Jump to content

Hva f*#%! er det med båtbransjen / båtverksteder i indre oslofjord? Er det slik i hele landet?

Whiskey

Recommended Posts

Har i hele sommer forsøkt å få en mekaniker til å se på innenbords-motoren, da den ikke har gått akkurat slik den skal. Begynte i juni. De fleste tar ikke engang tlf. Når de tar tlf, sier de at de er opptatt og ber en sende mail, evt har en automatisk SMS-utsender om å gjøre det. Sender jeg mail, får jeg ikke svar (fra noen!). Nå har jeg omsider blitt lovet hjelp, kanskje, om en ukes tid, av et verksted som har svart på tlf, men har enda ikke fått noen konkret tid å levere båten på. Krysser fingrene.

I fjor kjøpte jeg dessuten en splitter ny jollemotor, som i år ikke har startet. Tenkte at når jeg kjøpte ny motor, skulle det være greit å få reparert den (egentlig burde den holde en sesong eller to), men når jeg ringer og presenterer problemet, er omtrent det første de sier "vi har ikke tid til å se på det de neste ukene", og deretter i samme åndedrag: "slikt er nesten aldri reklamasjon, du har sikkert fått vann i forgasser eller noe".

Så da ender jeg opp med å måtte fikse det selv, jollemotoren er en enkel sak, innenbordsen kommer jeg ikke noen vei med, med begrenset erfaring, kunnskap og utstyr, så da blir det korte turer i nærområdet siden jeg har lite lyst til å bli stående fast langt avgårde i tilfelle det skulle være noe alvorlig, dessuten liker ikke ungene det når vi må reddes av RS... Båtsommeren ble i alle fall mer eller mindre ødelagt.

Det må da være et marked for flere verksteder og kanskje en smule service-mindedness rundt Oslo? Hva med bare å svare på mail eller ha et slags timebestillings-system? Jeg skjønner det ikke.

Baltic-pappa

En ting er at man ikke får tak i noen i disse hektiske sommermånedene, en annen ting er det stresset de viser når de først kommer. Har i de senere år forsøkt 5 forskjellige mekanikere/verksteder i Østfold. Gjenganger er at de minst en gang, noen ganger 3 ganger må komme på reklamasjon fordi de ikke tester det de har gjort. Enten virker det ikke allikevel, eller så er noe annet tråkket i stykker eller ødelagt. Disse "reklamasjonstimene" suger jo også av den hektiske tiden de har til rådighet. Dette forundrer med. I alle fall når noen skifter en bunnventil og båten må heises på land opptil 3 ganger fordi det ikke er tett, da er vel sluttkontrollene her helt elendige. I tillegg når jeg lager en "sjekkliste" over hva som skal utføres så bør de vel gå gjennom denne før de leverer ut båten igjen.

Rart med det... Når sommeren og god været kommer så skal plutselig alle ha båtene sine reparert. Resten av året ligger de gjerne bort gjemt og glemt. Husk at mekanikere vil gjerne ha litt ferie også. Når det kommer til båt så er fort alt som heter service instilling glemt. Prisen er gjerne den dobble i tillegg. Konkuransen er for liten. For nå er det mere enn nok å gjøre. Båt er desverre veldig sesong bestemt. Må jo tjene så de kan holde det gående igjennom vinteren også.

Hva folk kaller seg er en ting. Men det faktisk formelle krav til å være mekaniker. (Kalles fagbrev i alle yrker). Men er ikke store forskjellen å reparere en båtmotor og en bilmotor. Litt annerledes er det dog i forhold til trykk testing osv. Men dette burde heller ikke være ukjent for en mekaniker. Desverre blir det flere og flere polske og andre østeuropeiske som jobber på verkstedene rundt om kring. Men mange av disse er faktisk svært dyktige fagfolk. Virker som om det blir færre og færre av de her til lands. Rekkrutteringen er for dårlig. (Lærlinger).

Fint å bo uten for disse storby områder. Da får en hjelp stort set på dagen når en møter opp om det er småting, eller får en avtale for større fiks, som de overholder.

Men er nok mange som med fordel kunne ha tatt service høst/tidlig vår, frem for midt i Juli når alle inkludert båt mekaniker har ferie.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Guest Avmønstret#

Jollemotoren antar jeg du kan frakte. Da vil jeg si at alle moped/motorsykkelsjappe/gressklipper/snøfresverksted osv bør være kandidater til å se på den. 

Litt værre ifht hovedmotor i båten. Men har du en Perkins så er traktor/landbruksverksteder en veldig god mulighet, eller kanskje enhver bonde på over 50+ egentlig ;-)

Hvilken motor har du i båten?

Er det ikke litt problematisk med hensyn til garanti hvis man lar ikke-autoriserte verksteder reparere en motor som er i garantitiden?

Det er forståelig at verkstedene har det travelt midt i sesongen i en så sesongbetont bransje, men det går an å utvise normal høflighet. Jeg har vært heldig med de stedene jeg har handlet og hatt reparasjoner, men en del steder er jo totalt blottet for serviceinnstilling og folkeskikk. Et sted fikk jeg nærmest kjeft for å spørre om de tok service på Johnson-motorer.

Jeg personlig har ikke direkte vært rammet på samme viset,  men jeg sitter med et inntrykk av at noen bedrifter i båtbransjen sender folk som ikke er kompetente, og tar betalt for at  halvskolerte folk skal jobbe på båten din, og tar advokatsalær for dette. Det jeg opplevde i Tyskland i fjor da jeg lå med motortrøbbel, var at det var en dedikert tekniker, som tok betalt for sin kompetanse, og det han gjorde var han mer enn kompetent til. Mitt råd er å finne et firma som man knytter seg til, og vil da få et sunt forretningsforhold til. Det er viktig av den grunn, at de også føler at du ikke bare ringer i nøden, men også bruker dem til "vanlige" oppdrag.

Lykke til videre i din søken etter riktig verksted?

andersb skrev for 2 timer siden:

Om det er en trøst, du får akkuratt like lite støtte om du har ca helt ny båt, eller helt nye motorer til en mill.

En pussig, men forstålig ting er at alle båtmekanikere har fri i juli 

Enig i at det er merkelig at alle båtmekanikere skal ha ferie i juli. Det er jo ofte finere med ferie i august eller juni spør du meg.

I min jobb bør vi derimot ta ferie i juli da høysesongen er alle mnd utenom juli og desember.

Dette er grunnen til at vi har valgt å gå for en relativt kostbar vinteropplagspakke hos et meget hyggelig sted hvor det er anbefalt av prosusenten at den ligger. Dyrt ja, men bra. De tjener en del ekstra og vi gjør alt hos de. Når noe skjer er de selv i høysesong bare timer og maks deleleveringsdager unna. Så de fortjener å tjene godt på oss når de er så serviceminded. Selv midt i juli. De har alltid noen som tar det som måtte komme for faste kunder.

I Norge må vi faktisk lære oss å betale ekstra godt for gode folk som leverer service og kvalitet og ikke bare gå etter det billigste hele tiden. Da får vi bedre tjenester. Enkelt og greit. Dette gjelder ofte i mange ulike bransjer.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Der finnes OK steder! Og de som ikke er så OK. Jeg bestilte service på påhengsen i begynnelsen av juli. Fikk beskjed om at de kunne ta den førstkommende torsdag. Og det gjorde de, men fant samtidig at der var en recall som måtte fikses, og da tok det litt mer tid, for de måtte bestille deler. Etterhvert ringte de, og sa at båten var klar til henting. Midt i ferien. 

Har også brukt to konkurrerende verksteder. Der var det slik, at hvis noe gikk galt med båten i juni, var du heldig, om du fikk den igjen tidlig på høsten. 

Kanskje burde der vært en måte å gi karakter til verkstedene på, her inne på BP? Det er jo lov å gi karakter til apper, AirBnB-steder og alt mulig annet, så hvorfor ikke verksteder?

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

The Saint skrev for 3 timer siden:

Rart med det... Når sommeren og god været kommer så skal plutselig alle ha båtene sine reparert. ...

Husk at mekanikere vil gjerne ha litt ferie også. ...

Siden fritidsbåtene i Norge stort sett er i bruk i månedene mai til september, er det naturlig nok da feil og skader oppstår og reparasjonsbehovet er størst. 

Tar turistnæringen i Hellas og Spania fri i juni til september? Eller hva med skiutstyrsforhandlerne og hotellene på Geilo og i Hemsedal fra januar til over påske?

Har du valgt å jobbe i en sesongavhengig bransje er det komplett umulig for meg å forstå at man tar fri når det er høysesong for omsetning og lønnsomhet.

I Kristiansand opplevde vi følgende: 

Motor trøbbel som førte til at 30 A sikring røyk. Skiftet den og ett par dager senere var vi ute på en testtur og samme skjedde igjen. Da måtte det være noe mer feil med båten. Ringte verksted og fikk beskjed at mekaniker fra Kristiansand Bådverksted kunne møte oss i hjemmehavn (ca 30-40min fra forhandler) og basert på feil beskrivelse visste de med stor sannsynlighet hva som var galt. Han kom ca 8.30 på morgenen og en time senere var motoren fikset med nye spenningsregulator og alt Ok :) Så tommel opp både til responstid og hyggelig mekaniker som var veldig hyggelig og fikset problemet raskt og effektivt 

Redigert av mavi (see edit history)
Pinkvin skrev for 3 timer siden:

Jollemotoren antar jeg du kan frakte. Da vil jeg si at alle moped/motorsykkelsjappe/gressklipper/snøfresverksted osv bør være kandidater til å se på den. 

Litt værre ifht hovedmotor i båten. Men har du en Perkins så er traktor/landbruksverksteder en veldig god mulighet, eller kanskje enhver bonde på over 50+ egentlig ;-)

Hvilken motor har du i båten?

Jollemotoren er fikset, det måtte jeg ordne selv, var en plastbit som satt inne i bensinkrana og stengte for tilførsel. Og så falt choke-hendelen av (og til bunns), men starter nå i alle fall... Men vil nå tippe den plastbiter kom fra produksjon, så i en perfekt verden, hadde det gått på reklamasjon. Choken skal vel strengt tatt sitte fast også.

Motoren på båten er Yanmar, burde være kurant. En bilmekaniker kunne nok fikset det, men greia i Oslo er at bilverkstedene sort sett er store kjedeverksteder, tviler på at de på Mekonomen eller Snapdrive blir med ned og ser på båten... 

Baltic-pappa

For sesongbransjer så er dette ganske likt. Kunde ringer inn, firmaet spør om man er eksisterende kunde, når svaret er nei og firmaet svarer at nå er ordreboka full ut september så  har kunden vanskelig for forstå dette. "Men jeg skal jo bare ha....", "jeg trenger det nå.....". "Jeg MÅ ha det nå, eller så går hele ferien i vasken". Hvis man går inn i en dialog og prøver å svare at jeg skal se på det, men det må i såfall skje på våre premisser, jeg kan ikke forsinke våre eksisterende avtaler så hører noen kunder: Ja vi kommer ikveld, vi slipper alt vi har i hendene våre for å hjelpe deg med en gang. Gratis befaring, kan gjerne krangle om pris. Slår gjerne av en time i telefonen og diskuterer hva som kan være galt. Det er helt sikkert firmaer som håndterer dette uprofft. Men når butikken går så det dundrer og ordreboka er full så har man rett og slett ikke tid til å slå av lange prater med nye kunder som bare vil sjekke pris. Man er allerede under hardt press for å klare det man allerede har tatt på seg og man kan ikke involvere seg i mange nye kunder. For en liten mekaniker bedrift må jeg dessverre si at jeg kan forstå at man bare noen ganger må la telefonen ringe og mailboksen fylle seg slik at man rett og slett får jobbet med det man allerede har sagt ja til og fikse problemene for de kundene man har hatt i lang tid.

Var for noen år siden på jobbjakt og søkte på jobber via bemanningsbyrå innenfor mitt fagfelt. Fikk da tilbud om jobb hos en båtleverandør med eget verksted her i Østfold, fikk ikke vite firma, om jobb som rørlegger/ møbelsnekker/ gassinstallatør/ klargjører, eneste kriteriet de hadde var at jeg ikke skulle ha ferie mellom 15. juni og 15. august, alle andre vilkår var kjempe bra. 

Tror ikke at det står på viljen til firmaene, men heller tilgjengelig mannskap og at de prioriterer eksisterende kunder.. Enig med de over som sier at man må bruke firmaene når de ikke har fullt opp.

Har nevnt firmaet jeg bruker tidligere, Kjøkøysund marina, hvordan de stilte opp midt i juni for noen år siden når påhengeren vår ikke fungerte. Fikk ett spørsmål av Bjørnar Aas om hvem som hadde servet båten og når jeg svarte at de hadde tatt den hvert år så var det bare å komme. Å bruke de verkstedene som er der er gull verdt og heller ikke noe dyrere..

7 av 10 verkstedjobber kunne kanskje vert planlagt lagt til høst, vår og kanskje vinter. 

Kundane kunne sjølv bidradt til betre flyt i arbeidsmengde hos båtverksted, og på den måten gitt verkstedansatte betre vilkår og tryggare arbeidsplassar gjennom heile året.  Sjølv om båten ligg på land kan mykje gjerast. Hadde markedet vert tilpassa fleire servicebiler så hadde det dukka opp.  

Eg vil heller oppfordre BP folket til å endra trykket mot verksteda framfor å gi dårleg karakter når de har fullt trykk. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Det finnes flere båtverksteder som kan hjelpe til. For de forstår at personalet ikke kan ta fri i kjerneperioden som er sommermånedene. For en båt int mekaniker er ikke dette bransjen. T o m julenissen har ikke fri i desember???. Men enig, vanlig service bør tas utenom sesongen, slik at det er åpne timer rundt. Se også på industrimekanikere, de servicerer store motorer som brukes i andre øyemed. Jeg bruker de, og er meget fornøyd. Utenbords er mer utsatt, her må man bruke marinar, stort sett

Vi sees!

Whiskey skrev for 5 timer siden:

Motoren på båten er Yanmar, burde være kurant. 

Hva er problemet med motoren din? 

Sjeldenutpå skrev for 2 timer siden:

7 av 10 verkstedjobber kunne kanskje vert planlagt lagt til høst, vår og kanskje vinter. 

Kundane kunne sjølv bidradt til betre flyt i arbeidsmengde hos båtverksted, og på den måten gitt verkstedansatte betre vilkår og tryggare arbeidsplassar gjennom heile året.  Sjølv om båten ligg på land kan mykje gjerast. Hadde markedet vert tilpassa fleire servicebiler så hadde det dukka opp.  

Eg vil heller oppfordre BP folket til å endra trykket mot verksteda framfor å gi dårleg karakter når de har fullt trykk. 

Meget fornuftig skrevet! 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...