Jump to content

Båtprosjekt Selco


kvast

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle dele med dere mitt lille prosjekt som jeg har bestemt meg for å få ferdig nå i år.

Håper noen kan komme med noen gode råd og tips, da jeg ikke har gjort noe liknende prosjekter tidligere. Har for noen år tilbake fått en gammel Selco, vet ikke nøyaktig årsmodell eller type.

 

Bilder fra hele prosjektet finner dere Her

 

Har kommet et godt stykke på vei nå, men det gjennstår fortsatt masse arbeid. Kan noen se på bildene av speilet, hvor stor motor kan jeg sette på? Har plastet inn 2stk 22mm plater. Etter at platene var kommet på plass oppdaget jeg at toppen ikke passer slik som før. Noen anbefalinger på hvordan jeg løser dette?

 

Kommer tilbake med flere spørsmål. Tips motas med takk.

Link to post
Share on other sites

Er dette en 18 foter? Kjenner en som har akkurat maken. Fra slutten av 60 eller begynnelsen av 70-åra. Han har en ny Tohatsu 25hk på den. Altfor liten motor. Båten legger seg ned i bauen ved pådrag. Litt merkelig skrog-utforming på den siden den oppfører seg så rart i vannet, men en fin retro-båt. Liker linjene på den. Stå på. :flag:

Link to post
Share on other sites

Først , båten ligner meget på min :smiley: , etter diverse etteforskning + hjelp herifra fikk den modelnavnet "Selfleet" , årsmodel ca 1962 .

 

Når de gjelder akterspeilet så fikk jeg sammeproblemet for noen år siden , løsningen for min del ble å kappe bort bak veggen i motorbrønnen , for deretter å støpe sammen skrog/overdel ( bare rundt motorbrønnen ) .

Her har du et bilde ifra siste restaurering .

Bilde

 

Denne sammestøpingen + forsterkninger eller ga en meget stiv konstruksjon .

 

Når det gjelder motor .... hvor stor har du :smiley: , har en 90hk ifra samme årsperiode , ingen problemer .

Problemet er skroget , hvis du er ute etter fart er dette feil båt ( max 40 ?? miles ved 5000rpm , 20:23 utveksling ,10" x 12" prop )

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder motor .... hvor stor har du  , har en 90hk ifra samme årsperiode , ingen problemer .

Problemet er skroget , hvis du er ute etter fart er dette feil båt ( max 40 ?? miles ved 5000rpm , 20:23 utveksling ,10" x 12" prop )

Jeg har en 28hk Yammaha, lurte litt på hvor stor det var mulig å ha på. Hadde tenkt meg en 50hk.

 

Hvordan fungerer denne båten i havet?

Link to post
Share on other sites

Denne lever sitt liv på indre østland :smiley: , det er stødig ( har ALDRI klar å få den til å være i nærheten av å kantre ) ved normal hastighet meget behagelig , max hastighet + bølger ( innlandbølger :wink: ) rister det bra ( plombene sitte enda ).

Stille vann, max fart meget behagelig , kan styres med lillefingeren ( ny styring , ikke den orginale ) .

 

Flere bilder

Link to post
Share on other sites

Jeg har tatt ut gammelt skum fra båten, og har fylt i nytt. Det gamle skumet var svært inntrukket med vann, kommer dette til å bli et problem igjen?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja ,hvis du legger inn nytt skum , litt fuktighet vil alltid komme inn .

Beste løsningen er å forsterke bunnen med ekstra glassfiber , legge inn avstivere ( på tvers og på langs )

Hvis de komme inn vann senere kan dette fjernes ved å borre et hull eller bruke det innspeksjons lokket som du selvsagt laget .

Søk gjerne på forumet , det er flere Selco eiere her som har gjort samme operasjonen .

 

 

Har fått en kar til å sprøytesparkle båten, dette skal gjøres snart, skal jeg spandere på en lakkering? Kan man rulle på lakk selv eller blir resultatet dårlig?

<{POST_SNAPBACK}>

Bruke sprøyte på min båt , først foreskreve antall strøk med grunning ( Jotun Antipest ) + 2 strøk med lakk ( jotun Hardtop )på topp eventuelt grunnstoff under .

 

Har en liten kompressor , sprøyta kostet under 300,- kr ( ga et bra resultat , måtte bare kjenne svakhetene ( hadde en lekasje , som ble utbedre med en fille knytt rundt koppen :lol: )

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har allerede fyllt i nytt skum, hvordan kan jeg være sikker på om det er skum alle plasser? har det noe å si om det ikke er skum alle plasser. Har gått litt inne i båten, men kan ikke kjenne noen plasser at det mangler skum. Tror dere at dette kommer til å gå bra? Har ikke særlig lyst å åpne opp igjen.

 

Jeg har heller ikke laget noen avstivere i bunnen.

Redigert av kvast (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Velkommen i puss-båt-til-du-kammer-over klubben. Jeg har selv hatt mine timer, dager og uker med pussing ifbm utskifting av bunn i min Selco. I fjor gikk jeg løs på pussing utvendig med tanke på å få den pen så jeg etter hvert kan lakkere. Men på grunn av mange år med kladdreparasjoner i glassfiber av tidligere eiere, er denne pussejobben ganske så betraktelig. Framdriften i prosjektet er ikke den helt store da jeg også har prosjekter i Sjømannen, i tillegg til at jeg i vår anskaffet meg 37 fot med mer arbeid.

 

Imponerende mye arbeide du har lagt ned så langt. Og mye gjenstår. Dristig å bruke skum når du bygger opp igjen bunnen. Som du ser av prosjektet mitt, valgte jeg å ikke bruke skum.

 

Min Selco er typegodtkjent for maks. 30HK (Eller var det 35?), men har i alle år gått med 50HK. Den later ikke til å være overmotorisert av den grunn.

 

Det er vel ikke så enkelt å forsikre seg om at det er skum alle steder, så lenge du alt har lukket dørken. Kan jo prøve deg fram med bankemetoden og se om det høres hult ut noe sted, men dette er nok en heller usikker metode.

 

Skummet har en avstivende effekt. Når du ikke har stringere som avstiver, er det skumblokken som er med og avstiver båten. Skulle det være mangelfullt med skum, kan det få uønskede konsekvenser. F.eks. at skroget vrir seg og båten oppfører seg merkelig etter at den er i plan - f.eks. velter seg over til ene siden ved litt pådrag. En kompis av meg hadde en Selco 14 fot hvor det var problem med at den la seg over på siden etter at den kom i plan. Årsaken i det tilfellet viste seg å være en bunnstokk i kjølen som skulle stive av skroget - denne var helt rotnet bort.

 

Om jeg tror det går bra i ditt tilfelle? Vanskelig å si uten å vite hvor bra mellomrommet er fyllt med skum. Det er det avgjørende. I og med at du alt har lukket dørken og fylt med skum, ville jeg latt det være som det er. Prøv båten og se hvordan den oppfører seg. Det viktigste er å få båten på vannet og få brukt den litt før du går lei av alt arbeidet. Så kan du heller gjøre opp igjen jobben med dobbeltbunnen en senere vinter når du har fått brukt båten litt.

Link to post
Share on other sites

Får vikelig håpe at jeg slipper å ta opp igjen, hadde i utgangspungtet ikke noen erfaring med båtpuss og har derfor fått mange tips som i ettertid har vært håpløse. Håper dette ikke er et av dem. Spurte 3 stk for å være sikker på at jeg ikke gjore noe galt. 1 sa legg stringere inne i bunnen, 2 sa fyll i nytt skum.

 

Når det gjelder toppen, bør jeg plaste denne fast i bunnskroget eller holder det å legge en silikonlist og poppe den fast?

Link to post
Share on other sites

Personlig mener jeg skum er en uting i slike skrog som dette. Det vil alltids bli litt fuktighet i dobbeltbunnen og over tid blir det fort en del av det og etter en del år har man fort samme problemet igjen.

 

...Når det gjelder toppen, bør jeg plaste denne fast i bunnskroget eller holder det å legge en silikonlist og poppe den fast?

Jeg ville ikke plastet overbygget til skroget. Det kan være kjekt og kunne dele det igjen på et senere tidspunkt. Normalt skal det holde at man popper/skruer overdel og skrog sammen, tetter åpningen mellom dem med Sika, og bruker fenderlist til å skjule overgangen mellom overbygg og skrog.
Link to post
Share on other sites

Jeg har tatt ut gammelt skum fra båten, og har fylt i nytt. Det gamle skumet var svært inntrukket med vann, kommer dette til å bli et problem igjen?

<{POST_SNAPBACK}>

Så lenge skummet er uskadd og helt, så er porene lukket på utsida, og det vil ikke trekke vann. Men i løpet av noen år , selvfølgelig avhengig av bruk, så vil skummet bli slått litt i stykker , sånn at vannet etterhvert får mulighet til å trekke inn.

Jeg ville kjørt med det sånn som det er , så når/hvis det viser seg å bli et problem om noen år, åpne bunnen, ta ut skummet og plaste inn stringere som beskrevet av Batdilla.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Takk for supre tips ang skum i båten.

 

Jeg undrer også på hvordan man fester en ny fenderlist på båten. Har hørt at man skal koke den nye llisten. Har undret litt på hvordan dette skal gå til, har heller ikke mulighet for å lage meg noe kokekar der jeg står. Er det andre måter å løse dette på?

Link to post
Share on other sites

Med å koke den menes å kveile den sammen og putte den i en stamp med så varmt vann som mulig, dette for å få den myk&samarbeidsvillig når den skal på båten. Hvis man bruker denne metoden må man være flere , sånn at man får den på plass før den blir kald igjen.

 

Jeg har satt på list etpar ganger, og da gjort det uten å "koke" lista , men satt den fast i en ende og jobbet meg rundt. Og brukte jekktalje for å strekke opp lista underveis.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

...Jeg undrer også på hvordan man fester en ny fenderlist på båten. Har hørt at man skal koke den nye llisten. Har undret litt på hvordan dette skal gå til, har heller ikke mulighet for å lage meg noe kokekar der jeg står. Er det andre måter å løse dette på?

<{POST_SNAPBACK}>

Hvordan feste fenderlisten? Står en del om legging av fenderlist i den tråden. Jeg ville absolutt anbefalt å varme lista med vann. Da blir den som en strikk og veldig enkel å få lagt på pent. Andre metoder er som nevnt jekk, traktor vet jeg noen har brukt å strekke med, noen har fått det til ved å drive i solsteken en varm dag og varme lista med varmepistol etter hvert som man legger den på. Men en stamp (Dele oljefat) og ei varmekoble (Murer eller rørlegger?) må du da kunne organisere?
Link to post
Share on other sites

Noen oppdaterte bilder fins her, måtte leke litt med tanken på at båten var ferdig i dag. Litt for å holde motivasjonen oppe. Synes selv dette ser meget tøft ut. hva synes dere?

 

På bildene kan dere se skjermen som jeg har snakket om, har tatt noen bilder for å illustrere problemet med manglende feste på skjermen. Kom gjerne med tips på hvordan dere ville løst dette. Listen på toppen bør gå å bruke på nytt.

 

Har også skjært bort deler av den gamle motorbrønnen for å få toppen helt bak i speilet, noen synspungter på dette? skal jeg bare plaste dette fast eller har dere noen tips på dette.

 

Bilder:

Alle nye bilder

 

"Hurra jeg er ferdig" eller ikke helt

 

Manglende feste for vindskjerm

 

Motor brønnen

Link to post
Share on other sites

Ja . da var det bare lakken igjen da :yesnod: .

 

Har også skjært bort deler av den gamle motorbrønnen for å få toppen helt bak i speilet, noen synspungter på dette? skal jeg bare plaste dette fast eller har dere noen tips på dette.

Du kan jo legge glass fiber slik jeg gjorde , holder bra det , er tungvindt å ta av toppen , ble jo veldig stivt :smiley:

 

En annen mulighet er lage det en jigg for å støpe noe ala det orginale .

Slik ville jeg gjort det :

1. Skjært bort litt til , ca tykkelsen på den nye støpen 3 - 4 mm ?? .

2. Laget en plate som passer ned i brønnen , festet denne helt ute ved kanten ( teip silkon ??? ).

3 .Lage enda en plate på toppen av forrige ( for å lage kanten oppå )

4. Slipt ned godt på bakside av toppen , gjerne 15 cm kant rundt hele motorbrønnen .

5. Lagt glassfiber

 

Hvis du forstå hva jeg mener , og gjør det på den måten vil du få en neste orginal motorbrønn .

 

Tips for jiggen/plata eller materiale til å støpe imot , Maxbo eller lignende har Gulv laminat på tilbud hele tiden , billig solid slippe støpen lett .....

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder vindskjermen så tror jeg jeg ville støpt opp en kant oppå dekket, og så skrudd vindskjermen fast i denne.

Sånn er det gjort på Gromling'en min og også på f.eks skibplast.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Morsomt prosjekt!

Angrer på at jeg aldri fikk fikset min Selco, som er helt lik din :yesnod:

Jeg hadde et monster av en motor, det var en Chrysler 75 hk!

Så nesten ut som et gammelt kjøleskap den motoren! :rolleyes:

 

3 sylindret sak med dertil 3 gassere som ikke var justert riktig, fikk aldri den til.

 

Men båten er fin, stilig skrog da :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...