solregn Startet 3.August.2018 Link til dette innlegget Startet 3.August.2018 Står nå foran et motorbytte på vår Nordkapp Enduro 600 fra 2004. Motoren som skal erstattes er en Johnson (Suzuki) DF140 fra 2004 som har gått 381 timer, men som dessverre har fått en tæreskade i eksosanlegget som det ikke er lønnsomt å reparere. Har foreløpig en Mercury 115 Pro XS som førstekandidat på listen etterfulgt av den vanlige versjonen av deres 115 hester. Andre kandidater i vurdering så langt har vært Yamaha 130 hk og Suzuki 100 hk. Nåværende motor veier 186 kg og nevnte kandidater veier henholdsvis 163 (Mercury), 174 (Yamaha) og 157 (Suzuki) kg. Anbefalt motorstørrelse på båten er fra produsenten oppgitt til 75-150 hk og med lang stamme (20 tommer). Båtene ble normalt levert med Evinrude 2-taktere. Har lyst til å fortsette med å ha en firetakter på båten. Den må monteres med toppmontert kontrollboks. Lytter gjerne til erfaringer, råd og tips! Tekniske data om båten, lengde 592 cm, bredde 205 cm, vekt 620 kg, steppet skrog og 140 liters fast tank. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 3.August.2018 Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 Fin båt ... Det er vanskelig å gi råd i slike situasjoner, da vi har forskjellig ståsted. Dersom valgene diner står mellom brukte motorer så har jeg villet valgt den som ser finest ut ift vedlikehold. Er dette nye motorer så anbefaler jeg å velge en motor som en leverandør er i din nærhet. Mener at alle disse motorene er gode renomerte motorer/ merker. Min erfaring ift artigst å kjøre, god økonomi på forbruk osv så har jeg kommet til å velge maks motor på båten, dvs en 150Hk motor. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
solregn Svart 3.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 Takk! Det er nye motorer vi vurderer. Ser 150 hesteren til Mercury veier 206 kg, altså ytterligere 20 kg i forhold til dagens motor. Har lest at man har fått dette skroget opp i nesten 50 knop med en 150 hester. Føler vel det er 10 knop for mye. Vi kjører ofte med mange i båten men sjelden i mer enn 20-25 knop. Pleier da å ligge mellom 3.500 og 4.000 omdreininger. Det er ankervinsj på båten som også gir litt ekstra vekt på styrbord side bak. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 3.August.2018 Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 Jeg er selv der hvor du er, dvs masjer på 25 knop og 3500 omdr og jager aldri på 50 knops grensa, men alikevell så er det litt letter å kjøre når du har litt overskudd av krefter. Spesielt dersom du har flere ombord, da slipper motoren å få åndenød. Jeg tror nok at du vil merke stor forskjell fra dine tidligere 140Hk motor og ned til f.eks 100Hk. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
solregn Svart 3.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 Er litt redd for det jeg også så tenker 115 hk er minimum. Om Pro XS versjonen til Mercury er som den beskrives vil den også gi raskere akselerasjon (redusert stigning på propellen) og toppturtallet øker fra 6.000 til 6.300 o/min. Men opp dit har jeg ikke tenkt meg så kanskje den vanlige 115-hesteren deres er like grei? Litt tøffere utseende kanskje på Pro XS men prisen er også drøyt 10.000 høyere. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 3.August.2018 Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 Gå for Yamaha du så er du sikret problemfritt båtliv. Yamaha er vel også mer ettertraktet den dag du skal selge den..... På hytten har eg sett havari på både Mercury og Suzuki 4-T...... Kommer aldri til å handle annet enn Yamaha sjøl....... Sitér dette innlegget Link to post
solregn Svart 3.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 Litt dårlig med Yamaha-forhandlere i radius rundt Hurumlandet. Velger jeg Mercury kan jeg lett kjøre båten på vannet til f.eks. Fuglevik Båtservice på Rygge om noe skjer. Bruker også de for vinteropplag. Det virker som om Mercury har hatt stor suksess med disse motorene de siste årene så de har nok gjort en del riktig. Kan det stemme at deleprisene til Yamaha er litt høyere enn for Mercury? Sitér dette innlegget Link to post
TomF Svart 3.August.2018 Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 (redigert) Du ville ikke prøvd en Evinrude G2 på 150 hk da....selv om det er to-taker? Det er vel det som leveres på en fabrikkny Nordkapp om dagen vil jeg tro. (Fuglevik leverer vel Evinrude også?) Redigert 3.August.2018 av TomF (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
solregn Svart 3.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 Det gjør de absolutt! Det er en veldig tøff motor men vurderer den som for tung og for dyr. Prioriterer stille gange og egenskaper for dorging osv. så har derfor mest lyst på en 4-takter igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 3.August.2018 Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 Er Fuglevik Yamaha forhandler fortsatt da? Mener å ha hørt at både Yamaha og Yanmar ikke er merker de forhandler lenger. Sitér dette innlegget Link to post
solregn Svart 3.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 Fuglevik Båtservice forhandler bare Evinrude og Mercury. Sitér dette innlegget Link to post
solregn Svart 3.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 En tanke som har slått meg er selvfølgelig å selge båten med den ødelagte motoren og heller se etter ny bruktbåt. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 3.August.2018 Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 Jeg har Evinrude G2 150 HO, knallgod motor og råsprek. Har hatt Mercury, Johnson, Yamaha og Evinrude, V6 til Evinrude er det ingen som slår. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.