Knallipadden Startet 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 31.Juli.2018 Har en eldre Scand 25 classic som jeg har hatt litt problemer med i sommer. Først begynte fødepumpen å lekke. Jeg klarte etter hvert å bytte denne, men når jeg skulle prøve å starte båten etter å ha luftet diesel fikk jeg turnet motoren noen ganger når jeg vrei om nøkkelen, men så var det stopp. Nå kommer det ikke lyd en gang når jeg vrir om. Er ganske rådvill. Ser også ut som om det drypper diesel fra pumpen også. Er det starteren som er gåen, eller kan det være en sikring? Eventuelt at jeg har sølt litt diesel på feil plass? Syns det kom litt røyk fra motorene etter startforsøket også. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Er du sikker på at du har strøm på batteriet? Om du har kinnet mye under luftingen kan du jo ha tømt det? Ville begynt med å sjekke dette. Om det lekker fra fødepumpen virker det som om du ikke har fått alt tett. Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 31.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Bergen skrev 38 minutter siden: Er du sikker på at du har strøm på batteriet? Om du har kinnet mye under luftingen kan du jo ha tømt det? Ville begynt med å sjekke dette. Om det lekker fra fødepumpen virker det som om du ikke har fått alt tett. Det skal være fullt da jeg har lader fastmontert til batteriet som står koblet til når båten ikke er i bruk. Kan selvfølgelig være at batteriet har tatt kveld, kan sjekke det. Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 31.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Var å sjekket litt nå. Batteriene er fulle, men det virker som et el problem da alle lysene i kahytten er gått også. Jeg målte med multimeter og fikk 0 volt når lysene er på. Har sett over alle sikringer jeg vet om men kunne ikke finne noen som var gått. Kan det være en sikring for noe i motorbrønnen tro? Skal jeg bytte ut en og en sikring for å se om det hjelper? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 På minMD17var det et sikringpanel iforkant av motoren Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 31.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Jeg fant et panel bak instrumentpanelet også et par i batterikassen. Ikke sett med motoren ennå. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Kan det være hoved bryter som er ødelagt? Har du spenning på begge sider av denne? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 (redigert) Sjekk om du har skikkelig kontakt på polene på batteriet. Løs, puss og stram til. Og mål spenning på batteriet i samme slengen. Redigert 31.Juli.2018 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Knallipadden Svart 31.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Har byttet alle sikringer jeg kunne finne nå. Fikk lys i kabinen men ikke start på motoren. Hvordan måler jeg om det kommer strøm til starteren? Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 31.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Hvis jeg har målt riktig er det strøm. Gåent rele kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Strømforsyningen til starteren er den tykke røde i bildet. I tillegg har du en tynn for styrestrøm som skal få 18v pluss når du vrir til start på tenningslåsen. Demonter gjerne og puss rent her også. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
KongKing Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Sjekk sikring festet foran på motoren (ringet rundt). Jeg hadde problemer men gang på min gml båt og det er flere innganger på denne sikringen, så jeg bare flyttet kabelskoen på en annen og da funket det. Jeg aner egentlig ikke hva den er til, men verdt å ta en titt på ? kk Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 31.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Er det ikke det som er releet? Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 31.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 (redigert) Ser ut som det er en sikringsboks i følge VP. Kan det være at jeg må bytte den kanskje? Kan vel ikke bytte sikringene i den men må bytte hele boksen? Redigert 31.Juli.2018 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Knallipadden skrev for 3 timer siden: Ser ut som det er en sikringsboks i følge VP. Kan det være at jeg må bytte den kanskje? Kan vel ikke bytte sikringene i den men må bytte hele boksen? Kan være en «4 i 1-sikring»? Dvs at om den ene går så flytter du bare over på en annen av de 4 kabelskoene. Jeg gjorde det og da virket det igjen. Kk Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 1.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Får prøve det. Koster bare 130 for ny hvis ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 1.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 (redigert) Koblet til pluss og minus på starteren. Video. https://ufile.io/jawhe Faller til 0,54 når jeg vrir om. Sikringen fungerte fint. Har også byttet hovedstrøm bryter for å se om det hjalp pluss kabelsko på sikringen. Redigert 1.August.2018 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Får ikke spilt av videoen din (har iPhone). Du burde laste den opp på YouTube så kan den spilles av direkte i innlegget ditt. Hva ble resultatet av å koble rett på starter? kk Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Synes det ser ut som om du måler pluss mot pluss jeg? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Knallipadden Svart 1.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 index skrev 25 minutter siden: Synes det ser ut som om du måler pluss mot pluss jeg? Den ene ledningen er hvit med rød strømpe på og den andre er rød. Det er to ulike steder de er festet ved siden av hverandre. Kan være pluss og pluss, men da skulle jeg vel ikke fått utslag på volt? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Minus finner du I godset på blokka. F.eks en av boltene vi ser I bakgrunnen. Å måle pluss mot pluss gir ingen mening. Har du ikke noen kjenninger som kan elektrisk som kan hjelpe deg? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Knallipadden Svart 1.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 (redigert) Ok. Målte der i går og fikk 13.06 når jeg ikke vridde om tenningen. Får ikke til å måle der mens jeg vrir. Får ikke multimeteret til å sitte. Skal få med meg fruen så kan hun holde. Redigert 1.August.2018 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Du må måle på den lille mens du vrir. Eventuelt kan du ta en ledning som du holder på batteripluss og ta denne borti kabelskoen til styrestrømmen (den tynne rød/hvite. Går motoren rundt da har du problemer med styrestrømmen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Knallipadden Svart 1.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 index skrev for 1 time siden: Du må måle på den lille mens du vrir. Eventuelt kan du ta en ledning som du holder på batteripluss og ta denne borti kabelskoen til styrestrømmen (den tynne rød/hvite. Går motoren rundt da har du problemer med styrestrømmen. Ok, skal teste det. Funker det eventuelt å teste med start booster? Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 1.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Målte slik du sa index. På liten ledning og minus på blokken var det 0 volt når tenningen var av og 12,6V når jeg vred om tenningen. Tok også en kabel fra stor rød kabel til den lille. Det gnistrer men det var ikke noe gikk rundt dessverre. Kan jeg konkludere med at starteren er defekt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.