Jump to content

Sabb Motorkasse Isolering/lydfelle


emilsr

Recommended Posts

Hej alle.

Jeg står og skal bygge ny motorkasse til min 10hk Sabb (ferskvandskølet) i en 17 fod Faaborg Jolle.

Da sabben støyer rigeligt tænker jeg at bygge den i 15mm vannfast krydsfiner belagt med blyplater og der efter isoleringsmåtter (de sorte fra biltema). Da sabben står ret højt er der vel behov for noget udluftning også?

På den nuværende motorkasse er det et hul i bunden indtil svinghjulet så den kan få luft, er der nogen der har erfaringer med dette eller billeder af hvordan det kunne laves så lyden ikke strømmer ud eller er der en anden mere simpel form for udluftning?

Alle råd og erfaringer modtages.

tak på forhånd.

Link to post
Share on other sites

Har dessverre ikke bilde, laget ikke den kassen til egen båt. Men ikke så veldig komplisert egentlig. Lages sidene av kassen først kan du skru på lister på forhånd til å skru på de tversgående platene. Måler og merker du godt på forhånd får du begge sidene like. Så settes begge sidene opp og du kan skru fast en og en plate om gangen, den innerste plata først og utover.

 

Lufttilgangen som vist på illustrasjonen er mer enn nok til en 10-hester. Til sammenligning har 50-hesteren i båten min en ventil på 10x25cm med friskluft og 300-hesteren i bilen min har en åpning på 20x20cm på forgasseren (blir strupet ned enda mer i portene).

Link to post
Share on other sites

Hej! mange tak for svar. 

Så egentlig burde en udluftningsventil være nok? som denne for eks? https://www.google.dk/search?q=udluftningsventil&rlz=1C1EJFA_daDK779DK779&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwilrZPGrMvcAhWrM-wKHa_MB3IQ_AUICigB&biw=1920&bih=974#imgrc=oqgbfnfoA7DMjM:

Der er ikke meget plads fra motorkasse til dam og skulle også gerne have plads til blyplater og 30mm isolering. 

Mange tak for din hjælp.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...