KjetilBN Startet 1.August.2018 Del på Facebook Startet 1.August.2018 Har en Skibsplast 500cl hvor kuleventilen til selvlensingen har satt seg fast i åpen stilling. Ventilen sitter håpløst kronglete til for evt. Utskifting så det håper jeg å unngå. Den er montert direkte på gjennomføringen i akterspeilet og skal normalt opereres via en forlengerstang koblet til hendelen på ventilen. Tilgjengelig kun via luken til tankrommet som er for lite til å krabbe nedi. Eneste jeg har kommet på er å plugge igjen fra utsiden og fylle på med et eller annet fra innsiden via lensehullet i dørken og la det stå en stund og se om den løsner. Noen som har tips til hva jeg burde fylle opp ventilen med? kjetil Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.August.2018 Del på Facebook Svart 1.August.2018 Fosforsyre-basert, Systemrens, Ferro-bet etc. Fjerner oksydering på kulen der den kommer til, men har en slik ventil først satt seg fast er utskifting normalt eneste løsning. Dersom ventilen står helt åpen vil syren kun komme til på den ene siden av kulen. Se tegning her. I dag finnes det kompositt-ventiler som ikke setter seg fast på samme måte. Uansett må kuleventiler i saltvann betjenes jevnlig. Høres ut som en lite gjennomtenkt konstruksjon, mulig andre eiere har klart å bytte ventilen. Har lagt til båtmodellen i tittelen. Sitér dette innlegget Link to post
KjetilBN Svart 2.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2018 Takker for tips. Er noe av dette skadelig for plast/GUP Selvlensingen er støpt som en del av dørken og går deretter over i en plastslange som er koblet til denne ventilen. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 2.August.2018 Del på Facebook Svart 2.August.2018 Det er sikkert to slangeklemmer også da, på slangen mot støpt stuss? Hvor gammel er båten? Ingenting varer evig. Kanskje dags for å bytte slange, klemmer og ventil? Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 2.August.2018 Del på Facebook Svart 2.August.2018 Fikk løs en slusekran en gang, ved å plugge igjen utløpet og deretter fylle kranen med matolje. Lot det stå et par dager, om jeg ikke husker feil. Det er i alle fall nesten gratis og ufarlig å prøve. Men er enig i at kranen nok bør byttes. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.August.2018 Del på Facebook Svart 2.August.2018 KjetilBN skrev for 2 timer siden: Er noe av dette skadelig for plast/GUP Uskadelig for kunststoffer. Tærer heller ikke bart metall, fjerner kun oksid. (Saltsyre, som det stadig vises til i slike saker, tærer metall og skal aldri brukes i båt.) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.