Jump to content

Kryssfiner vannfast?


kvast

Recommended Posts

I utgangspunktet bør platene du bruker være vannfaste i seg selv. Hva slags plater bruker du? F.eks. Meranti er vannfast. Når jeg bruker Meranti, forsegler jeg endeveden i plata med epoxylim. Plata behandler jeg med beis og lakk, evt. plaster inn med glassfiber, avhengig av hva platen skal brukes til. Hva skal platen brukes til da - hvor skal den sitte i båten?

Link to post
Share on other sites

Helt enig. Plata må være av marine kvalitet (BS 1088). Ville ikke gått for vanlig vannfast heller. Epoxy er å foretrekke som forsegling, men har man polyester så er det vel det man har? Dette gjelder finer vel å merke. Bruker man noe annet som Divinycell eller tilsvarende, så holder det i massevis.

 

Pero.

Redigert av pero (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da jeg kjøpte platen spurte jeg etter vannfast kryssfiner. De sa at platen var vannfast limt og at det var den typen båtfolk brukte. Tror de kan ha gitt meg feil plate. Den var i vanlig trefarge, og ikke rødbrun. Platen som jeg tenkte å smøre inn i polyester skal sitte under toppen som en hylle, trenger bare å tåle fukt, og kommer ikke i direkte kontakt med vann.

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg vet så finnes det ikke noe sånt som vannfast kryssfiner,

vannfast vil her si at limet er vannfast, treverket vil råtne her også hvis det er utsatt for fuktighet lenge nok.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ifølge West-System så er forskjellen på "vannfast" kryssfiner og marine kryssfiner ikke limet, men måten limet er påført på. Marine "grade" bruker kraftig trykk, noe som forsegler treet med limet og man får kokfast finer som resultat.

 

I de rette miljøene sier man at man skal koke opp vann, ha en bit av fineren oppi, ta den ut og legge den i fryseren. Når man har gjort dette 10 ganger uten synlige tegn til delaminering, er fineren godkjent.

 

Marine kryssfiner koster gjerne 3 ganger mer enn vanlig. Fargen spiller vel egentlig mindre rolle, tror ikke du kan skille marine finer fra vanlig ved å se på fargen. regner med at det du har fått er "interiør" finer. Den tåler til dels fuktig miljø når den er forseglet, men vil over tid delamineres. Om dette skal brukes i dørken i en åpen båt, så hadde jeg vært betenkt. Elller sagt på en annen måte: BS1088 er det eneste sikre i denne sammenhengen. Du kan få til et greit resultat som kan holde i mange år med vanlig finer og forsegling som du antyder, men da ville jeg brukt epoxy. Prisen på den kontra ekstrakostnad for marine kryssfiner oppveier nok hverandre vil jeg tro..

 

Sikkert andre meninger om dette også. Lykke til uansett, bra arbeid så langt ser det ut til.

 

Pero.

Redigert av pero (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skal lage noen plater som jeg skal plaste inn i båten. På toppen av platen blir det glassfiber, men jeg tenkte på hvordan jeg skal gjøre det på undersiden? Kan jeg smøre polyester på undersiden for å få platen vannfast?

<{POST_SNAPBACK}>

Støp platen på begge sider, mal med toppcoat. Eller du lager deg plater av duk og polyester, legg noe byggningsplast på en plate og legg lag med duk og poly til ønsket tykkelse.
Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke kjøpe divinycellplater? Mye lettere, og mye bedre, Trekker ikke vann i det hele tatt. Her er det bare å plastre fast med polyester. Dersom du ikke skal ha mer enn en plate, blir det ikke så kostbart. Eg betaler ca. 700kr for en plate 20mm på ca 2,4 x 1,2meter. Men det finnes også tynnere plater. Nedtil 10mm tror eg. Får også slike som er veldig lette å bøye slik at du kan lage fine avrundetet hjørner ol....

Link to post
Share on other sites

[

Marine kryssfiner koster gjerne 3 ganger mer enn vanlig. Fargen spiller vel egentlig mindre rolle, tror ikke du kan skille marine finer fra vanlig ved å se på fargen. regner med at det du har fått er "interiør" finer. Den tåler til dels fuktig miljø når den er forseglet, men vil over tid delamineres. Om dette skal brukes i dørken i en åpen båt, så hadde jeg vært betenkt. Elller sagt på en annen måte: BS1088 er det eneste sikre i denne sammenhengen. Du kan få til et greit resultat som kan holde i mange år med vanlig finer og forsegling som du antyder, men da ville jeg brukt epoxy. Prisen på den kontra ekstrakostnad for marine kryssfiner oppveier nok hverandre vil jeg tro..

 

 

 

 

Pero.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Jeg mener å huske at de brune glatte platene er belagt med epoxy. Brukt som forskalingsfiner har disse iallefall MYE lengre levetid en vanlig bjørk finer. Disse brukes også til foreksempel Skateboard ramper uten noe videre behandling

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Den finske brune forskalingsfineren av beste type er laget ved at vannfast lim er presset inn i treverket med stort trykk og deretter er lagene presset sammen mens limet ennå er vått. Ingen problemer med en slik plate om den ligger åpent på dekk i mange år. Blir litt matt på overflaten, men kan overflatebehandles hvis du vil. bør i tilfelle rubbes først. Noen leverer platene ferdig oljet til forskalingsbruk, og da bør du avfette den først.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...