Jump to content

Hva er egnet båt til familie på 5 m/hund?

Kvalitetstid

Recommended Posts

Er jo også litt smak og behag, men hadde vært fint å høre andres vurderinger (objektive om mulig) og erfaringer. 
Vi er en familie  5 og hund. Vi vurderer båt igjen etter å ha vært uten noen år.

Så langt ser jeg for meg 3 båttyper som kan dekke vårt behov. Jeg kjenner kun til Nord West 900 fra før. NB 840 (mulig litt liten) og en Viksund 925 med eller uten FB kjenner jeg ikke til annet gjennom tester og bilder.

Båten må kunne tåle en krabbeteine  dekk, men også være passende for turer over flere dager / uker.

Vi er derfor ute etter båt med lukket cabin og selvlensende dekk til en fornuftig pris opptil ca 350 000,- som ikke er for gammel eller har for høy gangtid

Noen som har erfaring med de 2 sistnevnte og / eller gjerne sammenliknet med NW 900, passende motortyper etc.

Andre tilsvarende båttyper i samme prisklasse?

Mvh

Odd-Inge Johannessen

Viksund 925 skal være veldig bra, men jeg ville også sett på: Sandvik 945, de ligger fra rundt 290k til 800k. Den jeg linket til har Steyr motor som skal være veldig driftssikre og solide fordi de har monoblokk, så ingen toppakning. Det er en på forumet som har en prosjekttråd gående med renovering av en Sandvik, den kan du sjekke ut. Han virker veldig fornøyd med sin båt. 

/enslagsgjest 

Jeg er en slags gjest

enslagsgjest skrev 36 minutter siden:

Viksund 925 skal være veldig bra, men jeg ville også sett på: Sandvik 945, de ligger fra rundt 290k til 800k. Den jeg linket til har Steyr motor som skal være veldig driftssikre og solide fordi de har monoblokk, så ingen toppakning. Det er en på forumet som har en prosjekttråd gående med renovering av en Sandvik, den kan du sjekke ut. Han virker veldig fornøyd med sin båt. 

/enslagsgjest 

Har i utgangspunktet tenk at jeg vill ha en halv eller hel planene båt med litt mer fart, men ser jo at dette er et godt alternativ. utrolig mye båt for pengene. skal se nærmere på denne båttypen

enslagsgjest skrev for 1 time siden:

15 knop er vel nok fart? NW 900 går vel rundt 18 knop. Viksund 925 er en raskere båt, og maks på den er rundt 26 knop. 

Her er tråden jeg snakket om:

@"LISE" kan vel svare på litt spørsmål om båten. 

Takk for innspillet ditt. har lest store deler av tråen til "Lise" og ser på denne båten som et godt alternativ og i oppnåelig prisklasse. Har du erfaring med å frakte denne typen båt på bil? fra havn til hage...Lar det seg gjøre med normale hjelpemidler sett i forhold til bredden

Tor det skal gå greit med en ordentlig henger og traktor, eller heise den med kran bakpå en lastebil. Problemet blir når man skal ta den av lastebilen. Da må man ha kran. Traktor og en kraftig båthenger kommer man langt med, (og kan parkeres i hagen) men usikker på om en så stor båt går.. 26 foter går fint, vet jeg. Hør med noen andre på forumet om større båt på henger. 

Hvis du vil frakte båten fra der du har kjøpt den, til deg selv kan du høre med noen av de erfarne henteskipperne på forumet som:@LALUNA II @sap_2000

Jeg er en slags gjest

Det er en skog av slike båter på Finn...så det er bare å sette seg ned på nettet med en iskald en. Tror det er viktig at du på forhånd er klar på at ingen båter er lik selv om det er samme type. Alt avhenger av hvordan forrige eier har stelt med båten. Har selv en Westbas med Yanmarmotor fra 1993. Brukes hele året og ikke et feilslag på 6 år, må sies at forrige eier var et petimeter. Så lykke til. Kjøpers marked om dagen.

Ser at det ligger flere båter ute av Sandvik, NB og Viksund innen prisområdet eller litt over :). Finnes mange ulike båttyper, men mange har bare 4 sengeplasser eller er åpne bak uten selvlensende dekk etc. da begrenser utvalget seg litt. NB 840 har jeg egentlig avskrevet litt grunnet størrelsen. Jeg synes den blir litt liten for oss.

Vedr Sandvik 945. ser at mange der er utrustet med 130 VP. hvilket forbruk må man regne med pr NM på en slik

Ser at den ene har Steyr (der tar jeg en prat med selger)

Ser også i denne testen at det oppgis 4 l pr. NM?? http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/brukt-test-sandvik-945

https://baatplassen.no/i/profile/58082-lise/

Ingen her med erfaring i Viksund 925...?

har lest i noen tråer på forumet, men kunne ikke finne mye om denne båttypen

Redigert av Kvalitetstid
glemte å lenke denne til tidligere tekster (see edit history)
Martine29f skrev for 18 timer siden:

Det er en skog av slike båter på Finn...så det er bare å sette seg ned på nettet med en iskald en. Tror det er viktig at du på forhånd er klar på at ingen båter er lik selv om det er samme type. Alt avhenger av hvordan forrige eier har stelt med båten. Har selv en Westbas med Yanmarmotor fra 1993. Brukes hele året og ikke et feilslag på 6 år, må sies at forrige eier var et petimeter. Så lykke til. Kjøpers marked om dagen.

hanto1 skrev for 19 timer siden:

Tror både Viksund og NB blir for dyre,  mulig du kan få en gammel Vestbas 29 til den prisen. Mange båter på ca 30’ med bra akterdekk har bare 4 faste køyer.

Sjekk Mørejet 30 også, endel har også nyere motor,

Kvalitetstid skrev for 19 timer siden:

Takk for innspillet ditt. har lest store deler av tråen til "Lise" og ser på denne båten som et godt alternativ og i oppnåelig prisklasse. Har du erfaring med å frakte denne typen båt på bil? fra havn til hage...Lar det seg gjøre med normale hjelpemidler sett i forhold til bredden

glemte å koble opp teksten deres til min siste

Martine29f skrev for 19 timer siden:

Hva tenker du er viktig på passe på på en Yanmar 165HK som er kjørt nesten 3000t?

• 3 uker senere...

Hei

Det ble en 200hk, Volvo TAMD-41p. Giret er nytt og dette var viktig for valget.

Blir jo alltid kompromisser, men vi hadde selvrensende dekk, kjøl / aksel/propell og lukket kabin høyt så slik sett falt båter m aktercabin bort. Prismessig var grensen 500k. Båten er romslig innvendig med en god sosial salong oppe. Der er det sitteplasser for 5-6 personer rundt bordet. Sittehøyden gjør at man kan følge med ut på sjøen under fart. Det er 2 Cabiner der den ene er 120 x200cm og den andre er forkabinen med 4 plasser. Litt usikker på om løsningen er god, men vil vel gå seg til. Er med en hjemmelaget plate for å kunne legge madrass mellom benkene foran for å få større plass. I sjøen er båten etter min erfaring (Litt begrenset) god. Glimrende og stødig opp til 12-14 knop. Over dette blir den litt mer krevende og Over 16 vanskelig å holde stø kurs. Fart er nok et av kompromisser vi måtte inngå for å få båten stor nok for oss 

Båten ligger fortsatt på Finn til 515k.. vi ga ikke dette. Har ingen erfaring med båttypen fra tidligere.

Konkret trenger denne båten nye gardiner og helst opptrekking av puter etc  av kosmetiskevgrunner.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...