Jump to content

Rana Plast, nybegynner trenger oppussingstips

KC-

Recommended Posts

Hei! 

Er ganske fersk på dette med båt, utover at jeg har vokst opp med robåt på hytta. På en rusletur i fjæra i nærområdet, kom jeg over en liten båt som var stuet bort innimellom noen trær, mens alle de store båtene fikk være på vannet og kose seg. Jeg falt litt for båten, og noen hytteeiere i nærheten fortalte at eieren skulle kvitte seg med den. 

Det skulle vise seg at båten hadde slitt seg og endt opp i fjæresteinene, med påfølgende skader, blant annet noen langsgående sprekker som gjorde båten en smule utrygg på vannet.... 

Det endte med at jeg bytta til meg båten mot en palle med tørr bjørkeved (egenprodusert), og fikk den hjem til hytta. Jeg synes den så litt fornøyd ut over å ha fått litt etterlengtet oppmerksomhet. 

Så til saken. 

Jeg har tidligere fikset liknende sprekker på en mindre plastbåt jeg har, og lurer på om jeg kan bruke samme fremgangsmåte på denne - selv om sprekkene er større og lengre.  

Det jeg tenker å gjøre er: Slipe ned, gjøre rent, så gå på med polyester og glassfiber.  Det er omtrent så lang min kompetanse strekker seg, og jeg har noen spørsmål. Har googlet en god del, men ikke alltid like enkelt å finne svar på akkurat det JEG lurer på, derav noen spørsmål her: 

- Hvor stort område rundt sprekken skal man slipe ned? 

- Hvilken tykkelse på glassfibermatte skal jeg bruke? (ser biltema har både 300 g/m2  og 450 g/m2) 

- Hvor mange lag skal jeg ha? 

- Skal jeg "presse sammen" sprekkene på noe vis, eller bare kjøre på slik de er (har det noe betydning for formen på båten og gjøre?) 

- Skal jeg ta utsiden eller innsiden først? 

- Gjør jeg eventuelt det samme på innsiden som på utsiden, eller er det noe annet som skal brukes der? 

- Når sprekkene er fikset med polyester og glassfiber, skal jeg slipe noe før jeg fortsetter å legge på videre, og er det gelcoat som gjelder da? 

- Det er også noen mindre skader, som ser ut som små sprekker, men som ikke legger vann gjennom (de ser litt overfladiske ut). Hva kan jeg gjøre for å fikse det?  

Håper noen kan hjelpe meg med noen gode tips her - nettet er fullt av motstridende meninger, så jeg satser på båtfolket her på forumet kan komme med noen bekreftelser/oppklaringer/forklaringer til en nybegynner som meg. 

Når båten er tett, kommer det flere spørsmål om ratt, styring, motor, gass-spak og ikke minst kalesjen jeg ikke vet opp ned på. 

Legger ved noen bilder. 

På forhånd takk  for svar =) 

IMG_20180731_202801.jpg

IMG_20180731_202416.jpg

IMG_20180731_202424.jpg

IMG_20180731_202651.jpg

IMG_20180731_202735.jpg

IMG_20180731_202811.jpg

IMG_20180731_202824.jpg

• 10 måneder senere...

Du må ikke alle fall passe på å ikke laminere over gammel gelcoat, det vil gi dårlig feste. Jeg ville ha slipt vekk all gelcoat 1cm fra skaden, og slipt laminatet minimum 1:10 inn mot skaden. Slip bort alt som er hvitt/skadet, og begynn å laminere på ny. Det støpetekniske er det andre her som kan bedre enn meg, men sørg for at glassfiberen er helt gjennomfuktet og at du får presset ut all luft.   

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...