Jump to content

Scand 25 classic (VP MD17) starter ikke

Knallipadden

Recommended Posts

Er ganske sikker på at det er starteren som er synderen nå. Innslaget til starteren virker helt løst også. Tips til hvordan jeg kan få løs starteren? Boltene sitter lett tilgjengelig men svinghjulet står i veien for skralle og jeg får ikke skikkelig tak med fastnøkkel pga. en kant over boltene. Ser lettere ut på bildet pga vinkelen.

Mutteren som holder kablene på starteren vil heller ikke ut.Den bare går rundt sin egen akse.

15331937867823077721637232385344.jpg

1533193929835689423894313190145.jpg

En startmotornøkkel (kjøpes f.eks på Biltema) har en bøy som gjør det lettere å komme til for å løsne starteren. På mutteren til kablene ville jeg ha prøvd noen kakk med hammeren på fastnøkkelen. Ikke alltid så store rappene som skal til for at den skal løsne litt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Knallipadden skrev for 11 timer siden:

Hva ville dere ha kjøpt av ny eller brukt starter? Fått tilbud om å kjøpe brukt til vel 2000 og helt ny for 3500 fra en fabrikk i Ålesund. Det koster omtrent det samme å overhale den gamle som å kjøpe ny eller brukt, hvis den kan fikses... 

Med såpass liten prisforskjell tror jeg at jeg hadde gått for en helt ny. En starter slites, og du er 100% avhengig av den for å få start.

Når det er sagt, så kan det godt være at den du har har mange gode år igjen. Et nytt innslag og en god oppsmøring av drevet så alt går lett inn og ut er kanskje alt som skal til. Men da må du nesten skru litt selv da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Endelig fikk jeg startet båten og tatt meg en tur. Har lagt rolig noen uker nå pga. ferie, også tok det litt mer tid å fikse når ting sitter fast og det er trangt. Nå har jeg montert helt ny starter og helt ny diesel pumpe, så da håper jeg båten virker en stund til :) Brukte to fastnøkler (satt sammen) for å få nok moment til å løsne starteren. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...