quantumduck Svart 5.August.2018 Link til dette innlegget Svart 5.August.2018 22 hours ago, Ida Marie III said: Tror ikke jeg har hørt om Bayliner med akslinger og singel installasjon. Er ganske sikker på det er dobbel installasjon på alle med aksling. Har det selv. Baylinere over ca 30 fot, har forøvrig byttet navn til Meridian. Det var en generell betraktning, fikk inntrykk av at ts vurderer bayliner, men ikke hadde bestemt seg. Det er vel kanskje uansett få båter på markedet med singel aksel og uten baugpropell. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 5.August.2018 Link til dette innlegget Svart 5.August.2018 (redigert) Humpen85 er herved invitert til å se min Bayliner 3988 som ligger i Bergen (badekar på det ene badet er standard). Redigert 5.August.2018 av Dreamer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mgjell Svart 5.August.2018 Link til dette innlegget Svart 5.August.2018 (redigert) Har ingen erfaring, men vurderer samme selv. Synes 288 er pene og har et klassisk design. Er ikke disse egentlig bare 28 fot? Flyen virker romslig selv om den er liten. Sikkert plass til fire mann der. Innvendig virker de også godt utnyttet. Kommer sikkert av at det bare er et stort rom og ikke mange små krypinn. Noen blir vel også levert med Steyr motor Redigert 5.August.2018 av mgjell (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 5.August.2018 Link til dette innlegget Svart 5.August.2018 mgjell skrev 23 minutter siden: Noen blir vel også levert med Steyr motor Nei, har den Steyr motor er det bruktimport. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Ida Marie III Svart 5.August.2018 Link til dette innlegget Svart 5.August.2018 mgjell skrev 56 minutter siden: Har ingen erfaring, men vurderer samme selv. Synes 288 er pene og har et klassisk design. Er ikke disse egentlig bare 28 fot? Flyen virker romslig selv om den er liten. Sikkert plass til fire mann der. Innvendig virker de også godt utnyttet. Kommer sikkert av at det bare er et stort rom og ikke mange små krypinn. Noen blir vel også levert med Steyr motor Tror du skal lete lenge etter norsk eller europeisk 28 foter med det volumet, både på fly og innvendig.... bare sjekk... Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 5.August.2018 Link til dette innlegget Svart 5.August.2018 Innenfor budsjettet til trådstarter ville jeg gitt de samme 3 råd som står i trådstarters første post. Er det derimot aktuelt med en større båt (40 fot pluss) av nyere årgang ville jeg kanskje ha moderert meg litt mhp båtmerke. Men bare litt. Det som et billigst å kjøpe må man også selge som billigst -det er ofte slik at man får det man betaler for. Nå var det akkurat en Storebro 340 Biscay for 590’, det er Fairline Cornich 31 (34), Birchwood 37, Fairline 36 osv med bare en liten strekk i budsjettet. Riktignok gamle båter, men man finner alltid en som er eid av en entusiast med mye nytt ombord. Riviera 925 er også en populær sak, men den er mindre. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 6.August.2018 Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 (redigert) Mye VizzVazz fra forummedlemmer her som tilsynelatende aldri har eid Baylinere men har "hørt". Hadde trådstarter bodd nærmere (Sande i Vestfold) ville jeg invitert han ombord i min oriiginale 2556 fra 1992 for å se hvor bra stand den er i. Båtene(e) + 2858 og 288 = samme båt er meget velkonstruerte og bygget i hht marine specs og etter min mening overgår de langt de norske smmenligbare båter opp til temmelig nye kostruksjoner. Noe av problemene med bruktimporterte båter (en del er og solgt nye i Norge) er hva slags liv de har hatt i USA - der er forskjellene store. Min hadde kun gått i ferskvann og var så godt som ny tilstand da jeg kjøpte den i 2004. Som motorisering valgte jeg en 7.4 liters Mercruiser MPI motor + nytt Bravo 2X drev. Dette ble montert i 2004. Hverken motor eller drev har hatt noen problemer, kun ordinært vedlikehold utenom at vannpumpene på den sjøvannskjølte motoren ble skiftet rutinemessig i år. Grunnen til at jeg valgte bensin/injektion og sjøvannskjølt er den mye bedre driftsikkerheten og ekstremt mye enklere og rimeligere vedlikehold - noe de fleste kan gjøre selv. Skulle uhellet være ute får man rimelige erstatningsmotorer for 30-50k. (GM L29 basis) 7.4 MPI motoren har et dreiemoment på 740nm og drevet har aldri klaget og fremstår som nytt i funksjon og drift. Har alltid bykt QMI tilsetning noe jeg anser som fornuftig. Forbruk marsjfart 23/25 kn : 2.2l/nm (50+ liter per time. Drev er forøvrig helt overlegent mht manøvrerbarhet og kjørefølelse.. Det jeg ville holdt meg langt unna er Mercruiser dieselene - det havererte nylig en slik som kun var gått ca 750 timer, ny i Norge i 2006. I følge eieren er det en svakhet i driften av oljepumpen på disse der selve driftsystemet ødelegges, oljetrykket forsvinner med fullt havari som resultat. Ser en på brukte 2558er med disse motorene vil en nok se at svært mange har hatt full overhaling - kanskje flere ganger - jeg kjenner til noen tilfeller. Det jeg vil foreslå er å fortrinnsvis se etter 288er som er solgt nye i Norge - tilpasset norske landstrømssystemer og på annet vis samt fortrinnsvis forsøkt å finne en medYanmar diesel. Volvo = stay away. Generelt for tung for disse båtene og. Var en 2558 tilsalgs med VP D6. Den hadde sunket 2 ganger grunnet konstruksjonsfeil i kjølesystemet. Det finnes sikkert bra 2858er der ute, som kanskje og har vært solgt nye i Norge men en bør være nøye med å verfisere hva en kjøpe og mitt generelle råd mht kjøp at båt bil eller motorsykkel er: Er det en ting som skurrer kan en banne på at det er mer. Gudd Løkk hva enn du ender opp med :) Redigert 6.August.2018 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Taucher Svart 6.August.2018 Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 Jeg ville ikke frarådet noen å kjøpe Bayliner, og jeg ville ikke frarådet noen å velge drev, men det er jo et poeng å vite hva man kjøper. Du kan sikkert søke deg frem til "Drev vs fast aksling", men hovedforskjellen er alt greit beskrevet. Drev krever med vedlikehold, og vedlikehold koster penger. Drev er lettere å manøvrere med. Hvis du er førstefender, matros og kaptein, og kona er stykkgods ville jeg valgt drev. Baugpropell, og ankervinsj også. Kanskje autopilot. Skulle det skje noe med kapteinen er det greit at båten er kontrollerbar for andre også. Bayliner lager båter de også. Litt som amerikanere bygger biler. Hvis du trodde du kjøpte en BMW, og fikk en Dodge ville du helt sikkert blitt skuffet, men så lenge du vet hva du kjøper er det greie båter. Fargen på motoren er ikke _så_ farlig, men kjøp noe ganske kurant i alle fall. Volvo, Yanmar, Ford, Perkins, Steyr, Mercruiser. Masse å velge i. Igjen, vedlikehold og alder. En motor fra 1985 som er i god stand kan vare i mange år til, men ikke betal "ekstra" fordi motoren er overhalt. Den er fortsatt over 30 år. Skulle jeg lagt mer penger i potten for to identiske båter med ulik motor, måtte den dyrere hatt vesentlig nyere motor. Er motoren mer enn 10 år er den ikke "nyere " lenger. Den er bare mindre gammel. Å kjøpe båt må gjøres med hjerte, for det er dyrt uansett hva du gjør. Hva du velger er hipp som happ, så lenge du ikke betaler mer enn det er verdt. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 6.August.2018 Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 (redigert) Taucher skrev 11 minutter siden: Bayliner lager båter de også. Litt som amerikanere bygger biler. Hvis du trodde du kjøpte en BMW, og fikk en Dodge ville du helt sikkert blitt skuffet Tja...Det er ikke alltid kvalitet speiler prisen.. hadde valget stått mellom BMW og Toyota ang kvalitet... ja da.. Range Rover er vel et annet grelt eksempel på dyre biler og elendig driftssikkerhet... Går også et stort skille på de Baylinerene som er produsert i Mexico og de som er produsert i USA . Redigert 6.August.2018 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 6.August.2018 Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 Dette med vissvass fra forum medlemmer.... Det er jeg helt enig i. Men det er nå en gang anerkjennelse, rykte og rennome - fortjent eller ufortjent - som spiller inn den dagen man skal selge. Og det faktum at det allerede på dette forumet fremkommer (berettiget eller uberettiget) skepsis vil kanskje gi en liten indikasjon på hva du møter den dagen du skal selge. På den annen side: når du skal kjøpe har du jo kortene på egen hånd. Lykke til med valget! Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 6.August.2018 Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 Jeg tror amerikanske båter, bl.a Bayliner, ikke er så godt likt pga innredning (godt beskrevet i Hamnen-video lenger opp) og at innredningsløsninger er forskjellig fra norsk/engelske båter. Bl.a: «Fritt» for treverk. Åpne løsninger uten lugarer sittegrupper ute er flere, men små. smale båter vs nordiske/engelske. men smaken er som baken ? kk Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Dette må vel være mye båt for pengene? Hvis man har tid/anledning til egeninnsats... Sitér dette innlegget Link to post
Jacop Svart 15.August.2018 Link til dette innlegget Svart 15.August.2018 har selv en 2556 som er heelt etter mitt bruk for fiske og dykking og bruker den aller mest om vinteren, synes det er en dyktig god sjøbåt kontra f.eks targa, kloster, nb osv osv med tanke på pris på disse båtene. Men en del størrebåter kjenner jeg da dog ikke til Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.