Jump to content

Har Yamaha 40 DE 1980 en lillebror/storesøster?


Helge

Recommended Posts

Nok en gang tilbake til min gamle Yamaha 40 D Electric 1980:

 

Er det noen i Yamahamenigheten :cheers: som vet om denne motoren har felles blokk/slagvolum etc med andre utgaver av Yamaha, f.eks. 30 Hk, 35 Hk, 50 Hk, 55 Hk?

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg vet, nei.  Denne er på 598cc, mens 30hk var på 496 og 55 på 760cc.

OK, takk for info. Jeg vet i utgangspunktet selv veldig lite om Yamahamotorer i den størrelsesorden mht Hk. Unntaket er i alle fall delvis akkurat den motoren jeg selv har der jeg nå nettopp fikk tak i 3 sider med tekniske spesifikasjoner. Der står det forresten at slagvolumet er 592cc for å pirke litt :lol: for ikke å si kverulere :wink:

 

De sidene jeg fikk tak i inneholder dessverre ikke noe omfattende om det elektriske i motoren, men ganske mye annet. De oppgir forøvrig 5900 rpm som MAKS turtall, mens maks kraft (40 Hk) skal være ved 5500 rpm. Videre er det noe de kaller maks gjennomsnittseffekt(?) som er 39,4 Hk ved 3450 rpm. De oppgir også maks bensinforbruk til 18,5 l/time, men det er vel sikkert mulig å "misbruke" motoren til å bruke mer(?).

 

Så lurer jeg på et par ting mht data på forgasser. Det svenske ordet "Tomgangsvarv" ser de ut til å kalle "Idling speed" på engelsk (det er jo greit), men de skiller dette fra noe de kaller "trolling speed" som er oversatt til "Tomgång med vaxel" på svensk. Disse turtallene er hhv 1150+/-50 og 950+/-50. Hva betyr dette utover at turtallet bør være 950 rpm når man skal gire? "Når" og hvordan skal man ha 1150?

 

Videre er det noe på forgasseren de kaller P.S. der det står varv utåt = 1 3/4 +/- 1/4. Dette er kanskje justering av blandingsforhold? Det er vel sikkert en egne justeringer for hhv tomgangsturtall (min.gasspådrag) og blandingsforhold. Hvor sitter hva på denne motoren?

 

Det ble mange spørsmål dette :blush:

Link to post
Share on other sites

Der står det forresten at slagvolumet er 592cc for å pirke litt :lol: for ikke å si kverulere :wink:

...

Så lurer jeg på et par ting mht data på forgasser. Det svenske ordet "Tomgangsvarv" ser de ut til å kalle "Idling speed" på engelsk (det er jo greit), men de skiller dette fra noe de kaller "trolling speed" som er oversatt til "Tomgång med vaxel" på svensk. Disse turtallene er hhv 1150+/-50 og 950+/-50. Hva betyr dette utover at turtallet bør være 950 rpm når man skal gire? "Når" og hvordan skal man ha 1150?

<{POST_SNAPBACK}>

Beklager at jeg husket feil mht. slagvolumet :lol:

 

ang turtallene, idle er som du sier tomgang i fri , mens trolling er der turtallet motoren skal ha når den står i gir forover.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ang turtallene, idle er som du sier tomgang i fri , mens trolling er der turtallet motoren skal ha når den står i gir forover.

Trolling er dermed faktisk en liten test på at du har nogenlunde rett propell? :rolleyes:

 

Ellers er jeg fremdeles meget takknemlig for svar på de andre spørsmålene om det er noen som vet :seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...