Jump to content

Produkter for maling av aluminium?


Sunseeker

Recommended Posts

  Sunseeker skrev On 31.7.2018 at 4.36:

Skal male en Sjark som har malt aluminium overbygg.

Vis hele sitatet  

 

her er jo aluen malt allerede.  Så om malinga sitter så er det vel bare å male over med egna produkt.   Utfordringa da blir vel å vite hva som er brukt tidligere , 1k eller 2k maling

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  ivar skrev On 31.7.2018 at 10.49:

her er jo aluen malt allerede

Vis hele sitatet  

 

Sorry, fikk ikke med meg "malt". Det blir  jo noe annet. :blush:

Da må man, som du skriver, teste om eksisterende maling er én eller 2-komponent, gni med fille fuktet med aceton. Man kan ikke bruke 2-komp oppå én-komponent, det kan blære.
Derfor, generelt, bruk aldri én-komp maling/grunning i plastbåt.

Toppstrøk, forutsatt at grunnlaget er 2-komp, kan være 2-komp polyuretanlakk, Biltema har fått det inn i sortimentet igjen.

 

  Tskjei skrev On 31.7.2018 at 10.29:

Blir ikke brukt syregrunning ved verft, men en ren epoxy.

Vis hele sitatet  

Det sier isåfall mer om verftet enn om syregrunning. :wink:

Man bør alltid bruke 2-komp. syregrunning på andre metaller enn stål. Fungerer bedre på stål også.
Problemet har vært å få tak i slik grunning, men dette har endret seg etter at Seajet 017 kom.

Link to post
  Ingar skrev On 31.7.2018 at 11.23:

Det sier isåfall mer om verftet enn om syregrunning. :wink:

Man bør alltid bruke 2-komp. syregrunning på andre metaller enn stål. Fungerer bedre på stål også.
Problemet har vært å få tak i slik grunning, men dette har endret seg etter at Seajet 017 kom.

Vis hele sitatet  

Hehe… det handler nok om at epoxy sitter godt nok og at pris har en betydning (gjelder nok de fleste):wink: 

Link to post
  • 10 måneder senere...

Løfter denne i håp om fleire tips.   Eg må male litt aluminium. Overbygg på båt.  Er malt med 2k jotun frå før. Tenker å rullemale.  Planen er å skrape pusse og vaske.  Bar aluminium primes med seajet 017.   Kan biltema 2k polyurethanelakk som er nevnt lenge oppe brukes rett på 017-primer? 

Evt hvilke andre mellom og topp-produkter er tilgjengelige og bra nå, og er det bare 2k som gjelder ? 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Ser at @Ingar og @Tskjei strides litt her. For min del kan jeg være enig med dem begge, men det kommer an på forutsetninger. For vår del som driver og plundrer med dette her på fritidsbåter vil jeg si Ingars råd er det beste. Rådet til Tskjei tror jeg har mer gyldighet for verft som blåserenser overflatene, og sprøyter dem med en gang innen det dannes oksidhinne. Det er den sterke oksidhinna på aluminium og rustfritt som gjør det vanskelig å male, eller mer korrekt; få maligen til å sitte. Seajet 017 har den egenskapen at den etser bort oksidskiktet (hvis det ikke er for tykt) når man maler det på. Når man så legger på et par strøk Seajet 117 får det god heft. Det anbefales uansett at aluminiumen mattes ned med slipepapir før påføring av 017.

 

https://www.westsystem.no/p/13115/seajet-017-tokomponent-bindeprimer

 

https://www.westsystem.no/p/13116/seajet-117-tokomponent-epoxy-primer?gclid=Cj0KCQjwu-HoBRD5ARIsAPIPenc0fvYE1kD05u-1eNXRPsdMX-lbpGeSOU7XAd2u4jw7aTYGMBRgcPQaAj4LEALw_wcB

 

Som toppstrøk over 117 hadde jeg nok gått for 2-komp. polyurethanmaling, f.eks. fra Biltema. Ser du deg om i den profesjonelle verden finnes det alltids andre produkter som er bedre :smiley:

Link to post

Eg har brukt både jotun og carboline toppmaling på båten før. Jotun sprekker, men det kan skuldast eldre ukjente produkter under, og carboline ser ut til å ha mindre slitestyrke en biltema sin forrige 2k maling. Så eg går lett for biltema igjen. 

Eg matter med 80papir før maling, både bar alu og gammel maling. Og så vasker eg med aceton.  

Trengs det fleire strøk primer? Eg trur eg har ein halvbrukt boks 017 eg kan lese på.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Holder på å bygge en flåte/lekter/pramm i AlMg4.5  (sjøvannsbestandig aluminium)

Platene er skjoldete etter at platene har ligget inntil hverandre med vann imellom så de ser ikke ut....

Sveisemetoden er en kombinasjon av spray-MIG og AC TIG og da merker jeg at allerede etter 30 min etter børsting så er det dannet oksider nok til at pulltest blir dårligere.

Antar at det dermed vil gjelde ved maling også....

Prammen skal brukes intenst i 1 mnd og ønskes malt kun av hensyn til omgivelsene.

 

Dersom jeg sliper overflaten med grovt (40) nettingpapir så langt jeg rekker og går direkte på med 2-komp epoxy etter 20min sliping, vil jeg da ha noe som sitter på i 6 mnd ?

 

Link to post
  Sjeldenutpå skrev On 1.7.2019 at 9.05:

Trengs det fleire strøk primer? Eg trur eg har ein halvbrukt boks 017 eg kan lese på.

Vis hele sitatet  

Det får du svar på i de linkene jeg la inn i forrige innlegg Sjeldenutpå. Tror de foreskriver ett lag 017 og tre lag 117, deretter toppstrøk. Blåserensing til SA 2,5 først, men sliping gjør jo samme nytten. Vær obs på det som Dieselfan skriver om dannelse av oksidskikt. Oksidskiktet begynner å danne seg med en gang aluminiumen kommer i kontakt med luft. Går du og tar en kopp kaffe er prosessen i gang. Mal over med en gang du har slipt. Vaske med aceton er selvsagt bra, men har du fjernet fett før sliping bør ikke det være nødvendig.

 

  dieselfan skrev On 1.7.2019 at 10.08:

Dersom jeg sliper overflaten med grovt (40) nettingpapir så langt jeg rekker og går direkte på med 2-komp epoxy etter 20min sliping, vil jeg da ha noe som sitter på i 6 mnd ?

Vis hele sitatet  

Det vil jeg tro. Men hvis det først begynner å flasse har du en sabla jobb med å utbedre det neste gang. Tror jeg ville kostet på meg et strøk med 017 først. Eksentersliper, båndsliper, vinkelsliper, eller hva som helst duger til å slipe vekk oksidskiktet. Problemet med platene du nevner kan være at de har fått groper i overflaten som du ikke får tatt. Men så lenge 99% av overflaten på platene blir blanke så sitter jo malingen.

Link to post
  Komodo skrev On 30.6.2019 at 23.56:

Ser at @Ingar og @Tskjei strides litt her. For min del kan jeg være enig med dem begge, men det kommer an på forutsetninger. For vår del som driver og plundrer med dette her på fritidsbåter vil jeg si Ingars råd er det beste. Rådet til Tskjei tror jeg har mer gyldighet for verft som blåserenser overflatene, og sprøyter dem med en gang innen det dannes oksidhinne. Det er den sterke oksidhinna på aluminium og rustfritt som gjør det vanskelig å male, eller mer korrekt; få maligen til å sitte. Seajet 017 har den egenskapen at den etser bort oksidskiktet (hvis det ikke er for tykt) når man maler det på. Når man så legger på et par strøk Seajet 117 får det god heft. Det anbefales uansett at aluminiumen mattes ned med slipepapir før påføring av 017.

 

https://www.westsystem.no/p/13115/seajet-017-tokomponent-bindeprimer

 

https://www.westsystem.no/p/13116/seajet-117-tokomponent-epoxy-primer?gclid=Cj0KCQjwu-HoBRD5ARIsAPIPenc0fvYE1kD05u-1eNXRPsdMX-lbpGeSOU7XAd2u4jw7aTYGMBRgcPQaAj4LEALw_wcB

 

Som toppstrøk over 117 hadde jeg nok gått for 2-komp. polyurethanmaling, f.eks. fra Biltema. Ser du deg om i den profesjonelle verden finnes det alltids andre produkter som er bedre :smiley:

Vis hele sitatet  

Det er nok mindre blåsing og mer flapping i dag på verft. friblåsing er ikke lov lenger og det er ikke så mange som har lukkede haller. Men ja, hvis man ikke forbehandler før man maler, så har nok en slik grunning sin misjon. Uten at jeg har testet den og kan si at det sitter bedre. Jeg hadde nok slipt først uansett. Noe som også står i datablad for 017. 

Remove all contamination from the surface to be coated. Degrease if required. Abrade aluminium with P80-120 sandpaper

Link to post
  Tskjei skrev On 1.7.2019 at 12.51:

Det er nok mindre blåsing og mer flapping i dag på verft. friblåsing er ikke lov lenger og det er ikke så mange som har lukkede haller.

Vis hele sitatet  

Det har du nok rett i :yesnod:

 

  Sjeldenutpå skrev On 1.7.2019 at 15.14:

Må alu sandes blank eller rubbes? 

Vis hele sitatet  

Poenget er å få vekk oksidskiktet. Hvor grov eller fin overflaten bør være vet jeg ikke, men det er sikkert ingen ulempe at den er litt grov. Kanskje @Tskjei har noen betraktninger på det? 

Link to post
  Komodo skrev On 1.7.2019 at 16.29:

Det har du nok rett i :yesnod:

 

Poenget er å få vekk oksidskiktet. Hvor grov eller fin overflaten bør være vet jeg ikke, men det er sikkert ingen ulempe at den er litt grov. Kanskje @Tskjei har noen betraktninger på det? 

Vis hele sitatet  

Ingen ulempe at det er litt grovt, men blir det for grovt vil det kunne sees igjennom malingsfilmen.Så litt avhengig av ønsket finish.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...