Fra jeg vrir om tenningen.

Det har lyst sånn siden jeg kjøpte båten. Aldri hørt noen alarm. Kan ikke se noen alarmhorn som er tilkoblet heller.

Motor går uten problemer og kjølevannet går som det skal.

Jeg også lurer på om det er turtelleren eller feilkobling etc.. som gjør at det lyser konstant?

Er du sikker på at disse motorene kutter en sylinder hvis det var signalet fra tempfølerne/bryteren? 

Er det ikke mulig og lese timer på motor via diagnoseapparat eller lignende heller?

Er det ikke noen turtellere som skal vise antall timer motor har gått ved og gjøren en "prosedyre"?

Husker ikke helt om den kutter tenning på "overheat" eller om det er bare alarm (maange år siden jeg hadde Yamaha 90), men vet den gjør det på lavt nivå i oljetanken (sammen med alarm).

Min gamle motor(86 mod) hadde temp-bryter som sto i topplokket, som slo inn ved ca 80-90 c . Den hadde og elektrisk choke ved å trykke inn nøkkelen.

Mener din motor har automatisk choke, du finner isåfall en liten rød hendel på babord side av forgasserene- skal og stå forklaring på manuel choking osv på en klistrelapp på lyddemperen foran forgasserene. Da har den kanskje og temp føler isteden for bryter for å styre choke eller begge deler, men sitter nok på samme plass (liten sort sak med rosa og sort ledning) . Du kan prøve å koble den fra for å se om det forsvinner, og du kan koble rosa og sort sammen for å simulere "overheat" så du får sjekket alarmen.

Letteste måte å sjekke instrumentet er å prøve med et du vet er i orden .(ser du har flere Yamaha i signaturen din)

Det går ikke å koble noe diagnose til den motoren nei, kun på motorer med elektronisk innsprøytning.

Vet ikke om noen prosedyre- tenker du kanskje på Suzuki der turtellernåla indikerer timetallet når du setter på tendingen ?

Kasper22 skrev for 23 timer siden:

Husker ikke helt om den kutter tenning på "overheat" eller om det er bare alarm (maange år siden jeg hadde Yamaha 90), men vet den gjør det på lavt nivå i oljetanken (sammen med alarm).

Min gamle motor(86 mod) hadde temp-bryter som sto i topplokket, som slo inn ved ca 80-90 c . Den hadde og elektrisk choke ved å trykke inn nøkkelen.

Mener din motor har automatisk choke, du finner isåfall en liten rød hendel på babord side av forgasserene- skal og stå forklaring på manuel choking osv på en klistrelapp på lyddemperen foran forgasserene. Da har den kanskje og temp føler isteden for bryter for å styre choke eller begge deler, men sitter nok på samme plass (liten sort sak med rosa og sort ledning) . Du kan prøve å koble den fra for å se om det forsvinner, og du kan koble rosa og sort sammen for å simulere "overheat" så du får sjekket alarmen.

Letteste måte å sjekke instrumentet er å prøve med et du vet er i orden .(ser du har flere Yamaha i signaturen din)

Det går ikke å koble noe diagnose til den motoren nei, kun på motorer med elektronisk innsprøytning.

Vet ikke om noen prosedyre- tenker du kanskje på Suzuki der turtellernåla indikerer timetallet når du setter på tendingen ?

Ok takk for svar! 
Jeg vet at det står klistremerke med forklaring på choke på innsuget (foran forgasserene) i hvertfall. Skal se etter om jeg har noen "rød hendel"..

Hva er forskjellen på tempføler og tempbryter?

Jeg skal teste ut dette. Men du mener tempføler/bryteren sitter på topplokket ett sted?

Ja det er riktig, Suzuki er det jeg mener ved at turtellernåla viser timene. Tenkte kanskje det var noe lignende på Yamaha. 

ivar skrev for 16 timer siden:

mener også disse har automatisk choke  - eller rettere sagt , primer. 

Ok takk for svar! 
Det syns jeg er noe underlig da det var og trykke inn nøkkelen på den 200hk Yamaha HPDI motoren for å choke? Denne motoren var også noen år nyere enn det Yamaha 90hk er.. virker forsåvidt bedre og enklere med automatisk choke sånn som 90hk har egentlig.

hadde da forventet at HPDI motorene skulle gjøre alt slikt helt automagisk :)  

Bytta forresten reeds på 80 hesteren min her for etpar uker siden, den er 88 model så begynner å bli voksen.  Den har blitt veldig mye mer lettstartet virker det som , og trenger ikke tomgangsgass for å gå etter start.  Så der funker det helt utmerket med å trykke in nøkkelen for å choke

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ja, jeg tror og at hpdi ordner dette "automagisk" som Ivar sier :smiley: , så om man trykker inn nøkkelen eller ikke tror jeg ikke gjør mye forskjell.

Cyber-370 skrev for 17 timer siden:

Hva er forskjellen på tempføler og tempbryter?

Jeg skal teste ut dette. Men du mener tempføler/bryteren sitter på topplokket ett sted?

Tempføler(tempsensor)  varierer signal etter temp, mens tempbryter(termoswitch) fungerer som en bryter som slås på ved en angitt temp.

Du har nok uansett kun tempbryter når jeg tenker meg om- tipper primeren er tidsstyrt på et vis.

Bryteren ser slik ut Bilde thermoswitch   og står ca på samme plass hos deg.

Redigert av Kasper22 (see edit history)
ivar skrev for 13 timer siden:

Bytta forresten reeds på 80 hesteren min her for etpar uker siden, den er 88 model så begynner å bli voksen.  Den har blitt veldig mye mer lettstartet virker det som , og trenger ikke tomgangsgass for å gå etter start.  Så der funker det helt utmerket med å trykke in nøkkelen for å choke

Hvilken reeds byttet du? 

Det er jo et to-tre store merker der ute. Gikk du for boyesen reeds?

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Kasper22 skrev for 7 timer siden:

Ja, jeg tror og at hpdi ordner dette "automagisk" som Ivar sier :smiley: , så om man trykker inn nøkkelen eller ikke tror jeg ikke gjør mye forskjell.

Tempføler(tempsensor)  varierer signal etter temp, mens tempbryter(termoswitch) fungerer som en bryter som slås på ved en angitt temp.

Du har nok uansett kun tempbryter når jeg tenker meg om- tipper primeren er tidsstyrt på et vis.

Bryteren ser slik ut Bilde thermoswitch   og står ca på samme plass hos deg.

Jeg skal gå over ledninger og tempbryteren for å se om det fikser lyset i turtelleren:smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...