Jump to content

Scand 25 classic (VP MD17) starter ikke

Knallipadden

Recommended Posts

Har en eldre Scand 25 classic som jeg har hatt litt problemer med i sommer. Først begynte fødepumpen å lekke. Jeg klarte etter hvert å bytte denne, men når jeg skulle prøve å starte båten etter å ha luftet diesel fikk jeg turnet motoren noen ganger når jeg vrei om nøkkelen, men så var det stopp. Nå kommer det ikke lyd en gang når jeg vrir om. Er ganske rådvill. Ser også ut som om det drypper diesel fra pumpen også. Er det starteren som er gåen, eller kan det være en sikring? Eventuelt at jeg har sølt litt diesel på feil plass? Syns det kom litt røyk fra motorene etter startforsøket også. 

Bergen skrev 38 minutter siden:

Er du sikker på at du har strøm på batteriet? Om du har kinnet mye under luftingen kan du jo ha tømt det? Ville begynt med å sjekke dette. Om det lekker fra fødepumpen virker det som om du ikke har fått alt tett.

Det skal være fullt da jeg har lader fastmontert til batteriet som står koblet til når båten ikke er i bruk. Kan selvfølgelig være at batteriet har tatt kveld, kan sjekke det. 

Var å sjekket litt nå. Batteriene er fulle, men det virker som et el problem da alle lysene i kahytten er gått også. Jeg målte med multimeter og fikk 0 volt når lysene er på. Har sett over alle sikringer jeg vet om men kunne ikke finne noen som var gått. Kan det være en sikring for noe i motorbrønnen tro? Skal jeg bytte ut en og en sikring for å se om det hjelper?

Knallipadden skrev for 3 timer siden:

Ser ut som det er en sikringsboks i følge VP. Kan det være at jeg må bytte den kanskje? Kan vel ikke bytte sikringene i den men må bytte hele boksen?

Screenshot_20180731-210322.png

873566.jpg

Kan være en «4 i 1-sikring»? Dvs at om den ene går så flytter du bare over på en annen av de 4 kabelskoene. Jeg gjorde det og da virket det igjen.

Kk

index skrev for 1 time siden:

Du må måle på den lille mens du vrir. Eventuelt kan du ta en ledning som du holder på batteripluss og ta denne borti kabelskoen til styrestrømmen (den tynne rød/hvite. Går motoren rundt da har du problemer med styrestrømmen.

Ok, skal teste det. Funker det eventuelt å teste med start booster?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...