Crstffer Startet 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2018 (redigert) Jeg har en forbruksbank bestående av 4 x AGM batterier på totalt 450 Ah. Batteriene virker helt fint med tilsynelatende normal utlading under bruk helt til spenning når ca 12.6 - 12.7 V. Da faller spenningen typisk ned til 10.8V når f.eks kjøleskapet slår inn. Jeg kan typisk ligge 2-3 dager uten landstrøm før dette skjer. (Skal nevnes at hvilespenningen er så høy som 13.2V uten belastning noe jeg synes virker unormalt høyt, men jeg har lest at AGM batterier kan ha høyere hvilespenning enn tradisjonelle blybatterier.) Etter lading er de helt fine igjen. Jeg tenker at dette er ett eller flere av batteriene som er defekt, men har også hørt at høy motstand over hovedstrømsbryter kan gi denne effekten. Skal sjekke batteriene med batteritester, men inntil det... .er det noen som har opplevd samme fenomen og hvordan kan jeg gå frem for å feilsøke? Redigert 30.Juli.2018 av Crstffer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Har du batterimåler med shunt så du vet hvor mye du har trekt av strøm? Vi har ca 3 dager uten landstrøm før kjøleskapene (2 stk) har tømt ca 400 Ah. Jeg ville ikke være utrolig overrasket om batteriene begynner å bli tomme etter to-tre dager. Jeg ville montert en måler med shunt slik at du vet nøyaktig hvor mange Ah som er forbrukt. Du kan også måle hvert batteri hver for seg (koble de fra hverandre og måle med en AGM batteritester). Hva som skal være hvilespenning skal vel være indikert på batteriene? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
index Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Hovedbrytere kan stelle I stand mye surr, jeg har skiftet flere ganger I min båt. Vet du at måleinstrumentet ditt er korrekt? Jeg tenker at når batteribanken dun er tappet ned med 0,6 volt begynner det vel å minke på strømmen. Kanskje du bruker mer strøm enn du tror? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Crstffer Svart 30.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 4 hours ago, Sjøbliss said: Har du batterimåler med shunt så du vet hvor mye du har trekt av strøm? Vi har ca 3 dager uten landstrøm før kjøleskapene (2 stk) har tømt ca 400 Ah. Jeg ville ikke være utrolig overrasket om batteriene begynner å bli tomme etter to-tre dager. Jeg ville montert en måler med shunt slik at du vet nøyaktig hvor mange Ah som er forbrukt. Du kan også måle hvert batteri hver for seg (koble de fra hverandre og måle med en AGM batteritester). Hva som skal være hvilespenning skal vel være indikert på batteriene? Ja, har en mastervolt batterimonitor. Jeg har ikke verifisert forbruksmålingen (amper per tid), men volten har jeg ihvertfall bekreftet med multimeter. Jeg har bare et kjøleskap og det bruker lite batteri. Det kan være en celle i ett av batteriene som har kortsluttet som gir trøbbel for hele banken. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Enkleste da er vel å koble fra batteriene ett og ett og måle den indre motstanden i hvert enkelt. :) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Crstffer Svart 30.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 48 minutes ago, Sjøbliss said: Enkleste da er vel å koble fra batteriene ett og ett og måle den indre motstanden i hvert enkelt. :) Ja, skal gjøre det men må vel ha en batteritester for formålet? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Ja det må man ha :) Jeg har en slik: https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/batteritestere/batteritester-pro-2000039750 Du kan gjerne få låne den men jeg er ikke ned i båten før på onsdag. Har du lyst å snike deg ned å hente den i kveld eller morgen så kan du sende meg PM så skal jeg forklare deg hvordan du kan finne den. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
5nacks Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 (redigert) Skjedde det samme med batteriene mine i sommerferien (selvfølgelig). Ritar AGM. Leverte de inn på SeaSea i Smögen, testet de og konstaterte at batteriene var kaputt - hvorfor vet vi ikke. Fikk nye på reklamasjon. Har batterimåler hvor all lading og forbruk er koblet til. Banken har aldri vært under 50%. Lades med Ctek m200 og solceller med MPPT-regulator. Redigert 30.Juli.2018 av scamπ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Crstffer Svart 2.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 On 7/30/2018 at 8:17 PM, Sjøbliss said: Ja det må man ha :) Jeg har en slik: https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/batteritestere/batteritester-pro-2000039750 Du kan gjerne få låne den men jeg er ikke ned i båten før på onsdag. Har du lyst å snike deg ned å hente den i kveld eller morgen så kan du sende meg PM så skal jeg forklare deg hvordan du kan finne den. Mange takk. Jeg tror jeg har fått lånt en, men tar kontakt om det skjarer seg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.