Jump to content

Står foran et motorbytte på en Nordkapp Enduro 600 fra 2004

solregn

Recommended Posts

Står nå foran et motorbytte på vår Nordkapp Enduro 600 fra 2004. Motoren som skal erstattes er en Johnson (Suzuki) DF140 fra 2004 som har gått 381 timer, men som dessverre har fått en tæreskade i eksosanlegget som det ikke er lønnsomt å reparere.  Har foreløpig en Mercury 115 Pro XS som førstekandidat på listen etterfulgt av den vanlige versjonen av deres 115 hester. Andre kandidater i vurdering så langt har vært Yamaha 130 hk og Suzuki 100 hk. Nåværende motor veier 186 kg og nevnte kandidater veier henholdsvis 163 (Mercury), 174 (Yamaha) og 157 (Suzuki) kg. Anbefalt motorstørrelse på båten er fra produsenten oppgitt til 75-150 hk og med lang stamme (20 tommer). Båtene ble normalt levert med Evinrude 2-taktere. Har lyst til å fortsette med å ha en firetakter på båten.  Den må monteres med toppmontert kontrollboks. Lytter gjerne til erfaringer, råd og tips!

Tekniske data om båten, lengde 592 cm, bredde 205 cm, vekt 620 kg, steppet skrog og 140 liters fast tank.

Bilde 03.08.15, 14.23.39.jpg

Fin båt ...

Det er vanskelig å gi råd i slike situasjoner, da vi har forskjellig ståsted. Dersom valgene diner står mellom brukte motorer så har jeg villet valgt den som ser finest ut ift vedlikehold. Er dette nye motorer så anbefaler jeg å velge en motor som en leverandør er i din nærhet. Mener at alle disse motorene er gode renomerte motorer/ merker.

Min erfaring ift artigst å kjøre, god økonomi på forbruk osv så har jeg kommet til å velge maks motor på båten, dvs en 150Hk motor.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Takk! Det er nye motorer vi vurderer. Ser 150 hesteren til Mercury veier 206 kg, altså ytterligere 20 kg i forhold til dagens motor. Har lest at man har fått dette skroget opp i nesten 50 knop med en 150 hester. Føler vel det er 10 knop for mye. Vi kjører ofte med mange i båten men sjelden i mer enn 20-25 knop. Pleier da å ligge mellom 3.500 og 4.000 omdreininger. Det er ankervinsj på båten som også gir litt ekstra vekt på styrbord side bak.

Jeg er selv der hvor du er, dvs masjer på 25 knop og 3500 omdr og jager aldri på 50 knops grensa, men alikevell så er det litt letter å kjøre når du har litt overskudd av krefter. Spesielt dersom du har flere ombord, da slipper motoren å få åndenød. Jeg tror nok at du vil merke stor forskjell fra dine tidligere 140Hk motor og ned til f.eks 100Hk.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Er litt redd for det jeg også så tenker 115 hk er minimum. Om Pro XS versjonen til Mercury er som den beskrives vil den også gi raskere akselerasjon (redusert stigning på propellen) og toppturtallet øker fra 6.000 til 6.300 o/min. Men opp dit har jeg ikke tenkt meg så kanskje den vanlige 115-hesteren deres er like grei? Litt tøffere utseende kanskje på Pro XS men prisen er også drøyt 10.000 høyere.

Litt dårlig med Yamaha-forhandlere i radius rundt Hurumlandet. Velger jeg Mercury kan jeg lett kjøre båten på vannet til f.eks. Fuglevik Båtservice på Rygge om noe skjer. Bruker også de for vinteropplag. Det virker som om Mercury har hatt stor suksess med disse motorene de siste årene så de har nok gjort en del riktig. Kan det stemme at deleprisene til Yamaha er litt høyere enn for Mercury? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...