Kjetil_Nidelv_28 Startet 2.August.2018 Link til dette innlegget Startet 2.August.2018 Vår Nidelv 28 fra 1981 har mistet strøm på mange av apparatene som navigasjonslys, radio, vannpumpe, vindusviskere etc. Jeg har skiftet alle sikringer uten at det hjelper. Hva gjør jeg? Det er to rader med sikringer, og den nederste raden ser ut til å virke greit. Den øverste raden er koblet mot bryterne i instrumentpanelet. Det virker som om den ikke få strøm i det hele tatt. Det kan bety at dersom det er mulig å få strøm på denne rekken, vil kanskje mange a problemene løse seg selv. Etter mye leting etter brutte strømkretser eller sikringer, finner jeg fremdeles ikke feilen. Den nederste sikringraden har strøm inn i bunn og ledninger ut til ustyr på topp. Den øverste raden har går til instrumenter og brytere på panelet med ledninger i mange farger i topp. I bunn går det røde ledninger inn fra mange ulike hold. Jeg antar dette er strøm inn, men jeg finner ikke ut hvor det kommer fra. Gir snart opp. Er det noen som vet om en kyndig båtelektiker? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Hvor holder du til? Dvs båten. Høres ut som det kan være dårlig kontakt et sted, evt en sikring som er skjult et sted. Bør kunne måle seg frem dit med et multimeter. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Joerg Becker Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Velkommen til Båtplassen. a) du trenger en multimeter, eller enda bedre prøvelampe. Så leter du utgående fra batteriene, lyser = ok, lyser ikke = brudd eller bryter. b) Spør du om kyndig elektriker da bør du skrive hvor du er. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Kjetil_Nidelv_28 Svart 2.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Jeg er i Oslo, Joerg, takk for at du svarer. Prøvelampen er nok ikke god nok, nei. Får ta med multimeteret neste gang. Jobben virker håpløs. Mitt håp er at noen har erfaringer med tilsvarende. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Nei, Kjetil, glem Multimeter. Prøvelampe er det eneste riktige i en sånn sak. Med multimeter kan du måle mye tull. Når derimot prøvelampen lyser da finnes det ordentlig kontakt. Prøvelampe med pære (ikke LED eller annen snikksnakk), så skjøter du minus med et par meter kabel til batteri og følger strømmen med andre enden. Finner du ikke bruddet med det da har du bare ikke strøm. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Kjetil_Nidelv_28 Svart 2.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Da blir det den gode, gamle prøvelampen og leting etter brudd slik som du foreslår. Det blir mye kryping, for disse ledningene er ikke akkurat lett tilgjengelige. Det ligger bak paneler og møbler. Skrekk og gru. Takk for innspill. Den som leter, den finner! Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Jaja, kan. Men ikke vær utålmodig, du leter jo etter en major knekk, som tok mye i ett. Da er det nok sjelden at det er noe kabel bak en skap som fikk brudd i midten. Men er det så da finner du også den, mellom to kontakter (inngående/utgående - videreførende). Ellers og vanligvis ligger en sånn feil gjerne på enten felles-minus eller felles-pluss til det som er rammet. Kan umulig være et problem å finne det. Men lurer du hvilken spenning du ser (dvs. fra hvilken batteri) da.... kan du bruke multimeteret. Du bare tar spenningene som finnes på batteriet (laderen er slått av tidelig før) og sammenlikner den med det du måler. Desimalene er nemlig aldri like mellom start og forbruk. Lykke til! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
index Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Legg ut et bilde da, kanskje noen ser logikken I opplegget ditt! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kjetil_Nidelv_28 Svart 2.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Du har gitt meg nytt mot til å prøve å finne feilen selv. Takk skal du ha! Får vi orden på dette blir den snart 40 år gamle båten som ny! Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 Hvis du har originale brytere fra 1981 er det høyst sannsynlig mange av disse som sliter med korrosjon innvendig. Kan være livsforlengende å spraye med CRC, og "jobbe litt" med hver bryter. Jeg har demontert mange slike og rengjort innmaten, men eneste varige løsning er å skifte ut. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 2.August.2018 Link til dette innlegget Svart 2.August.2018 (redigert) Kjetil_Nidelv_28 skrev for 7 timer siden: Det er to rader med sikringer, og den nederste raden ser ut til å virke greit. Den øverste raden er koblet mot bryterne i instrumentpanelet. Det virker som om den ikke få strøm i det hele tatt. Det kan bety at dersom det er mulig å få strøm på denne rekken, vil kanskje mange a problemene løse seg selv. Det burde ikke være alt for vanskelig å finne feilen hvis man er vant/kyndig i feilsøking på elanlegg. Øverste raden er garantert forsynt med spenning fra et sted - spørsmålet er hvor? 1)Enten via en ledning fra nederste rad eller et koblingspunkt i nærheten. 2)Eller direkte fra batteri/hovedbryter et sted. Desverre er det nær umulig å feilsøke slikt via skriftlig beskrivelse. Hvis du vil ha en quick-fix ville jeg bare fått en dugande elektriker til å se/feilsøke - d.v.s. trenger ikke være båtelektriker - bare spør etter den gamleste knallen med de stiveste knærne og dårligste ryggen. Hvis du har litt mer tid, kan du ta bilder og så får vi se om vi kan se noe/se hvor det bør måles. Redigert 2.August.2018 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 3.August.2018 Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 Hei! I dokumentarkivet her på forumet finner du en håndbok for Nidelv-båtene - se link nedenfor. Her finner du også koblingsskjemaer. Nå er jo båten din noen år, så det er vel sannsynligvis gjort en del endringer på opplegget, men det skader ikke å ta en titt på det som ligger her! Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil_Nidelv_28 Svart 3.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 Jeg er imponert over alle de gode inspillene dere gir meg. Håndboken hjelper mye. Her må både CRC og gamle rygger i aksjon. Det er en del hjemmefiksing på anlegget, ser jeg og et kaos av ledninger. Jeg fant en defekt hovedsikring ved batteriet, men det løste ikke saken. Den nederste raden har strøm inn med en stor rød, tykk ledning og det virker. Den øverste raden har mange røde ledninger inn, men ingen med strøm. Ledningene er godt gjemt bak paneler og i gulv, så jeg er glad for alle yogatimene jeg tok i sommer. Det hadde vært fint å få lys i lanterner, tankmåler til å virker og vannpumpen til å fungere igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.August.2018 Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 Det er vel ikke uvanlig at instrumenter og lys til disse får strøm fra startbatteri, når tenning er på. Så kanskje følge ledningene fra panelet fra disse i retning startbatteriet? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kjetil_Nidelv_28 Svart 3.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 Godt tips. Jeg kan teste med og uten tenning på for å se om det gjør noen forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 3.August.2018 Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 Kjetil_Nidelv_28 skrev On 2.8.2018 at 13.58: Vår Nidelv 28 fra 1981 har mistet strøm på mange av apparatene som navigasjonslys, radio, vannpumpe, vindusviskere etc... Høres ut for meg som om det er strøm fra forbruksbatteriet som mangler... Har du to batterier og batterivelger ville jeg nok ha startet der med feilsøking. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Kjetil_Nidelv_28 Svart 6.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 Takk for tipset. Ja, for det meste som har med drift fungerer fint, så dette er en god teori. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.