Jump to content

Yanmar 4JH5E trenger dynamoen strøm på B+ for å starte lading?

thomassv

Recommended Posts

Hei.

jeg skal montere en VICTRON ARGOFET 200-3 3 BATT. 200A IS./LOW LOSS og i manualen stå det blant annet:

Some alternators need DC voltage on the B+ output to start charging. Obviously, DC will be present when the alternator is directly connected to a battery. Inserting a Diode or FET splitter will however prevent any return voltage/current from the batteries to the B+, and the alternator will not start. The new Argofet isolators have a special current limited energize input that will power the B+ when the engine run/stop switch is closed.
Jeg har en nesten ny Yanmar 4JH5E med standard panel uten tenningsnøkkel. Det vil si at jeg skrur på hovedbryteren for start og så bare trykker på panelet for å skru på tenningen. Deretter gløder og starter jeg motoren. Dynamoen er en Valeo og spørsmålet er hvordan jeg kobler denne til skillereleet?

F2D844C6-9081-47A2-9836-B2CF8BABE422.jpeg

484EC993-D45E-4910-898A-7CEF041DDE98.jpeg

B9A1C509-00FF-4D65-8308-BFA09469AE96.png

Jeg monterte samme Argofet på min i påsken. Det var ikke mulig å finne info om det behøvdes å koble på B+ noen steder.

Den var ikke koblet på fra før til min på 6LPA (maskinen er 2010-modell) Jeg er ganske sikker på at du ikke trenger denne på din heller. Det er i grunn bare å prøve, så ser du jo om den fungerer uten. Det var hva jeg endte opp med å gjøre :giggle:

Jeg erstattet den gamle LEAB'en som stod der fra før, jeg kortsluttet den ved et uhell. Om du ønsker kan du lese tråden her:

Jeg forsøkte også å få svar på den samme kabelen du spør om, uten resultat. Fungerer glimrende uten, samt at den ikke var på fra før.

Er samme tykkelse på kabelen som er benyttet fra dynamo til batteri, på de store. Den andre røde til pluss er tynn, vil tro ikke mer enn 0,75 kvadrat. Den blå var altså ikke benyttet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...