Jump to content

Hva f*#%! er det med båtbransjen / båtverksteder i indre oslofjord? Er det slik i hele landet?

Whiskey

Recommended Posts

Whiskey skrev for 5 timer siden:

Jeg tenker mer på hvorfor i all verden det ikke er fler verksteder, jeg hadde en runde i mai med et annet problem, men da også var det samme greia med null kapasitet.  Sist gang jeg hadde båten på verksted, dro jeg og hentet den igjen etter to uker siden de ikke hadde sett på den enda. Jeg kaller det dårlig service og et tegn på at man trenger mer konkurranse.

Men det lønner seg kanskje ikke å drive verksted i hele tatt?

Når det gjelder å handle deler fra andre siden av kloden, gjør jeg det stadig, men når en del koster 1500 original fra USA og 5000 i Norge (bensinpumpe til min gamle Evinrude), så må man være ganske gavmild for å betale 5000. Du kan jo se på det som en slags oppsparing av karma i tilfelle fremtidige motorproblemer, men jeg tror ikke på den slags. Betalte akkurat 2000 nok for 6 pakninger og o-ringer til dysene mine hos Lasa, så jeg frykter ikke karmaen.

Originaldeler til Yanmaren min er forresten akkurat samme delene som uoriginale til Toyota fra skruvat.no el. Er det riktig å ta 400% avanse for å flytte vannpumpa fra en Bosch-pappeske til en Yanmar-pappeske? Det mener jeg gir dårligere karma enn å handle på eBay selv om jeg ikke tror på slikt. (Men det er nå en annen diskusjon)

Det du spør om i innlegget svarer du i grunnen på samtidig. Du kjøper gjerne deler og sånt billig, men ønsker maks prioritering, kvalitet og service når noen skal sette det inn. Altså, du vil ikke betale for delene slik at de som yter service skal tjene penger nok til å gidde å yte servicen, men du lurer samtidig på hvorfor det ikke er flere verksteder.

I Norge er det dyrt å ha ansatte. De ansatte har rettigheter her og der, meget bra for arbeidsforholdene til de ansatte, men dyrt for bedrifter og dermed også kundene. Det er en grunn til at det er dyrere i Norge.

Hva slags bransjer jobber dere andre i, da rettet til de som mener min kommentar var frekk vedrørende 20.000kr i årlig opplag, at jeg synes det var rimelig. Det er tydelig at flere her inne ikke skjønner (evt ikke ønsker å skjønne) hvor penger og arbeidsplasser kommer fra?

Man kan kanskje sammenligne det med f eks restaurantbransjen. Om de aldri solgte vin til maten hadde de vel ikke gått rundt. De tjener vel ok på maten, men om alle bestilte vann blir det ikke særlig butikk...

Et tankekors, som mouche sa, når man prutter på deler/kjøper fra andre steder enn verksteder i Norge er den dagen man trenger service og et godt verksted - hvor mye har du selv egentlig bidratt til at det verkstedet lever i beste velgående? 

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

23 minutes ago, Lingefan said:

Hva slags bransjer jobber dere andre i, da rettet til de som mener min kommentar var frekk vedrørende 20.000kr i årlig opplag, at jeg synes det var rimelig.

Da har enten jeg, og flere med meg, misforstått holdningen i ditt innlegg hvilket (også) kan skyldes din måte å formulere deg på.

Det var denne jeg regaerte på; Men hva er vel 200.000 på 10 år? Så er det litt prioriteringer da...  Vel, 20.000 er litt penger for mange, ganske mye faktisk, men kanskje ikke så mye for en som bruker dette bare på en av sine hyttebåter på sin hytte i Kragerøs skjærgård og i tillegg har en båt som de fleste bare kan drømme om (Windy 42) og bor i Bærum. Tror flere enn bare meg kan reagere litt da.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Var ganske spesielt da jeg sjekket om service på Mercruiser innenbords (tidlig vår, før sesongen) og folk rett og slett nektet å gjøre det da jeg endelig fant og fikk kontakt med noen (fordi båten lå på en øy utenfor Oslo og de kanskje ville mangle verktøy), men har hatt lekkasje i drevet i sommer og fant faktisk et verksted som svarte med en gang at de skulle se om de fikk til å se på det ganske raskt. (nå ble det ikke noe av da det ikke lekker når jeg er i havn og vil derfor vente til etter sesongen for egen del).

Med tanke på den vanvittige prisen bare en vanlig service ligger på og hva andre oppdrag da må koste, pluss mangelen på rask hjelp som denne tråden og ellers viser, må det virkelig være et marked for noen mobile og dyktige mekanikere der ute.

Mouche skrev 15 minutter siden:

Da har enten jeg, og flere med meg, misforstått holdningen i ditt innlegg hvilket (også) kan skyldes din måte å formulere deg på.

Det var denne jeg regaerte på; Men hva er vel 200.000 på 10 år? Så er det litt prioriteringer da...  Vel, 20.000 er litt penger for mange, ganske mye faktisk, men kanskje ikke så mye for en som bruker dette bare på en av sine hyttebåter på sin hytte i Kragerøs skjærgård og i tillegg har en båt som de fleste bare kan drømme om (Windy 42) og bor i Bærum. Tror flere enn bare meg kan reagere litt da.

1 krone er 1 krone, uansett hvem som eier den. Det viktige her er at jeg har mulighet og samtidig villighet til å gi noen dyktige verksteder og opplagssteder 20.000kr i året for egen komfort og for at de skal kunne vise og yte sin gode service. Og om noe er det er vel snarere frekt overfor verkstedet jeg bruker å kalle meg som kunde frekk som bruker 20.000kr på så flott arbeid hvert år og synes det faktisk ikke er så dyrt. De strekker seg såpass langt at jeg nesten får dårlig samvittighet over å ikke betale de enda litt. Value for the money er det absolutt. 

Flott at folk er forskjellige og jeg forstår også verdien og gleden av å gjøre service selv og det å spare og tjene penger forstår jeg også verdien av.

Men det er viktig å ikke rakke ned på de som betaler for kvalitet slik at tilbudene finnes der. Det er pga at det finnes et marked for det.

Lingefan

Phoebe skrev On 1.8.2018 at 13.45:

Så vidt jeg vet er det ikke noen formelle krav for å kalle seg båtmekaniker.

Mitt inntrykk er vel også at det snakkes polsk eller andre østeuropeiske språk de fleste steder hvis du roter deg ned i verkstedhallen.

Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil.

Jeg jobber på 3 forskjellige båtverksteder ved behov, ingen som snakker noe annet enn norsk på noen av disse verkstedene. 

Men gjengangerne er at alle banner og steiker endel, "fa&% for noen jæv#@ amatører som legger opp kabler og drit selv, jaja de får f$&#ma i hel☆@%^te betale for de 2 ekstra timene det tok å rydde opp i jæ#@&skapet" 

Syns gutta som ikke har ferie på sommeren fortjener skryt jeg da, de fleste gjør faktisk alt i sin makt for at badegjestene skal ha det trivelig på vannet noen uker

Og ja, det er sinnsyke køer for tiden, alle 3 verkstedene jeg jobber, er mer enn fullbooka i 2-4uker fremover og folka løper som noen piska skinn 

Okkaby skrev 1 time siden:

Har du råd å han en windy 42 samt en daycruiser I tillegg. Ja da har du sikkert også råd å betale de 20000 i året. 

Men har du en gammel Nidelv 24 fra 1977. Ja da er 20000kr i året jævla mye.

Så viktig å se litt på forskjellige situasjoner her.

Hva slags båt man har råd til eller ikke har ingen betydning så lenge man tar tilstekkelig vare på tingene sine og ikke kjøper over evne. Det viktigste er å trives med båten sin og samtidig behandle tingene sine bra om du velger å gjøre det selv eller setter det bort til andre.

Kan forstå at det er kjedelig/dyrt å bruke 20.000 pr år på en båt til 100.000. Likevel er jobben og kvaliteten på jobben den samme, uansett hva slags båt man gjør det på. Det er like flott i mine øyne å ha en strøken Nidelv 24 som en Princess 65. Eieren av Nidelv 24 koser seg sannsynligvis like mye som eieren i Princess 65 så lenge man er fornøyd med båten sin og den passer eierens bruk. 

Så faktisk en Princess V65 som var mye rundt omkring på sørlandet i sommer. Den hadde masse stygge flekker og var skitten. Så ikke pent holdt ut. De koste seg sikkert likevel, men kjedelig å se en båt som ikke er vasket eller pen, spesielt når den er såpass dyr. Den var like stygg i finishen da jeg så den 3 uker senere. 

Men temaet i tråden her handlet vel om det å få hjelp når man trenger det midt i juli. Man kan ikke både ha billig båthold og bli prioritert først i køen, slik er det rett og slett bare.

Og man gidder jo ikke betale i dyre dommer for slik prioritet på en Scand 20 snekke (som vi forresten hadde på hytta før i tiden). Har kjørt mye snekke og fjernet dieseldyr fra dieselfiltre og alt mulig... lagret ute med slitsomt båtkrybbeutstyr og dill-dall. Tenkte med meg selv at sånn vil ikke jeg ha det når jeg blir eldre, så jeg innrettet meg rett og slett deretter. Så jeg har jobbet hardt for å få til den situasjonen jeg ønsker meg, helt på egenhånd. Derfor vet jeg hvor viktig det er å støtte opp til de som yter maks service. Jeg yter nemlig maks service og kvalitet i mitt yrke også. Og har mål om å være helt i toppen. Derfor vet jeg å ta vare på god service.

I sommer i juli måtte jeg bytte propell. Det fikset de dagen etter den gikk i stykker. I tillegg til å betale regningen gav jeg selvsagt helt uoppfordret en ferdigkjølt flaske med godt innhold som takk for flott og rask juli-hjelp. Det er jo ikke en selvfølge å stå på jobb for meg og andre kunder midt i 34 graders juli og fikse det så kjapt. Dette har jo vært den beste båtsommeren noensinne.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Ja, jeg må si meg enig i Lingefans betraktninger. Man bør ikke forvente mer fleksibillitet fra andre firmaer med ansatte, enn den fleksibilitet man har, får og tar på egen arbeidsplass. Selv gikk jeg på ferie 9 juli midt i penværet, og så meg aldri tilbake selv om jeg visste at firmaet jeg jobber i egentlig var litt underbemannet nå midt i fellesferien. Ikke gråt jeg mange tårer for klientene heller.:saint:

Lingefan skrev for 2 timer siden:

Hva slags bransjer jobber dere andre i, da rettet til de som mener min kommentar var frekk vedrørende 20.000kr i årlig opplag, at jeg synes det var rimelig.

Jeg synes ikke din kommentar var frekk, men heller kanskje at måten du ordla deg på var litt klysete og nedlatende. 

Men vi glemmer det og går videre. Jeg er veldig enig i det andre du skriver. Det er ørten tråder her inne om hvordan man kan spare noen hundrelapper på å handle dingser fra den andre siden av jorda, eller hvordan man kan unngå å bruke lokale leverandører eller tjenester på andre måter. Dette bidrar til å undergrave bransjen. I tillegg kommer det problemet at mange er for sløve med å få tatt service og reparasjoner i vinterhalvåret. Til tross for et høyt trykk om sommeren og tilsynelatende mangel på verksteder er dette en vanskelig bransje å drive i. Som @Lingefan påpeker er lønnsnivået i Norge høyt, det gjelder uansett bransje, i tillegg kommer sosiale kostnader og andre rettigheter for ansatte. Det betyr at de som driver må ha en viss forutsigbsrhet i forhold til ordreinngang, og det gjelder hele året.

Jeg synes det er en god holdning at noen er villig til å betale for kvalitetsarbeid. Det samme gjelder å sette bort arbeid som man kunne gjort selv. Det er et poeng at penger blir brukt, og ikke bare havner i likskjorta. Det blir ikke mye fart på økonomien hvis ikke folk bruker pengene de tjener. Og dette er jo ekstra viktig for de med over middels inntekt (Vi fattige fanter har ikke så mye å spare uansett) Det blir jo et bidrar til samfunnet i tillegg til den skatten man betaler. Det er bedre at en med romslig økonomi kjøper seg en 50 fot luksusbåt, fortrinnsvis bygd i Norge, og setter bort alt av vedlikehold og service lokalt, bruker båten i Norge, ligger i gjestehavner, går ut og spiser på restaurant mm., enn å stå og polere hyttebåten sin selv, kjøpe seg leilighet i Hellas,  og legge igjen feriepengene sine i resturantbransjen der nede. 

Solseng skrev for 2 timer siden:

Ja, jeg må si meg enig i Lingefans betraktninger. Man bør ikke forvente mer fleksibillitet fra andre firmaer med ansatte, enn den fleksibilitet man har, får og tar på egen arbeidsplass. Selv gikk jeg på ferie 9 juli midt i penværet, og så meg aldri tilbake selv om jeg visste at firmaet jeg jobber i egentlig var litt underbemannet nå midt i fellesferien. Ikke gråt jeg mange tårer for klientene heller.:saint:

Ferie vet ikke jeg hva er. Men fri periode vet jeg hva er hehe Er det som er det fine med rotasjons jobb. Garantert masse fri hver sommer.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Snakket med med en mekaniker på tlf og han sa at jeg burde utbedre ditt og datt for å få motoren til å holde riktig temperatur på lavt turtall,. Da vil motoren holde lengre. Har ringt opp 2 ganger etter det for å bestille time der jeg fikk time når båten ligger på land innerst i en nedfrosset fjord. I År fikk jeg time i august. 3 år etter samtalen.. Det holder ikke. 

Phoebe skrev On ‎01‎.‎08‎.‎2018 at 17.24:

Siden fritidsbåtene i Norge stort sett er i bruk i månedene mai til september, er det naturlig nok da feil og skader oppstår og reparasjonsbehovet er størst. 

Tar turistnæringen i Hellas og Spania fri i juni til september? Eller hva med skiutstyrsforhandlerne og hotellene på Geilo og i Hemsedal fra januar til over påske?

Har du valgt å jobbe i en sesongavhengig bransje er det komplett umulig for meg å forstå at man tar fri når det er høysesong for omsetning og lønnsomhet.

Dessverre for de og for deg er det noe som heter arbeidsmiljølov hvor man har krav på tre uker sammenhengende ferie mellom mai og september. De samme reglene gjelder ikke resten av året. 

Ja, her var det lagt inn litt sarkasme, beklager den :-) hehe.

Man hører dette fra andre bransjer også, mange jeg kjenner som har problemer med bilen i mange uker før de skal på bilferie, men ringer tre dager før de skal dra. Ikke så rart man da ikke alltid får hjelp.

On 8/1/2018 at 4:15 PM, Lingefan said:

Enig i at det er merkelig at alle båtmekanikere skal ha ferie i juli. Det er jo ofte finere med ferie i august eller juni spør du meg.

I min jobb bør vi derimot ta ferie i juli da høysesongen er alle mnd utenom juli og desember.

Dette er grunnen til at vi har valgt å gå for en relativt kostbar vinteropplagspakke hos et meget hyggelig sted hvor det er anbefalt av prosusenten at den ligger. Dyrt ja, men bra. De tjener en del ekstra og vi gjør alt hos de. Når noe skjer er de selv i høysesong bare timer og maks deleleveringsdager unna. Så de fortjener å tjene godt på oss når de er så serviceminded. Selv midt i juli. De har alltid noen som tar det som måtte komme for faste kunder.

I Norge må vi faktisk lære oss å betale ekstra godt for gode folk som leverer service og kvalitet og ikke bare gå etter det billigste hele tiden. Da får vi bedre tjenester. Enkelt og greit. Dette gjelder ofte i mange ulike bransjer.

Helt enig. Dette er også min erfaring.  

Finn er sted der du kjøper alle tjenster og du får toppprioritet og fikset problemer på dagen også i juli.

Lingefan skrev On 2.8.2018 at 17.42:

Det du spør om i innlegget svarer du i grunnen på samtidig. Du kjøper gjerne deler og sånt billig, men ønsker maks prioritering, kvalitet og service når noen skal sette det inn. 

Nei det er feil, jeg kjøper rimelige deler når jeg selv skal sette de inn selv. Det blir litt som å kjøpe vin på tax free når jeg skal drikke den på balkongen. Man kan ikke si det undergraver restaurantbransjen. Er ikke uenig i å betale for kvalitet er en bra ting. Og betaler gjerne for godt arbeid. 

Ser noen av dere bruker samme firma til opplag og motorservice for å få prioritet i sommerhalvåret. Er dette noe man har en avtale om (prioriteten)? Eller er det litt etter skjønn? 20000 er greit nok, om det er lagring innendørs og ting blir gjort ordentlig. 

Men med 29 fot, snakker vi nok 30000+, og det blir litt for mye for meg, med en eldre båt. Pleier å betale 7000 pluss de 2500 jeg bruker på olje, filter og anoder jeg bruker en time eller to på å ordne selv. Så går det med noen timer på å få opp presenning og polering og stoffing, men er det ikke det som er å eie en båt? Jeg greier ikke å rettferdiggjøre å betale 20000 ekstra for noe jeg egentlig ikke trenger, selv om det hadde vært garantert verksted i sommerhalvåret, penger som går til å ta med barna på ferie. 

Så vi får klare oss med hjelp til selvhjelp her på båtplassen så lenge, @Ingar ? kan anbefale Marine Diesel engines (papirversjon) av Nick Calder forresten.

Baltic-pappa

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...