Jump to content

Viking 370 alu-jolle, heve 9,9'en på akterspeilet, men hvor høyt?


ko-stens

Recommended Posts

E N D E L I G har jeg tid til å se litt på problemet med at alujolla (Viking 370) går saktere enn forventet med "lett" 9,9 firetakter (Mercury 2005, 212 cc)...

 

Litt testing etter at jeg kjøpte motoren i vår, viste at jeg med trim på nivå 2 av 3, fikk båten opp i omtrent nøyaktig 21 knop målt med gps. På trinn 2 hoppet snuta litt. På trinn 1 oppfører båten seg bedre, men går en knop saktere. Trinn 3 egner seg ikke til bruk med kun meg i. Alene bruker jeg egentlig bare trinn 1. Følte at det manglet litt turtall og dermed også litt på toppfarten. Hadde håpet på minst et par, tre knop mer. Sendte også forespørsel om propell til Bakken motor, men fikk ikke særlig til svar. Imidlertid fikk jeg beskjed i en annen tråd her om at jeg godt kunne heve motoren en tomme og se da. Det har seg nemlig slik at på full fart i plan, spruter det opp en del vann på begge sider av motoren, og litt av det havner også i båten. Høyere montering kan jo løste både det ene og det andre, vil jeg tro.

 

Så har det gått en måned eller halvannen...

 

Men i dag var jeg innom en metallsjappe og fikk tak i en aluminiumsplate, ca 3 mm tykk som jeg tenkte å bruke på akterspeilet. Monterer jeg motoren høyt nok, blir det nemlig skummelt med tvingefestene. Er lite lysten på å se motoren forsvinne midtfjords på et eller annet vann.

 

Etter å ha sett på Youtube, ser det ut som om at jeg kan/bør/skal montere motoren slik at kavitasjonsplata flukter ganske nøyaktig med bunnen på skroget. Der har jeg en del å gå på, så jeg fant en lekt på 38x38 mm og la oppå akterspeilet og monterte motoren. Men enda så er ikke kavitasjonsplata i flukt med bunnen! Det er fremdeles 2 cm å gå på. Altså kan jeg sannsynligvis uten problemer montere den 6 cm høyere enn originalt. Det høres da voldsomt mye ut? Uansett tror jeg ikke det gjør noe, for båten veier jo bare 55 kg, mens eieren ehm... litt mer, ca 95 med klærne på. Legg på en bensintank attått, pluss nesten 40 kg motor, så stikker jo stammen ganske så langt nedi vannet når jeg kjører. Er kanskje litt usikker på hvordan det blir i fullt plan. Men vanninntaket er jo under kavitasjonsplata uansett, så kjøling blir vel neppe noe problem.

 

Legger ved et par bilder av hvordan ting ser ut.

 

På bildet fra siden, ser man en liten list på ca 20 mm som ligger oppå kavitasjonsplata. Motoren er på trimnivå 2. Kan være litt vond å se da lista kamuflerer seg godt med lista i bakgrunnen på grunnmuren! Den går på millimetrene løs akkurat kant i kant med bunnen på hekken. På Youtube ser jeg at undersiden på kavitasjonsplata gjerne skal flukte med bunnen. Litt merkelig egentlig. Akterspeilet er 38 cm høyt. Det tilsier jo kort stamme, og kortstammede motor er etter hva jeg vet, 38 cm. Men til hvor? På min motor er det ca 44 cm fra der festet går ned på toppen av akterspeilet til kavitasjonsplata. Lang stamme er ganske nøyaktig 50 cm? Har jeg motor med "halvlang stamme"? Det finnes vel ikke... Akterenden på båten er forøvrig så å si helt flat, så det er ikke snakk om V-bunn før omtrent midt på båten. Det eneste som minner om kjøl her, er en rund list som er sveiset på. Synes så vidt på bildet bak der. Pussig nok er båten relativt stabil i 20 knop, også over mindre bølger.

 

Så spørsmål: Ville dere gått for 4 eller 6 cm heving? Kan selvsagt prøve meg frem, men...

 

Et spørsmål til: Sånn ca hvor mye kan turtallet stige når en heiser den opp 4 eller 6 cm? 

 

På det andre bildet, ser en hvor lite det er igjen før motoren glipper av akterspeilet, så uansett, 4 eller 6 cm heving gjør at jeg må sette på plate for å unngå at motoren kan hoppe av. Tenker å bøye til aluplata jeg har kjøpt, tre den nedpå og skru den fast med skruene som er der fra før, på plastplata. Det er for øvrig en dørkeplate. Den er kanskje ikke så egnet, men den er jo ikke helt glatt, så kanskje det er en fordel. Evt kan jeg jo bare snu den. Blir penere da. Evt kan jeg kjøpe ny om det behøves. Pent blir det jo ikke, men det er jo ikke akkurat et smykke av en båt heller! Her er det ren bruksbåt...

 

20180731_192827.jpg.e74dc8b213650438550e721c5afb5640.jpg

20180731_192941.jpg

Redigert av ko-stens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skru den til der og prøv, men huske å sikkre motoren. 

 

Hvis det fungerer bra nå, så er det vel skruehull i skinkene på motoren, borr hull og sett inn gjennomgående bolter, skru fast og motoren sitter meget godt og er endel vanskeligere å stjele hvis ikke tjuvene er forberedt og har med verktøy 

Link to post
Share on other sites

Tror jeg prøver på det først, ja. Satte motoren i trimposisjon 1, nederst, og da kommer kavitasjonsplata ca en cm på nedsiden av hekken. Tipper det går greit som det er.

 

Har prøvd å bøye til aluplata, men det måtte jo selvsagt bli knekk i stedet for bøy. Får se om jeg får skrudd dem fast mot hverandre fra hver sin side, så trenger en ikke tenke mer på det. Kan bruke hullene til plastplata på utsiden av akterspeilet til det. Trenger vel strengt tatt ikke plate der bak heller. Motoren hviler i hvert fall oppå plata, som er bøyd/knekt ned på innsiden. Da har også skrutvingene godt feste. Så får en la proffe lage noe ordentlig noe om det jeg har gjort fungerer. Tror kanskje jeg velger glatt plate da. 


Skru fast motoren tror jeg at jeg står over. Tar ingen sjanser og tar heller av motoren og setter den på bukk i garasjen, som alltid er låst. Motoren blir også låst fast inni der. Det er ikke akkurat fæle hull som skal til for å feste motoren, for øvrig.

 

Slik ser det nå ut foreløpig, før det ble litt sent på kvelden. Får stelle litt mer med det i morgen, så det ser litt bedre ut. :-) 

 

 

20180801_014047.jpg

20180801_014133.jpg

20180801_014235.jpg

Redigert av ko-stens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

skulle holde bra dette. 

ville også skrudd på noen slags "leppe" på innsida, slik at skrutvingene blir "hengende" på den om den skulle finne på å slippe taket.  

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Om det spruter opp vann på sidene av motoren når du har full fart i plan, står motoren for lavt.

På bildene står motoren for lavt.

Du må heve den til kavitasjonsplata er  i flukt med båtens bunn ved hekken. Du vil da se at spruten er borte.

Mulig det må en "finjustering" til etter dette, da bunnens fasong/vinkel ved hekken i forhold til vannlinja, også kan ha en viss innvirkning.

Løsningen med feste for motoren ser helt grei ut, men du må som sagt høyere opp.

Personlig ville jeg gjort som Grønngylt foreslår og satt gjennomgående bolter i skinka på motoren.

 

 

Link to post
Share on other sites

ko-stens skrev for 7 timer siden:

Skru fast motoren tror jeg at jeg står over. Tar ingen sjanser og tar heller av motoren og setter den på bukk i garasjen, som alltid er låst. Motoren blir også låst fast inni der. Det er ikke akkurat fæle hull som skal til for å feste motoren, for øvrig.

 

20180801_014047.jpg

 

Ut fra dette bildet kan det se ut som skrutvingene på motoren bare går litt over halveis inn på det originale akterspeilet. Skal aluplata skrus fast i akterspeilet? Hvis ikke tenker jeg også som Grønngylt; skru fast motoren. Når du gir gass presses propellen framover. Da oppstår det store vridningskrefter på motorfestet. Se for deg at motoren vris bakover og kreftene som kommer på tvingene. Er derfor redd for at du får en lite hyggelig overraskelse når så lite som litt over halve anlegget på tvingene er inne på selve akterspeilet. To gjennomgående bolter i selve motorfestet hadde hindret at motoren glir opp og mister taket. Boltene kan forsåvidt skrus fast med vingemutter om så var, hvis du tenker ta av motoren ofte. Hovedpoenget er å ha noe som hindrer motoren i å gli lengre opp under belastning. 

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med overnevnte. Finn først hvilken høyde du vil ha motoren på. Lag deretter hull gjennom akterspeilet for å låse motoren på plass. Det er mye krefter som dytter på propellakslingen, og det er mye vri-krefter. Selv på en så liten motor. Ikke bare krefter som drar tvingene bakover, men også i høyderetning ved sving. Det er mange motorer som har vridd seg løs ved sving, og de hadde mer feste i originalt akterspeil enn det din motor har akkurat nå.

 

Hvis du skal ha løs motoren hver gang du legger båten fra deg så kan du som nevnt bruke lange bolter med vingemutter. 

 

I tillegg, i og med at alu platen knakk, ville jeg nok montert gjennomgående bolter på den. Er ikke så viktig hvis du har gjennomgående bolter lengre ned, men ville nok vurdert det uansett. Da får du mer styrke da ting henger sammen. Hindrer at ting kan vri seg.

 

Jeg fikk ikke til å tegne den gjennomgående, men jeg mener altså en gjennomgående bolt med låsemutter. Og stor skive på hver side.

 

Jeg ville også byttet ut treverket til impregnert. (Ser ut som ikke impregnert.) Enkelt å gjøre det nå med en gang.

 

1564264536_Screenshot_20180801-095433_SamsungInternet.jpg.bdb8e355e337079baf7e21afe75a1e9f.jpg

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Her ble det plutselig mye på en gang. :-)

 

Når jeg først driver på, kan jeg kanskje finne noe som er en drøy cm tykt, evt kjøpe lekt på 36x48 og sette på det i stedet for den som er der. Mulig jeg har noe liggende og. Denne i det merkelige målet 38x38 (ca) fant jeg bak garasjen bare. Planen er ellers å skru fast plata (eller platene som det er nå... Prøver å sveise dem sammen igjen, evt få laget ny av proffe om det jeg gjør fungerer) i eksisterende skruehull for plastplata på utsiden. Gjør vel ikke noe å bare skru den fast utenpå den. Må ha lengre bolter, men det har de på Biltema, tenker jeg.Trenger vel strengt tatt ikke bakplata, men det stiver jo opp en del, og når jeg først har den, kan jeg likegodt bruke den og. Skal også sette på en "leppe" over for å forhindre at motoren har mulighet til å skli av oppover. Har en vinkellist i aluminium et eller annet sted til det formålet.

 

Ellers kan det jo hende jeg rett og slett finner lange bolter og bruker vingemutter til å låse fast motoren skikkelig. Det er jo det tryggeste. Da trenger en vel ikke "stoppeleppa" heller. 

 

Nå bruker jeg kun båten i ferskvann, men det er kanskje like viktig å bruke riktige skruer uansett for å unngå korrosjon? Men var det rustfrie eller syrefaste? Glemmer alltid det der... 

Link to post
Share on other sites

Ang korrosjon så skal syrefast være det beste kompromisset i kombinasjon med aluminium. Bruker det selv. Men tror ikke det er noe lurt å bruke trykkimpregnert materiale sammen med aluminium. De bruker kobber i impregneringen, og det er uheldig sammen med aluminium. Bruk heller ubehandlet virke som du oljer selv.

Link to post
Share on other sites

Sjøvind skrev 13 minutter siden:

De bruker kobber i impregneringen, og det er uheldig sammen med aluminium. Bruk heller ubehandlet virke som du oljer selv.

 

Det var jeg ikke klar over. Godt med den samlede kompetansen her inne. Lærer stadig noe. :smiley:

 

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

index skrev 26 minutter siden:

Har du malt høyden på akterspeilet på båten din? Det virker merkelig at en ny båt ikke er laget etter samme standard som motorfabrikantene bruker...

 

TS skriver: 

Sitat

Akterspeilet er 38 cm høyt. Det tilsier jo kort stamme, og kortstammede motor er etter hva jeg vet, 38 cm. Men til hvor? På min motor er det ca 44 cm fra der festet går ned på toppen av akterspeilet til kavitasjonsplata.

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Se der ja, det så jeg ikke. 38cm er jo helt korrekt. Men jeg mener å ha lest at lengde på stammen varierer litt fra merke til merke. Så da har kanskje Mercury en litt lengre kort stamme enn andre?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

.. og så kan det jo bli litt avvik alt etter om man måler ned langs akterspeilet , eller loddrett ned fra toppen 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ferdig! Så langt i hvert fall...

 

Dro av gårde til Biltema og fikk tak i det jeg trengte. Det går for øvrig ikke å skru fast motoren med hullene i braketten. De kommer akkurat i kanten på "avstiverbordet" på innsiden av båten, dessverre. Har nå satt på en liten aluminiumslist på toppen, med nagler i aluminium. Om den holder dersom motoren skulle finne på å ville reise av, spørs vel, men jeg kommer til å sikre med vaier også. Det er jo et festeøye på framsiden av motoren. Er kanskje til det formålet, det.

 

Pent ble det jo ikke, og jeg skulle ønske plata ikke knakk av, men de to delene er nå behørig skrudd sammen. Skulle det fungere, kan det fort hende at jeg drar til noen som kan bøye plater og få gjort det bedre hos dem. Høyden tror jeg ble bra. Nå går undersiden av kavitasjonsplata akkurat i flukt med bunnen. Litt "herjing" med motoren bakpå viser at det er veldig stivt, så tipper det sitter godt som det gjør nå. Kunne kanskje laget forhøyningen bredere, kanskje skrånet den ned oppå hekken og skrudd den fast på kanten. Ikke minst kunne jeg brukt plate uten mønster! Men dette var en rest hos forhandleren, og da ble det litt billigere. Får se hvordan denne løsningen fungerer først. 

 

Nå mangler bare prøveturen. Det kan fort bli en liten stund til, i og med at fruen har bilen med hengerfeste med på tur...

 

Noen bilder:

 

20180801_172958.jpg

20180801_172949.jpg

20180801_172722.jpg

20180801_172711.jpg

20180801_172659.jpg

20180801_154851.jpg

Redigert av ko-stens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser veldig bra ut. Håper dette står til forventningene! Gleder meg til å høre rapport. :yesnod:

 

Hvis du opplever at motoren av og til vrir seg, så kan du bare legge på en alu bit (tykk list eller lite firkantrør) mellom de to boltene. Festet med boltene. Slik som skissert her:

 

423020867_Screenshot_20180801-230631_SamsungInternet.jpg.193f2a1d24cdc70ef6e47dd7d1fbbdb4.jpg

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da har man endelig fått tatt seg en prøvetur. Men akk, for en skuffelse. Trodde jeg kanskje kunne få et par knop høyere toppfart, men i stedet går den en knop saktere! Hva i all verden kan det ha seg da? Den gikk ca 18,5 med en person ekstra ombord og en del fiskeutstyr og annet småtteri, men bare 19,8 med kun meg, totalt ca 60 kilo lettere. Rare greier. 

 

En ting er nå litt bedre, og det er at det ikke spruter vann oppi båten lenger. Faktisk tror jeg motoren kunne vært enda litt høyere, for det spruter fremdeles opp litt, uten at det kommer noe i båten. Det får nå bare være slik.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...