Påmedpilen Startet 1.August.2018 Link til dette innlegget Startet 1.August.2018 (redigert) Har ikke hatt start på min MD11C på noen uker etter en dieseldyr affære. Oppdaget nå at bakre ventil på motoren ikke beveger seg når jeg kinner motoren på starter. Det virker som om stempelstangen (til venstre i bildet?) står og stanger oppi løfteren og bøyer seg for hver gang turen kommer til denne løfteren. Ventilstangen (til høyre i bildet) beveger seg ikke. Har prøvd forsiktig med en hammer på vipperens høyre side uten at det hjalp. Noen som kan gi meg råd mhp å få startet opp denne maskinen? Mer kraft på hammeren?? Redigert 1.August.2018 av Kjellhi (see edit history) Link to post
båt 45 Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 her må nok toppen av for å løsne ventil samt skifte ventil tettninger . sjekk samtidig att ikke støt stengene er bøyd, er de det må de skiftes slip samtidig ventilene når du først har de ute Link to post
Påmedpilen Svart 1.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Huff, det hørtes dyrt ut? -Da kan jeg vel like godt gi ventilstangen et par smekk med hammeren for å se om den slipper ev etter en natt med litt rustløser fra toppen? Link to post
index Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Rustløser og hammer er ingen dårlig løsning. Men jeg ville vært forsiktig med å slå på vippearmen, disse knekker lett. Så demonter vippearmen, legg noe mellom og slå forsiktig. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
MagnusB Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Nå kjenner ikke jeg til hvor mye klaringer det er mellom ventil og stempel på denne motoren, men vær i såfall oppmerksom på at stempelet i den sylinderen det gjelder ikke står TDC når du banker på ventilen da ;) Det du kan gjøre, (greier ikke se på bildet om vippearmen går klar av topplokksbolten) er og slippe av trykket på stangen med justeringen, for å så ta vekk hele vippearmen. turn så motor til støtstangen er i øverste posisjon igjen. da kan du trygt gi ventilen en rapp eller to uten fare for å treffe stempelet når den løsner :) Lykke til Link to post
Mix Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Ta også ut og inspiser støtstengene, bøyde støtstenger var ett kjent problem på flere av MD11 utgavene. Link to post
LENB Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Tror du har bøyd eller knekt støtstang. Det skjedde på en md2b jeg hadde. Stort sett samme motor Link to post
Ingar Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Bahco vippearmer. VP sparte ikke på kvaliteten før i tiden. Link to post
Rune Totland Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 (redigert) Kjent problem, har du uflaks har den bøyde støtstanga brukket av biter fra den "koppen" som står mellom stanga og kamakslingen. Årsaken til at ventilen setter seg fast er som regel slitte ventilseter og/eller for stor klaring mellom ventil og gjenomføringshylsa for ventilen. Dette kan neppe fikses med et rapp med hammeren, det må demonteres, rengjøres og evt skifte det som er utslitt eller ødelagt. Jeg var heldig å fant de nødvendige deler i bunnen på en bøtte med diesel i garasjen til en kjenning. Er en som driver med dette som leverer ferdig overtalte topper. Nye deler kan kjøpes fra England men koster arm og legger. Redigert 2.August.2018 av Rune Totland Red pga skrivefeil (see edit history) Link to post
Påmedpilen Svart 2.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Brukte hammer på vippearmen i går, og ventilstangen senket seg litt. Dermed kunne en bøyet støtstang tas ut etter at kuppelen på enden av ventilstangen var plukket bort. Status nå er 1 stk bøyet støtstang for bakre ventil på MD11C samt en ventil som nå sitter fast i halvåpen stilling. Jeg skjønner hva som er den mest varige løsningen, og er takknemlig for alle svar. Er spesielt interessert i lettvinte løsninger for å få liv i "dyret". Link to post
index Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Som sagt, dusj godt med rustløser inn på skaftet på ventilen. Legg noe mellom og slå mer på ventilen. Om den ikke kommer opp igjen av seg selv, sveiv motoren rundt så stempelet kan dytte den opp. Gjenta til den går lett igjen. Støtstangen bør skiftes, det er ikke lett å få disse 100% rette igjen. Og er det bare en liten bøy skal det ikke mye treghet til før den bøyer seg igjen. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gunga Din Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Her er en som har masse reservedeler https://www.blocket.se/goteborg/Volvo_Penta_Yanmar_Motorer_och_Reservdelar_78602678.htm?ca=15&w=2 S/Y Gunga Din Link to post
Påmedpilen Svart 2.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Hm, sikker på at jeg vil nå ned til stempelet med ventilhodet før stempelfæren er helt sammenklemt? Lurer også på hvor mye låsen (en snap ring) som holder stempelfjæren på plass, tåler mhp på å trekke tilbake ventilen med et lite kubein e. l. ? Jeg observerte at den bøyde støtstangen var ganske seig da jeg kjørte motoren på starter. Noen som ev kan foreslå hvilke metode som kan brukes om jeg skal prøve å få rettet opp denne støtstangen? Link to post
Mix Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Jeg tror ærlig talt du ikke har noe annet valg enn å ta av toppene skal du få noe ut av denne motoren. Å begynne å rette opp gamle bøyde støtstenger vil jeg ikke anbefale. Enten overhal toppene skikkelig eller la dette bli en fin moring. Jeg hadde nok sterkt vurdert det siste. Link to post
Ingar Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Mix skrev 54 minutter siden: Jeg hadde nok sterkt vurdert det siste. Forutsatt at den er ferskvannskjølt vil jeg si det motsatte, takke meg til en slik evighetsmaskin fremfor et "nymotens" alternativ. VP's D1 serie f.eks., tåler ikke å bli kjørt under 2000 rpm. For ikke å snakke om elektronikk. Link to post
Gunga Din Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Kjellhi skrev for 12 timer siden: Er spesielt interessert i lettvinte løsninger for å få liv i "dyret". Få tak i en brukt stempelstang....... Trenger ikke å ta av toppene......muligens en !, men først skulle jeg prøvt din metode rustløsningsolje, å litt jukkende opp og ned, så att den går lett....... «Dyret» er ett evighets dyr, med minst ni liv.......... S/Y Gunga Din Link to post
index Svart 3.August.2018 Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 Kjellhi skrev for 7 timer siden: Hm, sikker på at jeg vil nå ned til stempelet med ventilhodet før stempelfæren er helt sammenklemt? Lurer også på hvor mye låsen (en snap ring) som holder stempelfjæren på plass, tåler mhp på å trekke tilbake ventilen med et lite kubein e. l. ? Du må dreie motoren så stempelet stå I bunn. Står det på topp vil du treffe det etter kun et par mm. Låsen tåler mye, så det er neppe et stort problem. Men om du klarer å få ventilen til å gå let nok på denne måten er et godt spørsmål. Jeg ville nok vurdert å ta av toppen, slik at du får ut ventilen og gjort skikkelig rent. Og samtidig slipt inn ventilene. Det er uansett ikke store jobben. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Påmedpilen Svart 3.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 God mor(n)ing, Mix. Forstår hva du mener; får være grenser. Har annonsert etter støtstang på Finn nå ;) -Hvis noen har en stang, hører jeg gjerne om det. Kvier meg til ev å ta av toppen, da jeg er redd det vil balle på seg? Av med vippe-arm, manifold, 2 bolter som holder blokka, løfte den ut, inspisere.. , slipepasta i sete, slipe, rengjøre for ny blokkpakning, skaffe verktøy for å holde på plass stempelring ved montering, montere sylinder, trekke med riktig moment, montere manifold og vippearm, justere ventiler og dra i gang. Var det alt?? Må jobbe litt mer med rustløser før jeg ev får mannet meg opp her, tror jeg. Link to post
Gunga Din Svart 3.August.2018 Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 ta en tlf til Gbg, linken ovan han har sikkert flere, så sender han på posten. S/Y Gunga Din Link to post
index Svart 3.August.2018 Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 Kjellhi skrev 1 time siden: Av med vippe-arm, manifold, 2 bolter som holder blokka, løfte den ut, inspisere.. , slipepasta i sete, slipe, rengjøre for ny blokkpakning, skaffe verktøy for å holde på plass stempelring ved montering, montere sylinder, trekke med riktig moment, montere manifold og vippearm, justere ventiler og dra i gang. Var det alt?? Det bør være alt ja. Bortsett fra at du ikke trenger å ta av sylinder og stempel. Så der er halve jobben spart allerede. Mange av disse punktene tar nesten lengre tid å skrive enn å gjøre;-) Prøv med rustløseren først, så ser du. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Einar Kjærstad Svart 8.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2022 Mix skrev On 3.8.2018 at 0.33: Jeg tror ærlig talt du ikke har noe annet valg enn å ta av toppene skal du få noe ut av denne motoren. Å begynne å rette opp gamle bøyde støtstenger vil jeg ikke anbefale. Enten overhal toppene skikkelig eller la dette bli en fin moring. Jeg hadde nok sterkt vurdert det siste. Det smerter i mitt hjerte når noen nevner moring som en løsning på ett litte problem. en støtstang koster ikke all verden, og forøvrig så er overhaling av en topp til VP md 11 c, en koselig jobb, som du fikser på ett par kveldstimer. Det som koster mest kroner er topp pakkning, bare kr 830.- Bøyde støtstenger kommer som oftes av ventilstyringer som løsner i toppstykket, men kan også skje ved overrusing av motoren. Disse deilige maskinene ( de gamle VP motorene)er solide og trygge motorer. Jeg har en MD 2 fra 1967, som er i bruk den dag i dag, og en MD 11 c, som jeg har tatt hånd om, det var satt ut for å dø, den skal nå få ett nytt liv. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn