Sunseeker Startet 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 31.Juli.2018 Skal male en Sjark som har malt aluminium overbygg. Noen som har anbefalinger til hvilke produkt som kan benyttes? Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Bruk en tokomp epoxy først. Det vil si f.eks antipest som grunning. Dette sitter best på aluminium. Så kan du bruke f.eks alkydmalingen fra biltema. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 1. strøk må være syregrunning, 2-komponent epoxy får ikke like godt feste. Seajet har en 2-komp syregrunning som heter 017. Deretter vanlig 2-komponent epoxy i anbefalt antall strøk. Noen finnes i 2 farger slik at man ser at det dekker. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 MÅ ikke være syregrunning, men det kan også brukes seff. Ren epoxy sitter som banken det også. Ellers ville det vært mange aluminiumsfartøy uten maling i dag. Blir ikke brukt syregrunning ved verft, men en ren epoxy. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Å for all del ikke bruk epoxy som topstrøk, den kritter. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Sunseeker skrev On 31.7.2018 at 4.36: Skal male en Sjark som har malt aluminium overbygg. Vis hele sitatet her er jo aluen malt allerede. Så om malinga sitter så er det vel bare å male over med egna produkt. Utfordringa da blir vel å vite hva som er brukt tidligere , 1k eller 2k maling Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ingar Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 ivar skrev On 31.7.2018 at 10.49: her er jo aluen malt allerede Vis hele sitatet Sorry, fikk ikke med meg "malt". Det blir jo noe annet. Da må man, som du skriver, teste om eksisterende maling er én eller 2-komponent, gni med fille fuktet med aceton. Man kan ikke bruke 2-komp oppå én-komponent, det kan blære. Derfor, generelt, bruk aldri én-komp maling/grunning i plastbåt. Toppstrøk, forutsatt at grunnlaget er 2-komp, kan være 2-komp polyuretanlakk, Biltema har fått det inn i sortimentet igjen. Tskjei skrev On 31.7.2018 at 10.29: Blir ikke brukt syregrunning ved verft, men en ren epoxy. Vis hele sitatet Det sier isåfall mer om verftet enn om syregrunning. Man bør alltid bruke 2-komp. syregrunning på andre metaller enn stål. Fungerer bedre på stål også. Problemet har vært å få tak i slik grunning, men dette har endret seg etter at Seajet 017 kom. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Tskjei skrev On 31.7.2018 at 10.31: Å for all del ikke bruk epoxy som topstrøk, den kritter. Vis hele sitatet Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Tskjei Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Ingar skrev On 31.7.2018 at 11.23: Det sier isåfall mer om verftet enn om syregrunning. Man bør alltid bruke 2-komp. syregrunning på andre metaller enn stål. Fungerer bedre på stål også. Problemet har vært å få tak i slik grunning, men dette har endret seg etter at Seajet 017 kom. Vis hele sitatet Hehe… det handler nok om at epoxy sitter godt nok og at pris har en betydning (gjelder nok de fleste) Sitér dette innlegget Link to post
Sunseeker Svart 1.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Takker for gode tilbakemeldinger :) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 Løfter denne i håp om fleire tips. Eg må male litt aluminium. Overbygg på båt. Er malt med 2k jotun frå før. Tenker å rullemale. Planen er å skrape pusse og vaske. Bar aluminium primes med seajet 017. Kan biltema 2k polyurethanelakk som er nevnt lenge oppe brukes rett på 017-primer? Evt hvilke andre mellom og topp-produkter er tilgjengelige og bra nå, og er det bare 2k som gjelder ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Komodo Svart 30.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 Ser at @Ingar og @Tskjei strides litt her. For min del kan jeg være enig med dem begge, men det kommer an på forutsetninger. For vår del som driver og plundrer med dette her på fritidsbåter vil jeg si Ingars råd er det beste. Rådet til Tskjei tror jeg har mer gyldighet for verft som blåserenser overflatene, og sprøyter dem med en gang innen det dannes oksidhinne. Det er den sterke oksidhinna på aluminium og rustfritt som gjør det vanskelig å male, eller mer korrekt; få maligen til å sitte. Seajet 017 har den egenskapen at den etser bort oksidskiktet (hvis det ikke er for tykt) når man maler det på. Når man så legger på et par strøk Seajet 117 får det god heft. Det anbefales uansett at aluminiumen mattes ned med slipepapir før påføring av 017. https://www.westsystem.no/p/13115/seajet-017-tokomponent-bindeprimer https://www.westsystem.no/p/13116/seajet-117-tokomponent-epoxy-primer?gclid=Cj0KCQjwu-HoBRD5ARIsAPIPenc0fvYE1kD05u-1eNXRPsdMX-lbpGeSOU7XAd2u4jw7aTYGMBRgcPQaAj4LEALw_wcB Som toppstrøk over 117 hadde jeg nok gått for 2-komp. polyurethanmaling, f.eks. fra Biltema. Ser du deg om i den profesjonelle verden finnes det alltids andre produkter som er bedre Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2019 Eg har brukt både jotun og carboline toppmaling på båten før. Jotun sprekker, men det kan skuldast eldre ukjente produkter under, og carboline ser ut til å ha mindre slitestyrke en biltema sin forrige 2k maling. Så eg går lett for biltema igjen. Eg matter med 80papir før maling, både bar alu og gammel maling. Og så vasker eg med aceton. Trengs det fleire strøk primer? Eg trur eg har ein halvbrukt boks 017 eg kan lese på. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
dieselfan Svart 1.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2019 Holder på å bygge en flåte/lekter/pramm i AlMg4.5 (sjøvannsbestandig aluminium) Platene er skjoldete etter at platene har ligget inntil hverandre med vann imellom så de ser ikke ut.... Sveisemetoden er en kombinasjon av spray-MIG og AC TIG og da merker jeg at allerede etter 30 min etter børsting så er det dannet oksider nok til at pulltest blir dårligere. Antar at det dermed vil gjelde ved maling også.... Prammen skal brukes intenst i 1 mnd og ønskes malt kun av hensyn til omgivelsene. Dersom jeg sliper overflaten med grovt (40) nettingpapir så langt jeg rekker og går direkte på med 2-komp epoxy etter 20min sliping, vil jeg da ha noe som sitter på i 6 mnd ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2019 Sjeldenutpå skrev On 1.7.2019 at 9.05: Trengs det fleire strøk primer? Eg trur eg har ein halvbrukt boks 017 eg kan lese på. Vis hele sitatet Det får du svar på i de linkene jeg la inn i forrige innlegg Sjeldenutpå. Tror de foreskriver ett lag 017 og tre lag 117, deretter toppstrøk. Blåserensing til SA 2,5 først, men sliping gjør jo samme nytten. Vær obs på det som Dieselfan skriver om dannelse av oksidskikt. Oksidskiktet begynner å danne seg med en gang aluminiumen kommer i kontakt med luft. Går du og tar en kopp kaffe er prosessen i gang. Mal over med en gang du har slipt. Vaske med aceton er selvsagt bra, men har du fjernet fett før sliping bør ikke det være nødvendig. dieselfan skrev On 1.7.2019 at 10.08: Dersom jeg sliper overflaten med grovt (40) nettingpapir så langt jeg rekker og går direkte på med 2-komp epoxy etter 20min sliping, vil jeg da ha noe som sitter på i 6 mnd ? Vis hele sitatet Det vil jeg tro. Men hvis det først begynner å flasse har du en sabla jobb med å utbedre det neste gang. Tror jeg ville kostet på meg et strøk med 017 først. Eksentersliper, båndsliper, vinkelsliper, eller hva som helst duger til å slipe vekk oksidskiktet. Problemet med platene du nevner kan være at de har fått groper i overflaten som du ikke får tatt. Men så lenge 99% av overflaten på platene blir blanke så sitter jo malingen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 1.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2019 Takk, Komodo. Nå kjenner jeg pulsen synker og jeg begynner å få tro på å få den ferdig (har ikke tilgang til strøm & vann på stedet) Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 1.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2019 Komodo skrev On 30.6.2019 at 23.56: Ser at @Ingar og @Tskjei strides litt her. For min del kan jeg være enig med dem begge, men det kommer an på forutsetninger. For vår del som driver og plundrer med dette her på fritidsbåter vil jeg si Ingars råd er det beste. Rådet til Tskjei tror jeg har mer gyldighet for verft som blåserenser overflatene, og sprøyter dem med en gang innen det dannes oksidhinne. Det er den sterke oksidhinna på aluminium og rustfritt som gjør det vanskelig å male, eller mer korrekt; få maligen til å sitte. Seajet 017 har den egenskapen at den etser bort oksidskiktet (hvis det ikke er for tykt) når man maler det på. Når man så legger på et par strøk Seajet 117 får det god heft. Det anbefales uansett at aluminiumen mattes ned med slipepapir før påføring av 017. https://www.westsystem.no/p/13115/seajet-017-tokomponent-bindeprimer https://www.westsystem.no/p/13116/seajet-117-tokomponent-epoxy-primer?gclid=Cj0KCQjwu-HoBRD5ARIsAPIPenc0fvYE1kD05u-1eNXRPsdMX-lbpGeSOU7XAd2u4jw7aTYGMBRgcPQaAj4LEALw_wcB Som toppstrøk over 117 hadde jeg nok gått for 2-komp. polyurethanmaling, f.eks. fra Biltema. Ser du deg om i den profesjonelle verden finnes det alltids andre produkter som er bedre Vis hele sitatet Det er nok mindre blåsing og mer flapping i dag på verft. friblåsing er ikke lov lenger og det er ikke så mange som har lukkede haller. Men ja, hvis man ikke forbehandler før man maler, så har nok en slik grunning sin misjon. Uten at jeg har testet den og kan si at det sitter bedre. Jeg hadde nok slipt først uansett. Noe som også står i datablad for 017. Remove all contamination from the surface to be coated. Degrease if required. Abrade aluminium with P80-120 sandpaper. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2019 Må alu sandes blank eller rubbes? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Komodo Svart 1.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2019 Tskjei skrev On 1.7.2019 at 12.51: Det er nok mindre blåsing og mer flapping i dag på verft. friblåsing er ikke lov lenger og det er ikke så mange som har lukkede haller. Vis hele sitatet Det har du nok rett i Sjeldenutpå skrev On 1.7.2019 at 15.14: Må alu sandes blank eller rubbes? Vis hele sitatet Poenget er å få vekk oksidskiktet. Hvor grov eller fin overflaten bør være vet jeg ikke, men det er sikkert ingen ulempe at den er litt grov. Kanskje @Tskjei har noen betraktninger på det? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fortego Svart 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 Har brukt Seajet sin primer for aluminium på drev, og det sitter fortsatt flere år etter påføring uten antydning til å løsne noe sted. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
dieselfan Svart 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 Er det Seajet 017 du har brukt? Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 Komodo skrev On 1.7.2019 at 16.29: Det har du nok rett i Poenget er å få vekk oksidskiktet. Hvor grov eller fin overflaten bør være vet jeg ikke, men det er sikkert ingen ulempe at den er litt grov. Kanskje @Tskjei har noen betraktninger på det? Vis hele sitatet Ingen ulempe at det er litt grovt, men blir det for grovt vil det kunne sees igjennom malingsfilmen.Så litt avhengig av ønsket finish. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 3.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2019 Har en liten motor med alumiumsblokk som skal lakkes. Her er ikke finish det viktige, men og få lakken til å sitte. Endel av lakken har flasset av. Når jeg påfører aluminimsgrunning (Spray) så vil jo denne også dekke endel malte flater. Er det et problem? Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 3.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2019 dieselfan skrev On 2.7.2019 at 9.18: Er det Seajet 017 du har brukt? Vis hele sitatet Husker ikke hva som sto på boksen, men det sto at den var beregnet for aluminium, så regner med det var 017. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
dieselfan Svart 3.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2019 Takk, hjemme er det fru Baluba som svinger kosten og har enerett på det så jeg må ha det inn med liten skje.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.