Jump to content

Ting å se etter på båter med drev? Brukt kjøp.


Knallipadden

Recommended Posts

Først bør du sjekke at lommeboken tåler overhaling av drev :)

 

Båten må også en tur på land for at du skal få sjekket drevet skikkelig. På de fleste er det ikke mulig å sjekke oljen når båten er på sjøen. Sjekke oljen er det første du bør gjøre. Se etter vann og metallspon. Denne sjekken sier jo ikke noe om båten har stått ubrukt på land etter oljeskift.

 

Sjekk at belgene er hele og riktig montert. Det er den øverste belgen som beskytter drivknuten som er viktig.

 

Sjekk også om det er slakk i propellaksling opp/ned. Sjekk at det er riktig klaring mellom propeller og drev, skal ikke være kontakt. 

 

Deretter kan det være greit å sjekke styring og tiltak for lekkasje om disse har utvendige sylindre. Dette kan også sjekkes på sjøen ved å se på fargen på oljebeholdere i motorrom. Eller ved å se etter olje på vannet når styring og trim er i bruk.

 

Ved prøvekjøring kjenner man etter vibrasjoner. Både i fri, i gir og ved svinging i høy fart. During i sving er et klassisk symptom. Sjekk også at drev kan trimmes opp og ned, og at det ikke er for mye slark i styring.

 

Drevet bør gå relativt kontant i gir, spesielt i revers. Silkemyk giring er på de drev jeg kjenner til et dårlig tegn. Ved mekanisk overføring skal det være lett å få drevet i gir. Ved elektrisk er det greit å sjekke at det ikke går for lang tid før drevet går i gir. 

 

Sikkert mye jeg har glemt, men det er en start. :)

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Jeg ville også tittet litt på risere, disse kan ha begrenset levetid, spesielt i saltvann. Noen snakket om 5-7 år, men de fleste holder vel lengre. Er de stygge og rustne, kan det være stor sjans for lekkasje mellom kanalene.

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

leif_erikg skrev On 1.8.2018 at 19.43:

Først bør du sjekke at lommeboken tåler overhaling av drev :)

 

 

Det var en lang sjekkliste.... Problemet er ofte at attraktive båter går raskt, så du må slå til fort for å gjøre gode kjøp. . Jeg har valgt å kontakte verksted der båten er servet, sjekke at den har vært inne på alle servicer. 

 

Jeg kjørte 4 timer for å se på en båt forrige uke, fikk beskjed 20min før jeg kom frem at den ble solgt. Under 10timer etter at annonsen ble lagt ut. I praksis kan disse omfattende sjekkene bli vanskelig...

 

 

Link to post
Share on other sites

During ved sving, hva indikerer det? Alle drevbåter jeg har kjørt har en viss antydning til during ved kraftig sving i lav hastighet. Kraftig sving i plan pleier jeg å unngå ???

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...