index Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Ja, det er nok sannsynlig. Mulig en rengjøring og oppsmøring holder, det ser du etter demontering. Du skulle hørt et tydelig klikk fra innslaget, gjorde du ikke det så er det en feil her. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Knallipadden Svart 1.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Er det mye arbeid å demontere startmotor en? Var ikke noe klikk eller lyd nei. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 (redigert) Nei. Kople fra batteriet først. Deretter demonter alle kablene, og så er det to eller tre bolter inn mot svinghjulshuset som må skrues ut. Så er den løs. Kan være trangt å komme til skruene da... Redigert 1.August.2018 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Knallipadden Svart 1.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Ok. Takk. Får se hva jeg gjør. Lei båten akkurat nå. Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 2.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Er ganske sikker på at det er starteren som er synderen nå. Innslaget til starteren virker helt løst også. Tips til hvordan jeg kan få løs starteren? Boltene sitter lett tilgjengelig men svinghjulet står i veien for skralle og jeg får ikke skikkelig tak med fastnøkkel pga. en kant over boltene. Ser lettere ut på bildet pga vinkelen. Mutteren som holder kablene på starteren vil heller ikke ut.Den bare går rundt sin egen akse. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 En startmotornøkkel (kjøpes f.eks på Biltema) har en bøy som gjør det lettere å komme til for å løsne starteren. På mutteren til kablene ville jeg ha prøvd noen kakk med hammeren på fastnøkkelen. Ikke alltid så store rappene som skal til for at den skal løsne litt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Knallipadden Svart 2.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Bra tips ? Fått tak i en leddet pipe så får se om den gjør jobben. Hvis ikke blir det tur på biltema :) Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 2.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Hva ville dere ha kjøpt av ny eller brukt starter? Fått tilbud om å kjøpe brukt til vel 2000 og helt ny for 3500 fra en fabrikk i Ålesund. Det koster omtrent det samme å overhale den gamle som å kjøpe ny eller brukt, hvis den kan fikses... Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Du kan i det minste konkludere med at startern må ut for en sjekk. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.August.2018 Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 Knallipadden skrev for 11 timer siden: Hva ville dere ha kjøpt av ny eller brukt starter? Fått tilbud om å kjøpe brukt til vel 2000 og helt ny for 3500 fra en fabrikk i Ålesund. Det koster omtrent det samme å overhale den gamle som å kjøpe ny eller brukt, hvis den kan fikses... Med såpass liten prisforskjell tror jeg at jeg hadde gått for en helt ny. En starter slites, og du er 100% avhengig av den for å få start. Når det er sagt, så kan det godt være at den du har har mange gode år igjen. Et nytt innslag og en god oppsmøring av drevet så alt går lett inn og ut er kanskje alt som skal til. Men da må du nesten skru litt selv da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Knallipadden Svart 8.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Tips til hvordan jeg kan få løs denne? Har prøvd med skralle, skiftenøkkel, fastnøkkel og leddnøkkel. Jeg kommer ikke til med skralle, bare skiftenøkkel og fastnøkkel. Problemet er at jeg ikke får nok moment. Skulle hatt en lang arm eller noe. Tips? Bruker 19 mm fastnøkkel. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Som sagt tidligere. Du trenger sånne som dette: Startmotornøkler Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grimme Elling Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Dersom det sitter hardt, men du ellers får greit nok tak med verktøyet du har, så får du ta med deg et rør som du kan tre utenpå fastnøkkelen, som forlenger. Evt bruke hammer på fastnøkkelen. Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 12.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Endelig fikk jeg startet båten og tatt meg en tur. Har lagt rolig noen uker nå pga. ferie, også tok det litt mer tid å fikse når ting sitter fast og det er trangt. Nå har jeg montert helt ny starter og helt ny diesel pumpe, så da håper jeg båten virker en stund til :) Brukte to fastnøkler (satt sammen) for å få nok moment til å løsne starteren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.