Jump to content

Skibsplast 500cl, kuleventil til selvlensing sitter fast. Hvordan løsne?

KjetilBN

Recommended Posts

Har en Skibsplast 500cl hvor kuleventilen til selvlensingen har satt seg fast i åpen stilling. Ventilen sitter håpløst kronglete til for evt. Utskifting så det håper jeg å unngå. Den er montert direkte på gjennomføringen i akterspeilet og skal normalt opereres via en forlengerstang koblet til hendelen på ventilen. Tilgjengelig kun via luken til tankrommet som er for lite til å krabbe nedi. Eneste jeg har kommet på er å plugge igjen fra utsiden og fylle på med et eller annet fra innsiden via lensehullet i dørken og la det stå en stund og se om den løsner. Noen som har tips til hva jeg burde fylle opp ventilen med?

kjetil

Fosforsyre-basert, Systemrens, Ferro-bet etc. Fjerner oksydering på kulen der den kommer til, men har en slik ventil først satt seg fast er utskifting normalt eneste løsning. Dersom ventilen står helt åpen vil syren kun komme til på den ene siden av kulen. Se tegning her.

I dag finnes det kompositt-ventiler som ikke setter seg fast på samme måte. Uansett må kuleventiler i saltvann betjenes jevnlig.

Høres ut som en lite gjennomtenkt konstruksjon, mulig andre eiere har klart å bytte ventilen. Har lagt til båtmodellen i tittelen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...