Knallipadden Startet 1.August.2018 Del på Facebook Startet 1.August.2018 Vurderer å kjøpe daycruiser, men en del har drev. Har bare hatt båter med utenbords og diesel med strak aksling. Hva bør jeg se etter hvis jeg kjøper en eldre båt med drev? Sitér dette innlegget Link to post
leif_erikg Svart 1.August.2018 Del på Facebook Svart 1.August.2018 Først bør du sjekke at lommeboken tåler overhaling av drev :) Båten må også en tur på land for at du skal få sjekket drevet skikkelig. På de fleste er det ikke mulig å sjekke oljen når båten er på sjøen. Sjekke oljen er det første du bør gjøre. Se etter vann og metallspon. Denne sjekken sier jo ikke noe om båten har stått ubrukt på land etter oljeskift. Sjekk at belgene er hele og riktig montert. Det er den øverste belgen som beskytter drivknuten som er viktig. Sjekk også om det er slakk i propellaksling opp/ned. Sjekk at det er riktig klaring mellom propeller og drev, skal ikke være kontakt. Deretter kan det være greit å sjekke styring og tiltak for lekkasje om disse har utvendige sylindre. Dette kan også sjekkes på sjøen ved å se på fargen på oljebeholdere i motorrom. Eller ved å se etter olje på vannet når styring og trim er i bruk. Ved prøvekjøring kjenner man etter vibrasjoner. Både i fri, i gir og ved svinging i høy fart. During i sving er et klassisk symptom. Sjekk også at drev kan trimmes opp og ned, og at det ikke er for mye slark i styring. Drevet bør gå relativt kontant i gir, spesielt i revers. Silkemyk giring er på de drev jeg kjenner til et dårlig tegn. Ved mekanisk overføring skal det være lett å få drevet i gir. Ved elektrisk er det greit å sjekke at det ikke går for lang tid før drevet går i gir. Sikkert mye jeg har glemt, men det er en start. :) Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
leif_erikg Svart 1.August.2018 Del på Facebook Svart 1.August.2018 Og så kan du jo spørre om råd når du har en spesifikk båt i sikte, så får du nok noen tips om kjente feil fra noen som kjenner det drevet :) Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
ch765 Svart 2.August.2018 Del på Facebook Svart 2.August.2018 Jeg ville også tittet litt på risere, disse kan ha begrenset levetid, spesielt i saltvann. Noen snakket om 5-7 år, men de fleste holder vel lengre. Er de stygge og rustne, kan det være stor sjans for lekkasje mellom kanalene. Sitér dette innlegget Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
Knallipadden Svart 2.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2018 Takk for mange gode tips. Skal gi beskjed hvis jeg finner en båt jeg liker. Er fortsatt aktuelt å kjøpe med aksling, utenbords eller beholde den jeg har. Får se hva jeg lander på. Litt skummelt når man først har begynt å se på båter. ? Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 2.August.2018 Del på Facebook Svart 2.August.2018 Ja bra tips, tommel opp. Selv har jeg fått lekkasje i drevet i år (antatt å være styrebolt), så se etter om lensepumper jobber etter kjøring, eller om du kan se vann eller endring i vannstand i motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post
leif_erikg Svart 2.August.2018 Del på Facebook Svart 2.August.2018 På drevbåter bør det vel i mine øyner ikke være vann i motorrom i det hele tatt? Men ja, lekkasjer bør man jo også se etter. Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
R.O Svart 2.August.2018 Del på Facebook Svart 2.August.2018 leif_erikg skrev On 1.8.2018 at 19.43: Først bør du sjekke at lommeboken tåler overhaling av drev :) Det var en lang sjekkliste.... Problemet er ofte at attraktive båter går raskt, så du må slå til fort for å gjøre gode kjøp. . Jeg har valgt å kontakte verksted der båten er servet, sjekke at den har vært inne på alle servicer. Jeg kjørte 4 timer for å se på en båt forrige uke, fikk beskjed 20min før jeg kom frem at den ble solgt. Under 10timer etter at annonsen ble lagt ut. I praksis kan disse omfattende sjekkene bli vanskelig... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 2.August.2018 Del på Facebook Svart 2.August.2018 During ved sving, hva indikerer det? Alle drevbåter jeg har kjørt har en viss antydning til during ved kraftig sving i lav hastighet. Kraftig sving i plan pleier jeg å unngå ??? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.