Jump to content

Volvo penta ms2 gir går ikke i gir!

trulte1

Recommended Posts

Går i rev men ikke så lett forover, virker som den slurer litt og plutselig hopper i gir med ett dunk. 

Har hatt ut kon og den ser ikke slitt ut.

Ser flaten i drevet er ganske blank, men skal den ikke kanskje være litt grov for å få mer friksjon?

Kan det eventuelt være at om jeg setter sammen igjen og fyller ny olje så er det løst? Oljetype?

trulte1 skrev On 2.8.2018 at 13.29:

er flaten i drevet er ganske blank

Om flaten er glassert kan man slipe den matt med vannslipepapir. Slipe rundt, ikke opp/ned.

trulte1 skrev On 2.8.2018 at 13.29:

den ser ikke slitt ut.

Skal mye til at den ser slitt ut, men jeg opplevde at rillene var fylt med uidentifisert belegg. Fjernet dette og opplevde ikke mer problemer den tiden jeg hadde giret.

Som du kanskje har sett er "kon" en av de mer omtalte ting på forumet.
Eksempel: Er denne DP-E kon`en slitt.

Kon-kobling brukes i drev og MS-gir.

Prøv å snu firkanten tappen fra gearhendelen griper i nede i gearet. En firkant med hull som ikke er helt sentrert, og endrer vandring på hendelen, slik at den gearer om tidligere eller senere. Du trenger bare demontere lokket på toppen, der Aksel fra hendel går inn i kassa. Firkanten jeg snakker om glir i ett spor her.

Ingar skrev On 5.8.2018 at 13.27:

"kon" en av de mer omtalte ting på forumet.

Siterer meg selv.. Her er en tegning som viser hvordan konen sitter. Nr. 4.
Girhendlen beveger den opp og ned. Avhengig av hvilket av de horisontale tannhjulene som kommer i inngrep roterer akslingen hver vei.
ms4.jpg

MS4 gir, men det er samme for alle MS (Mekaniske) VP-gir

Det tilsvarer det jeg tenkte på, men lurer på om gearet jeg refererer til heter noe annet. Hos deg ser det ut til at messingringen kan tilsvare firkanten jeg refererer til, med eksentrisk hull. Beklager om jeg husker feil navn på gearet jeg hadde for 6-7 år siden, på en MD 21 Volvo Penta. Der var det slik at der du holder pekefingeren, var stanga bare plassert løst i det eksentriske hullet, og denne firkanten gikk i ett spor, som skjøv forover, eller bakover. Da kunne det justeres om gearspaken skulle ha mest vandring forover, bakover, eller lik vandring begge veier.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...