R.O Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 nomen skrev for 6 timer siden: Kan jeg spørre hva de forskjellige verkstedene tar i timen? Trenger ikke bruke navn. Jeg har brukt et litt utenfor Oslo, de tar 1090kr timen. Stiv timepris, men så er de også veldig hyggelig og service innstilt. Virker heller ikke som de skriver med gaffel. Går nå opp fra 23 fot med utenbords til 31 fot med VP, vil da fortsette å bruke samme stedet. Tror ikke de er «Godkjent /Sertifisert» VP verksted; hvis det er et begrep? Men da er det viktigere at man føler seg ivaretatt som kunde, enn at det står et VP skilt utenfor. Som det nevnes over, mekaniker er mekaniker, garantien er uansett gått ut... Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 baatsman skrev 24 minutter siden: Det finnes flere båtverksteder som kan hjelpe til. For de forstår at personalet ikke kan ta fri i kjerneperioden som er sommermånedene. For en båt int mekaniker er ikke dette bransjen. T o m julenissen har ikke fri i desember???. Men enig, vanlig service bør tas utenom sesongen, slik at det er åpne timer rundt. Se også på industrimekanikere, de servicerer store motorer som brukes i andre øyemed. Jeg bruker de, og er meget fornøyd. Utenbords er mer utsatt, her må man bruke marinar, stort sett Da må alt dette personalet være single unge menn eller gamle pensjonister. For familie folk må nå engang ta ferie når barna har ferie. Å de har nu engang ferie i høysesongen(juni-August) Hadde noen komt å sagt til meg. Hei T. Du får ta sommer ferien din i September da vi har travelt i Juni/Juli/August. Så barna dine for reise på feire alene. Da hadde den sjefen fått fingeren rett i tryna å måtte finne nye medarbeider fra samme dag. Om ikke båtfolket kan prøve å planlegge vanlige service oppgaver til før/etter sesongen, ja så får de vente den tid det tar til verksted har tid. Er jo samme med dekk skifte på bil. Alle vil ha det gjort den dag første snøen faller hehe Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Komodo Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Okkaby skrev 11 minutter siden: Da må alt dette personalet være single unge menn eller gamle pensjonister. For familie folk må nå engang ta ferie når barna har ferie. Å de har nu engang ferie i høysesongen(juni-August) Verksteder med mer enn en ansatt rullerer normalt på når de tar ferie. Men syv ukers ferie som en lærer går jo ikke. To-tre uker er vel mer normalt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
nomen Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Problemet er at en dyktig mekaniker får ha 250 kr + i timen i andre bransjer,skal han ha servicebil,koster den bortimot en million. Et båtverksted trenger slike folk noen få hektiske måneder på sommeren. Resten av året er det stort sett vinterkonservering og polering, det kan "hvilken som helst' urføre. Dessuten blir servicebilen stående,det blir dyrt. Hvem her er villig til å betale 1500 kr for service og konservering av påhengeren? Det er nemlig hva det koster å få en "top notch" mekaniker med servicebil i andre bransjer. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Lingefan Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 (redigert) nomen skrev 37 minutter siden: Problemet er at en dyktig mekaniker får ha 250 kr + i timen i andre bransjer,skal han ha servicebil,koster den bortimot en million. Et båtverksted trenger slike folk noen få hektiske måneder på sommeren. Resten av året er det stort sett vinterkonservering og polering, det kan "hvilken som helst' urføre. Dessuten blir servicebilen stående,det blir dyrt. Hvem her er villig til å betale 1500 kr for service og konservering av påhengeren? Det er nemlig hva det koster å få en "top notch" mekaniker med servicebil i andre bransjer. Man må være villig til å betale litt. Men et skikkelig båtverksted med merkekonsesjoner driver gjerne med opplag, pleie og utstyrssalg/montering også. Enkelte driver med båtsalg også. Det er organisering av bedriften og sørge for faste kunder og en relativt grei styring av kundeforholdene med forslag til når ting bør tas slik at ting er litt mer forutsigbart for både bedriften og kundene. Noen bedrifter får dette helt fint til og det er der det er folk som forstår seg på service og sunn fornuft. Vi betaler faktisk 18.000-23.000kr i året i varm innelagringspakke hyttebåten Ibiza 20 Touring med outboard. Vi kjøpte den ny der som hyttebåt i Kragerø. Da kan man bare legge igjen båten til de og de leverer ut båten dit vi skal ha den om våren. Da har den ligget varmt og tørt, den er polert, fått service, stoffing, teakdekk og teak inne er som nytt hver vår, osv... den båten har aldri hatt noe tull eller problemer selv etter 10 år og 650-700 timer. I sommer måtte vi for første gang bruke servicen i juli da kjøleboksen sluttet å virke. De så på det samme dag vi ringte selv om de hadde mye å gjøre og fant feilen. De kan gjøre feil de også. En vår leverte de båten utenfor hos seg helt uten olje på motoren......! Det gikk heldigvis bra da det pep utrolig mye i det den ble startet. Stoppet motoren med en gang og de kom direkte bort og fyllte på olje. De hadde glemt å fylle på olje ved oljeskift-.... Og tviler på at de gjør slike feil igjen. Kjenner en til som opplevde det et annet kjent sted i Kragerø, men han rakk å dra båten opp i plan før den skar seg. Han fikk ny motor. Så lenge verkstedet retter opp sine feil, selv om de skulle være grove, så er det jo nesten ok. Det er menneskelig å feile. Har tilsvarende opplagspakke på 42 foteren også. Da litt utenfor Oslo der de er best på Windy. Det koster jo atskillig mer penger enn 20-foteren naturligvis med sine to motorer, teak overalt, generator og jolle osv, men det er utrolig komfortabelt. Man kan bare peke og betale, og de er utrolig hyggelige. De fikser selv detaljer og skranglelyder. Er som himmelen i forhold til annet vi har opplevd. Og båtene er fra 2007 (Windy) og 2008 (Ibiza), men kunne like gjerne vært 1-2-3 år gamle. De ser så nye og strøkne ut til enhver tid at det er verdt det. Når båten en gang skal selges er det en merkevare for den og kjøperen vet man får en førsteklasses vedlikeholdt båt. Har hatt nok sommere der vi kjøpte dårlig vedlikeholdt båt og vi ikke hadde et kundeforhold med et fast opplag, ble slengt rundt omkring og ingen tok tlf i juli. Flere av de tok ikke særlig godt vare på båten mens den lå inne og noen gjorde grove feil. Slik ville ikke jeg ha det neste gang. Redigert 2.August.2018 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
baatsman Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Det er ikke uvanlig at enkelte yrker må operere med fredede tidsperioder. Når kunder betaler høye summer for kapitalvarer , er det kanskje ikke uvanlig å ivareta dem heller. Men det spesielle i bl annet Norge, er at vi har en kort kjernesesong når det gjelder båt. Selvfølgelig er det mange firmaer som ivaretar kundene sine, men langt fra alle. Og rulerer man ferien i denne tiden med ansatte hvorfor ikke ha utvidede åpningstider på de som ikke har ferie. Ta det ut som ferie når trykket er mindre. Skulle man utsatt årsoppgjør pga ferie? Fordi enkelte ville ha ferie da. Da er det høytrykk, og det vet ansatte. Løsninger finnes hvis man legger godviljen til. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Mouche Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 (redigert) 54 minutes ago, Lingefan said: Vi betaler faktisk 18.000-23.000kr i året i varm innelagringspakke hyttebåten Ibiza 20 Touring med outboard. Vi kjøpte den ny der som hyttebåt i Kragerø. Da kan man bare legge igjen båten til de og de leverer ut båten dit vi skal ha den om våren. Da har den ligget varmt og tørt, den er polert, fått service, stoffing, teakdekk og teak inne er som nytt hver vår, osv... den båten har aldri hatt noe tull eller problemer selv etter 10 år og 650-700 timer. Til sammenligning tar jeg meg av båten selv bortsett fra en ervice hvert annet år, fem totalt nå etter 11 sesonger, og det koster vel rundt 2.500 i året med alt. Ikke hatt et feilslag på motor og ingen problemer med båten ellers på noen måte. I forhold til deg har jeg da snart spart omtrent hva det vil koste å kjøpe meg en helt ny båt/motor av den type jeg har. Bare sånn litt til ettertanke? Og så tar jeg meg en tur til Kreta innimellom, og der jobber de døgnet rundt så lenge det er folk å serve, men klart de ser også litt frem til vinteren når de kan stenge sjappa (ikke alle kan det) og får hvile litt. Redigert 2.August.2018 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lingefan Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 (redigert) Mouche skrev 31 minutter siden: Til sammenligning tar jeg meg av båten selv bortsett fra en ervice hvert annet år, fem totalt nå etter 11 sesonger, og det koster vel rundt 2.500 i året med alt. Ikke hatt et feilslag på motor og ingen problemer med båten ellers på noen måte. I forhold til deg har jeg da snart spart omtrent hva det vil koste å kjøpe meg en helt ny båt/motor av den type jeg har. Bare sånn litt til ettertanke? Og så tar jeg meg en tur til Kreta innimellom, og der jobber de døgnet rundt så lenge det er folk å serve, men klart de ser også litt frem til vinteren når de kan stenge sjappa (ikke alle kan det) og får hvile litt. Man bør i mine øyne se litt større på det hele. Penger og det å maksimere sparing for egen del er ikke alt, så lenge man sparer mer enn nok. Og det er viktigere for meg å være med å bidra til å holde hjulene til kvalitets-serviceapparater i gang så lenge jeg har mulighet til det. Og samtidig skaffe meg komfort og en meget godt vedlikeholdt båt. Men forstår jo også at folk/du vil spare penger. Men hva er vel 200.000 på 10 år? Så er det litt prioriteringer da... Nye BMW X5 etc skal folk ha, de taper seg jo 150-200.000 pr år de første årene. Eller nye Tesla-biler. Taper seg masse de også. 100-150 pr år. Man kan få satt bort mye båtvedlikehold for å velge litt brukte biler der det verste verditapet er tatt... Skjønner at folk flest og folk med stram økonomi kan gjøre mye selv og dermed oppnå å eie båt på den måten, og det er jo veldig bra. Men jeg synes båtpuss/service er kjedelig å gjøre selv og har masse andre ting jeg heller vil holde på med. Hadde jeg hatt trangt med penger kunne jeg gjerne gjort det selv i overgangsperioder, men foretrekker å slippe. Da er det ansvarlig av meg som kan å betale andre for det de kan slik at de sikres arbeid. Innenfor rimelighetens/markedsprisens grenser da selvsagt. Men velger selvsagt de jeg ser gir alt og leverer maks kvalitet slik at de dårlige «dør ut» eller forhåpentligvis forbedrer seg. Redigert 2.August.2018 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Jeg skjønner veldig godt det med å sette bort ting en ikke kan. Vask, polering og enkelt vedlikehold er vel noe de fleste vil mestre, om det ikke er spesielle årsaker til at en ikke kan det da. Om jeg måtte vaske og polere jolla stadig vekk så forstår jeg også at en setter det vekk. Men en gang i året, ja det gidder jeg ikke å sette bort. Tar det ikke lengre tid å orge, levere, hente, bestille osv enn å bare gjøre det selv? Litt som dekkhotell, skjønner det hvis en bor trangt i byen og ikke har hverken plass eller mulighet. Men å bytte felger for sesongen og sette de i garasjen tar kanskje en liten time, skal jeg bruke dekkhotell så er det masse styr med bestilling av time osv. Da handler det ikke om å spare penger men spare tid ved å gjøre det selv. --- Syns det ofte folk peker på pengene mens i realiteten er tjenestene så dårlige at en sparer mye tid og styr ved å gjøre det selv i stedet, og en får også en anledning til å lære å gjøre noe selv, noe som også har en verdi. --- Men om man bor rette plassen, eller har rette jobben så ordner ting seg. Hvis det skal gjøres service eller reparasjon på firmabilen til kona så bestiller hun det så de henter bilen når den står på Gardermoen når hun er på jobbreise. Så står den ferdig når hun kommer tilbake. Samme med vask/polering osv. Da begynner det å bli så praktisk at det ikke er noe særlig poeng å gjøre det selv. En annen sak med "hyttebåt", innendørs lagring osv. Bruker en ikke hyttene resten av året i det hele tatt? Var en tur på Lyngør i påska en gang, helt fabelaktig flott. Stille og fint, sola skein og en fikk en viss følelse av "normalitet". Sjøen er jo gjerne på sitt fineste på vintertid, fisket er bra, blåskjella på sitt beste osv. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Lingefan skrev 18 minutter siden: Men hva er vel 200.000 på 10 år? En rimelig frekk uttalelse, du er kanskje ikke klar over at den summen er det mange får utbetalt i lønn, iløpet av ett år! Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Mouche Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 22 minutes ago, Lingefan said: Men hva er vel 200.000 på 10 år? Peanøtter? I så fall er det ganske så mange peanøtter for folk flest, men glad for at det bare er peanøtter for deg! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lingefan Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 (redigert) Pinkvin: Har sommerhytte som ikke er særlig isolert. Skikkelig hytte-hytte uten vann og strøm til og med da min mor mener det skal være slik. Så lenge hun eier den blir det slik. Men beliggenheten er fantastisk bra. Og i tillegg er det isete og ikke noe poeng å være i Kragerø om vinteren. Men fra påske til høstferien og kanskje lenger kan det være fint. Angående dekkhotell har vi det på en av bilene. Det er en to-seter uten plass inne i bilen til å frakte dekkene til dekkskift. Og den er alltid hard å få av dekkene på når hjulmutterne er skrudd ut. Bytter på de andre bilene selv. I tillegg har vi noen biler og da blir det mange dekksett i boden. Kjekt å kunne plassere det bort uten å måtte eie enebolig (masse vedlikehold med hus også). Om man velger å bo i leilighet er det behagelig med dekkhotell. Redigert 2.August.2018 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Lingefan Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 (redigert) nomen skrev 14 minutter siden: En rimelig frekk uttalelse, du er kanskje ikke klar over at den summen er det mange får utbetalt i lønn, iløpet av ett år! Hva folk får utbetalt har jeg ingenting med og er jo ikke min jobb å uttale meg noe om. Regner med folk holder styr på det selv. Har inntrykk av at folk skal ha ny bil nesten uansett økonomi. Det er alltid mer verditap enn de tenker over. Jeg sier bare at verditap på en ny bil, f eks en golf til 400.000, gjerne er drøye 200.000 på 5 år. Service og forsikring er gjerne 10.000 pr år. En båt blir utsatt for saltvann etc og like mye som en vinterkjørt bil. Bør jo kunne bruke like mye på en båt. Alternativt leaser folk da de bare ser månedlig kostnad. Innskuddet ser de aldri igjen. Ikke billig det heller. Redigert 2.August.2018 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Lingefan Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Mouche skrev 5 minutter siden: Peanøtter? I så fall er det ganske så mange peanøtter for folk flest, men glad for at det bare er peanøtter for deg! Peanøtter i forhold til de gleder man får med båten, og alt det arbeidet man slipper å gjøre. På 10 år har man gått fra å være 40 til å være 50 år. Folk har et overdrevet forhold til penger og sparing. Er tydelig når noen dør og arvinger dukker opp her og der og blir livsvarige uvenner bare pga penger. Så lenge man har til mat og fuel på tanken og til å ha den båten man ønsker seg så er lottogevinst ganske lite nødvendig spør du meg :-) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 nomen skrev 12 minutter siden: En rimelig frekk uttalelse, du er kanskje ikke klar over at den summen er det mange får utbetalt i lønn, iløpet av ett år! Det er vel å dra det ut av selve poenget for å kunne si at noen er frekk syns jeg. Om man da har båt og bruker 200 000,- på den over 10 år til lagring så forutsetter jo det at man faktisk har råd til det selv om noen andre ikke har det... Noe annet blir jo som å snakke om de sultene barna i Afrika hver gang en skal spise.... Så dyrt som båt er for de fleste så er veldig mange av båteierne allerede over i "luksussegmentet" og det Lingefan skriver blir jo da relevant. På den andre siden, har man ikke råd så har man ikke råd, ser ikke at det kan være ett problem. --- Å gå på noen og si at de er frekke og så peke på andres "lave" lønn er nå også rette metoden å nær montere skiltet "skam" på "lav lønn", og det er helt unødvendig. Folk lever og har det fint på mange ulike lønnsnivå. Utbetalt 200 000,- i året vil vel si at en har en lønn på 350 000,- eller noe deromkring. Og det er jo ikke gærn ifht feks noen på arbeidsavklaringspenger eller uføretrygd, eller minstepensjonister. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Komodo skrev for 8 timer siden: Verksteder med mer enn en ansatt rullerer normalt på når de tar ferie. Men syv ukers ferie som en lærer går jo ikke. To-tre uker er vel mer normalt. Ja er normalt med 3 ukers sommerferie. Faktisk noe en har krav på å ha. Men folk har tydeligvis vanskelig med å akseptere dette hehe Klart 7 uker er det kun noen få som har hehe Samt offshore folk som kan ha 8 av 10 sommer uker fri hehe Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Marida Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 nomen skrev for 15 timer siden: Kan jeg spørre hva de forskjellige verkstedene tar i timen? Trenger ikke bruke navn. Sist betalte jeg 720,- + mva Bestiller arbeid i god tid med egne sjekklister, men allikevel blir det reklamasjoner på det som blir utført. Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Jeg har 1 negativ erfaring og en positiv når det kommer til båt verksted nå i sommer.. Fikk trykk i kjølevannet nå for ca 14 dager siden, tenkte umiddelbart at det kunne være toppakning. Jeg bestilte nye pakninger til alt som da måtte av for å få av toppene. Fikk i ettertid høre at det også kunne være dyse foringene, og dette måtte selvfølgelig settes inn med spesialverktøy. Tenkte som så at dette må jo fikses så får ta runda her i Grenland å høre om noen har tid..... Vel.... Det ene ( skal ikke sverte noen så navn holdes for meg selv )Volvo penta verkstedet ante jo ikke hva jeg pratet om og i tillegg var vage i svaret på når de kunne ha tid ( flere uker til ca ) ... Tenkte og høre med Wector yachting, der jeg også har båtplass om det samme, og svaret var akkurat det jeg håpa på " Ja klart vi kan bytte hylsene, vi bestiller deler i dag så har vi på mandag, fikk toppene tilbake i går og har satt det på plass på motoren, par timers jobb klemte de inn i en hektisk periode.. det er service....Prisen klager jeg heller ikke på, så tok meg altså 3 arbeidsdager fra Wector bestilte deler til jeg hadde toppene tilbake... Oppstart i dag, krysser fingrene nå ;) Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Worry II skrev for 21 timer siden: Hva med å høre med andre motormekanikere som ikke normalt tilhører båtbransjen. En motormekaniker er utdannet for å kunne skru på de fleste motorer. Jeg bruker en helt "vanlig" mekanikker hvis noe kommer rimelig brått på, ellers tar Yanmarverksted service når det er tid for slikt Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Jobbet i den bransjen på 80tallet. Det vi ofte opplevde var båteiere med tekniske problemer om høsten men trodde de forsvant som ved et trylleslag under vinteropplag. Kom som et helsikes stort sjokk at feilen var jammen tilbake uken før ferieturen og. Høst og vinterstid mariniserte eller overhalte vi ofte motorer. Da hadde vi tid til slike jobber som trengte mer enn en "ny slangeklemme", det var helt fjernt for enkelte båteiere. Men må og si jeg tenker nå mitt når jeg ser i dag alle som handler utstyr og deler fra andre siden av kloden og håper de lokale skal bidra med god service. Gode kunder strakk vi oss veldig langt for å hjelpe, de vi aldri hadde sett før henviste vi til andre. Måtte prioritere hvem vi hadde tid til. Men siden jeg er helt ute av den bransjen for veldig mange år siden står jeg ikke på barrikadene for nevnte sak.. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Mulig Lingefan sin uttalese ble misoppfattet av meg, men jeg tolket det som som ufint. "200 000 kr på 10 år, hva er vel det?" Hørtes i mine ører som en som allerede har satt skam på lavtlønnede. Hvis jeg har misforstått, så beklager jeg det. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Whiskey Svart 2.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 (redigert) Gudrun skrev 35 minutter siden: Jobbet i den bransjen på 80tallet. Det vi ofte opplevde var båteiere med tekniske problemer om høsten men trodde de forsvant som ved et trylleslag under vinteropplag. Kom som et helsikes stort sjokk at feilen var jammen tilbake uken før ferieturen og. Høst og vinterstid mariniserte eller overhalte vi ofte motorer. Da hadde vi tid til slike jobber som trengte mer enn en "ny slangeklemme", det var helt fjernt for enkelte båteiere. Men må og si jeg tenker nå mitt når jeg ser i dag alle som handler utstyr og deler fra andre siden av kloden og håper de lokale skal bidra med god service. Gode kunder strakk vi oss veldig langt for å hjelpe, de vi aldri hadde sett før henviste vi til andre. Måtte prioritere hvem vi hadde tid til. Men siden jeg er helt ute av den bransjen for veldig mange år siden står jeg ikke på barrikadene for nevnte sak.. Jeg tenker mer på hvorfor i all verden det ikke er fler verksteder, jeg hadde en runde i mai med et annet problem, men da også var det samme greia med null kapasitet. Sist gang jeg hadde båten på verksted, dro jeg og hentet den igjen etter to uker siden de ikke hadde sett på den enda. Jeg kaller det dårlig service og et tegn på at man trenger mer konkurranse. Men det lønner seg kanskje ikke å drive verksted i hele tatt? Når det gjelder å handle deler fra andre siden av kloden, gjør jeg det stadig, men når en del koster 1500 original fra USA og 5000 i Norge (bensinpumpe til min gamle Evinrude), så må man være ganske gavmild for å betale 5000. Du kan jo se på det som en slags oppsparing av karma i tilfelle fremtidige motorproblemer, men jeg tror ikke på den slags. Betalte akkurat 2000 nok for 6 pakninger og o-ringer til dysene mine hos Lasa, så jeg frykter ikke karmaen. Originaldeler til Yanmaren min er forresten akkurat samme delene som uoriginale til Toyota fra skruvat.no el. Er det riktig å ta 400% avanse for å flytte vannpumpa fra en Bosch-pappeske til en Yanmar-pappeske? Det mener jeg gir dårligere karma enn å handle på eBay selv om jeg ikke tror på slikt. (Men det er nå en annen diskusjon) Redigert 2.August.2018 av Whiskey (see edit history) Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
forskern Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Whiskey skrev 1 time siden: Jeg tenker mer på hvorfor i all verden det ikke er fler verksteder. Jeg tror forklaringen er enkel: Fordi det ikke er nok å tjene på det. Jeg har stor tro på markedet. Hvis det hadde vært mye penger å tjene i båtservice-markedet så hadde flere etablert seg. Men å drifte et slikt verksted som har fullt trykk ca 3 mnd og lavkonunktur øvrige 9 må være veldig vanskelig. Selvsagt kan verkstedet tjene litt på vinterkonservering, lagring, klargjøring og enkel service i de 9 stille månedene, men mye av dette kunne vært håndtert av personer med langt lavere krav til opplæring (ærlig talt: Å skifte olje/filtre/plugger er ikke SÅ vanskelig). Om sommeren skal et lite antall ansatte holde delelager åpent i tillegg til å håndtere akutte serviceoppdrag. Så jo: Jeg forstår det. Jeg synes oppriktig synd på de som får ødelagt sommerferien fordi motoren streiker og det ikke er mulig å få reparert den. Men jeg ser ingen kvikk fiks på problemet og er ikke enig i at holdningene i båtbransjen (båtverksteder) er dårligere enn i andre bransjer. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Jeg har en kompis i bransjen, det er min lille redning + at jeg kan skru selv Med det sagt har jeg hatt endel korte kipe sesonger grunnet ymse havari. Har også lært at det å fikse ting ikke nødvendigvis alltid er beste, noen ganger er det bare å kjøpe nytt alt, og heller overhale og selge det gamle ved anledning. Imponert over mercruiser f.eks. det å kunne få helt nye XR drev med riktig giring på 1 dag er imponerende. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 2 hours ago, nomen said: Mulig Lingefan sin uttalese ble misoppfattet av meg, men jeg tolket det som som ufint. "200 000 kr på 10 år, hva er vel det?" Hørtes i mine ører som en som allerede har satt skam på lavtlønnede. Hvis jeg har misforstått, så beklager jeg det. I så fall var du ikke alene om å misforstå kommentaren da den åpenbart kan oppfattes som temmelig arrogant og provoserende. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.