Jump to content

Hva er galt med Bayliner ?


Humpen85

Recommended Posts

Vi ønsker og kjøpe oss en cabincruiser, men kan enda ikke nokk om de forskjellige typene til at vi tør og slå til. Vi har en jente på 5 og 2 og det kommer nok en til etterhvert.

 

Vi vil ha en båt med flybrige og har et budsjett på ca 500 000 i første omgang, Vi kan gå dyrere men må da vente lenger.

 

har sett på Bayliner 288 fly, de er relativt nye og går 24 knop med 30 Liter i timen.syns dette høres greit ut. Med en pris på 500 000kr

 

Ryktene sier at dette er IKEA båt og jeg bør styre unna. Noen som har andre erfaringer?

 

Vi bor i Stavanger og ønsker og bruke båten i Ryfylke ved fine helger og dra på lenger turer på Sørlandet på hoved ferien. Har kjenninger der. 

 

Har fått noen tips:

 

1-styr unna bayliner, 

2-kjøp en båt med Volo penta motor ikke la deg friste av noe annet. En Volvo penta motor finner du alltid deler til.

3- kjøp båt uten hekkagregat for og unngå store vedlikeholdskostnader. ( forstår at da må jeg ned i fart, er det verdt det?)

 

Setter pris på alle tips,

Link to post

Aggregat bør du styre unna, vist du kjører mye i løpet av et år..

At du får deler til Volvo over alt sier vel mye...? UPS... spøk...

Sølvmotor  ( Yanmar ) er min anbefaling. 

Bayliner har jeg god erfaring med...

Har nå, og har hatt flere..og tidligere en god del norske båter. 

Fullt på høyde, og sjøegenskaper ofte bedre... 

Link to post

Bayliner lager båter i midtprissjiktet i USA. Dette innebar for en del år siden (80-tallet) mye finerinnredning og en del halvraka løsninger. Slik er det ikke lenger. Bayliner lager helt ok båter - omtrent på linje med Bavaria i Europa. 

Dersom du ser på amerikansk båt av den størrelsen, antar jeg at det står en Mercuiser 350/5.7 liter bensinmotor i den. 30 liter timen i 24 knop høres fornuftig ut - om en kanskje litt lavt (tipper den inn rundt 35 liter pr time). Med et hekkaggregat av samme merke. Disse er helt kurante - og like lette å få tak i deler til som Volvo Penta (i de fleste tilfeller går delene på bensinmotorene om hverandre, med den forskjellen at deler med "Mercruiser" dekaler gjerne er billigere). 

 

Hekkaggregat kan ha større vedlikeholdskostnader enn strak aksling, eller strak aksling kan ha større vedlikeholdskostnader enn hekkaggregat. Kommer ann på tilstanden. Generelt er strak aksling rimeligere, men du ofrer fart og manøvrerbarhet. Prisforskjellen er dog ikke veldig stor - med mindre hekkaggregatet må overhales. Da kommer det en kostnad rundt 20 000,- som må regnes inn.

Normalt vedlikeholdsbudsjett på ett hekkaggregat er ca 1000,- pr år i gjennomsnitt (oljeskift hvert år, anoder annethvert år og belger etter serviceboka). Dette er relativt enkle jobber som du gjør greit selv. Normalt vedlikeholdsbudsjett for strak aksling er vel ca halvparten ville jeg tro (girolje hvert år, anoder annethvert år, fett til pakningsboks og ingen belger). 

 

Som i de fleste tilfeller ved bruktkjøp - sørg for å få med deg noen som kan den aktuelle motoren, og som har peiling på båt. Sørg også for at alt som gjelder båtens tilstand står skriftlig i kontrakten.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Faxen skrev 16 minutter siden:

Min første skikkelige båt var en Bayliner 2355. Ingen fly, men den var grei nybegynner båt.

Men du sier 30 liter i 24 knop??

Min brukte 96 liter i timen på den farten, men det var bensin. 5,7 liter mercruiser.

 

Min bruker 80 liter i timen ved WOT - 41 knop. 5,7 liter bensin. Ved 20 knop bruker den ca 25 liter i timen. Men min båt er vesentlig mer lettdrevet enn trådstarter sin. 

Ved tvil kan det være lurt å sjekke denne kalkulatoren - http://www.boat-fuel-economy.com/mercury-mercruiser-3.0-181-fuel-consumption-us-gallons - den vil ikke stemme 100%, men gir en pekepinn. 

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

For å slå ihel påstander først.  Delepriser på Volvo deler er ikke ille. Spesielt ikke etter omlegging av forhandlersystemet de hadde før. Litt avansert å gå inn på det, men prisene har de siste år overrasket meg i positiv forstand. 

De fleste motorer har sine svakheter. Man kan velge en type sølvmotor og få modellen som har tendens til å ta toppakninger. Man kan velge grønn motor og få kjølevæskelekkasje mellom eksosmanifoil og topp. Eller sort amerikansk som.... Altså alle har sine ting, alle har sine tilhengere. Drev eller aksling skal du ikke ta for tungt. Propellen på aksling kan være dyrere enn en aluminium duo-prop pakke. Girkassehavari kan koste like mye som drevhavari. Finner du båt med aksling og V-gir står motor oppå pakkboks. Da er det ikke lett å inspisere den for eventuelle lekkasjer. 

Så det er fordeler og ulemper med begge løsninger. 

Amerika-båter har nok rykte for å være simple og billige. Muligens fordi de lages for bruk og kast mentalitet. I Norge ble båter laget solid og varer trolig lenger enn dino-skjelett... 

Det var mine refleksjoner, jeg kan ikke anbefale eller fraråde kjøp av Bayliner grunnet manglende erfaring på det båtmerket. Men ikke forkast tanken før du har inspisert en du kunne tenkt deg, og se selv om den ser hel og fin ut, og om den er "den rette"...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Tror @Napoli er i drømmeland her... Kr. 1000,- i årlig vedlikehold av et drev ??? Greit nok om man kan gjøre jobben selv, men det er jo ikke prisen på olje og belger engang. Og VP skal ha bytte av belger _hvert_ år. Mercruiser sier 5 år mellom bytte. Så de rådene du har fått allerede stemmer nok : Skal du ha lave driftskostnader er det strak aksel som gjelder.

Men uansett : Fjern skylappene og glem det som gamlekara her sier. VP har mye dritt og det har Mercruiser også. Og ditto mye bra. Finn noe som du (og kone/sambo/whatever) får fot for og som er godt vedlikeholdt. Summa summarum så er båtkjøp et sjansespill uansett, og da kan du likegodt gå for noe som DU/DERE liker.

 

Lykke til ! (Vi brukte nesten ett år på å finne den vi ville ha...)

 

Link to post

@Bigmac - jeg snakket om kvaliteten, ikke utseendet, det er som kjent forskjellige smaker der ute.

@BjornK-:

Årlig på mitt Volvo DP-S drev:

En av denne (dersom de trengs å byttes):

https://www.maritim.no/anodesett-aluminium-sx#.W2S-JdgzYfM

Fire av denne:

https://www.biltema.no/bilpleie/motorolje/servoolje/girolje-75w-90

Og to pakninger til kr 6,-

 

I tillegg kommer hvert tredje år denne (det er kun noen av drevene til VP som skal ha belgbytte hvert år):

https://www.maritim.no/knutebelg-19127#.W2S9zNgzYfM

 

Har kanskje glemt 4 gram fett? 

Hvordan blir regnestykket mitt da?

Mercruiser er i tillegg billigere på drevvedlikehold enn Volvo Penta - da belgene kun skal byttes hvert 5. år. 

 

Kan vel også nevne at jeg er hele 40 år gammel - så dersom det teller som "gamlekara" er jeg vel en av dem ;)

 

 

 

Redigert av Napoli (see edit history)

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
BjornK skrev 39 minutter siden:

@Napoli https://www.eurofritid.no/deler-til-innenbords/volvo-penta-drev/servicepakker-premium/stor-servicepakke-volvo-penta-dps-drev

 

VP-drev skal ha bytte av belger _hvert_ år. Hvis ikke, så "jukser" du. Greit nok, det - men ikke jug for folk, da...

Har dp-sm drev og der står svart på hvitt i user manual at belg skal byttes hver andre år. Så dette varierer nok på type drev. 

 

Når jeg byttet sist så var det også en ny type gummi som belgen var laget av, stivere type. Fikk da beskjed fra Volvo forhandler at med denne nye typen så skal man kunne bytte hvert femte år. Nå gjenstår det å se om man ikke kryper til korset å gjør tidliger likevel. 

Link to post

@Vingen300 : Ok. Det er godt mulig at VP har kommet dithen (som de burde ha vært for lenge siden) at man kan skiifte belg annethvert eller (duverden) hvert 5. år. Uansett så blir det dyrere og mer arbeid enn rett aksel, som bare trenger litt fett.

 

@Napoli : Jeg er 60, og regner meg fremdeles ikke blant gamlekara her. "Age is a state of mind"? Har hatt båt mesteparten av den tiden - med vindkraft, diesel med rett aksel, diesel med drev og nå - for første gang - utenbords bensin (med unntak av 4 hk jollemotor fra da jeg hadde halvplaner).

 

Men jeg syns ikke vi skal lage denne tråden om til en evinnelig diskusjon om for/mot drev/rett aksel og kostnader sånn-og-sånn. Det var ikke det trådstarter spurte om. Mitt råd er fremdeles : Finn en båt som du får litt "gudbedresåfin"-følelse av. Og hvis den er godt vedlikeholdt, så er muligheten for et godt båtkjøp tilstede. Gi beng i resten.

 

Lykke til !

Link to post
Humpen85 skrev for 17 timer siden:

Vi ønsker og kjøpe oss en cabincruiser, men kan enda ikke nokk om de forskjellige typene til at vi tør og slå til. Vi har en jente på 5 og 2 og det kommer nok en til etterhvert.

 

Vi vil ha en båt med flybrige og har et budsjett på ca 500 000 i første omgang, Vi kan gå dyrere men må da vente lenger.

 

har sett på Bayliner 288 fly, de er relativt nye og går 24 knop med 30 Liter i timen.syns dette høres greit ut. Med en pris på 500 000kr

 

Ryktene sier at dette er IKEA båt og jeg bør styre unna. Noen som har andre erfaringer?

 

Vi bor i Stavanger og ønsker og bruke båten i Ryfylke ved fine helger og dra på lenger turer på Sørlandet på hoved ferien. Har kjenninger der. 

 

Har fått noen tips:

 

1-styr unna bayliner, 

2-kjøp en båt med Volo penta motor ikke la deg friste av noe annet. En Volvo penta motor finner du alltid deler til.

3- kjøp båt uten hekkagregat for og unngå store vedlikeholdskostnader. ( forstår at da må jeg ned i fart, er det verdt det?)

 

Setter pris på alle tips,

Eg importerte en 2858 2000 mod i 2006 som eg CE merket og satte inn en  mercruiser 4,2 320hk. Vil ikkje anbefale deg å kjøpe en 288 med de minste motorene. Helst 270hk eller meir. Full dieseltank, vann og ferieoppakning tar mye av farten. Båten går finest i sjøen rundt 22-23 kn som er mest økonomisk fart. Flott flybridge med god plass til beina og man sitter godt i le for fartsvinden. Eg var godt fornøyd med min. 

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
55 minutes ago, Trophy said:

Eg importerte en 2858 2000 mod i 2006 som eg CE merket og satte inn en  mercruiser 4,2 320hk. Vil ikkje anbefale deg å kjøpe en 288 med de minste motorene. Helst 270hk eller meir. Full dieseltank, vann og ferieoppakning tar mye av farten. Båten går finest i sjøen rundt 22-23 kn som er mest økonomisk fart. Flott flybridge med god plass til beina og man sitter godt i le for fartsvinden. Eg var godt fornøyd med min. 

 

Det er hva jeg også har hørt/lest (her på forumet?), de rimeligste er litt undermotoriserte og har følgelig motor som har fått slite. 

 

Strak aksel vs. drev; kombinasjonen strak aksel og ingen baugpropell er vel mest utfordrende mht. manøvrering i havn.

Link to post
quantumduck skrev for 2 timer siden:

 

 

Strak aksel vs. drev; kombinasjonen strak aksel og ingen baugpropell er vel mest utfordrende mht. manøvrering i havn.

 

Tror ikke jeg har hørt om Bayliner med akslinger og singel installasjon. Er ganske sikker på det er dobbel installasjon på alle med aksling. 

Har det selv. 

Baylinere over ca 30 fot, har forøvrig byttet navn til Meridian.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...