Jump to content

Ny vindskjerm til Selco


kvast

Recommended Posts

Hei, jeg skal lage ny vindskjerm til min Selco, men dette koster ganske masse hos glassmester. Kan man enkelt gjøre dette selv? Har gammel skjerm som mal. Har fått vite at man skal lage skjermen i Lexan, men hvor tykk skjerm bør jeg ha? Noen som har erfaringer med dette? Det gamle festet er også borte, noen forslag på hvordan jeg lager et nytt? Skjermen har en ganske grei bøy, men vet ikke hva som brukes til dette.

 

Skjermen er ganske lik denne

Link to post
Share on other sites

Har du aluminiumsprofilene i topp og bunn til gammelskjermen i tillegg til selve plastskjermen? Hva er i så fall tilstanden på disse?

 

Dersom svarene er "ja og bra" er dette en enkel og billig affære som i mitt tilfelle kostet meg 750 kr pluss moms. Jeg har ikke Selco, men en SunWin 1979. Vindskjermen min ligner imidlertid veldig på det bildet du viste med unntak av at skjermen nok er litt lavere og kanskje litt slakere på SunWin.

 

Har du ikke alu-profilene vet jeg dessverre ikke hva det vil koste å skaffe og få bøyd/tilpasset disse.

Link to post
Share on other sites

Nå har det seg sånn at jeg driver eget glassmesterfirma og må si at den prisen du har fått ligger veeeeeeldig høyt. Har montert endel vindskjermer i selco og mener det ligger på ca 1000 - 1500,- ferdig montert hvis listene er kompakte. Du må bruke 2 mm lexan. Den kan kaldbøyes og bores i uten noe problem i motsetting til plexi som må varmbøyes. Hvis du gjør jobben selv bør du få tak i lexan til 6-700,-

Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten

Link to post
Share on other sites

Er det mulig å kaldbøye 3mm lexan?

Ja det er mulig.

 

Ellers er vel den gamle vindskjermen pop-naglet til aluprofilen? Det var den på min SunWin og det var greit å borre ut popnaglene.

Link to post
Share on other sites

Ellers er vel den gamle vindskjermen pop-naglet til aluprofilen? Det var den på min SunWin og det var greit å borre ut popnaglene.

Den er limt fast med noe, har prøvd å dra litt i denne, men den sitter bom fast. Skal man varme den først eller? Er litt bekymret for at aluen knekker da. Dessuten er listen tilpasset 5mm plexi, kan man bruke denne på 2mm lexan, eller blir det å se dumt ut?

Link to post
Share on other sites

Du må nok bruke min. 3mm hvis det sitter 5 der fra før. Den sitter hardt,men det skulle ikke være noe problem. Hvis det sitter igjen plast i sporet kan du bruke en skutrekker å banke ut restene(litt smalere enn sporet) Det kan være vanskelig å få ut den gamle hel,så du bør tegne av den gamle før du demonterer den. Det gamle er sprø plexi. En fin måte å tegne mal på er som følger: Bruk byggplast og legg over ruta, tape på innsiden stramt og fint. Tegn av med tusj i lysmålet og legg til det som går ned i sporet.

Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...