kvast Startet 11.August.2005 Link til dette innlegget Startet 11.August.2005 Er det enkelt å feste styringen på båten? Skal jeg gjøre dette etter toppen er satt på plass, eller gjøres dette før man snur og setter toppen på. Sitér dette innlegget Prosjekt: Selco Selfleet 1962 Link to post
ivar Svart 11.August.2005 Link til dette innlegget Svart 11.August.2005 Antar du skal bruke styring av teleflex-type? Hva slags type/merke? Nytt alt sammen , eller blanding av gammelt & nytt? tidligere var det mest vanlig å feste styrekabelen i motorbrønnen , og med et kuleledd på motoren, på nye båter festes styrekabelen i et rør på motorbraketten , og kabelen festes til motoren med et stag. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
kvast Svart 11.August.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2005 Antar du skal bruke styring av teleflex-type? Hva slags type/merke?Det er en teleflex-type men jeg vet ikke hvilket merke. Nytt alt sammen , eller blanding av gammelt & nytt?Det er gammelt at sammen, men det fungerer helt fint. Sitér dette innlegget Prosjekt: Selco Selfleet 1962 Link to post
ivar Svart 11.August.2005 Link til dette innlegget Svart 11.August.2005 Antar du kan gjøre som det er gjort hos Droll: Her er kabel-røret festet i en todelt kule , som igjen sitter i et todelt feste som er festet i motorbrønnen med gjennomgangsbolter. Dersom det er grei adkomst på baksiden går det greit å vente med å montere kabelen til toppen er på plass. Viktig at kabelen har plass til å bevege set litt ettersom den endrer vinkel når man styrer. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Droll Svart 11.August.2005 Link til dette innlegget Svart 11.August.2005 På det gamle bilde var delene bare montert for å finne ut med hva og hvordan . Ferdig monter ble det slik .... Egenprodusert brakket . . Alle gamle hul i motorbrønnen ble støpt igjen + lagt på noen ekstra lag med glassfiber rundt festet av kabelen . Forsjellen mellom den orginale wirestyringen og dette ........heaven & hell . Den gamle wirestyringa fungerte sikkert bra opp til 30 hk , men da 90hk ble montert måtte jeg rigge opp et par ekstra trinser for å få litt utveksling på styringa , selvsving kan vel beskrive noe av følelsene før ombygginga . Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Yafinn Svart 1.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2006 (redigert) Jeg ser at du har festet din på venstre side akkurat slik som meg. Men når jeg skal svinge, så blir det omvendt styring. Slik at jeg sveinger til venstre så styrer jeg til høyre. Eller er dette en slik styresnekke som jeg MÅ ha kabelen på høyre side, for at den skal styre riktig vei? Er det noe jeg kan gjøre for at det ikke skal bli slik? Redigert 1.Juni.2006 av Mortex (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mao Svart 1.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2006 På vanlig teleflex skal du kunne tre/mate wiren fra begge sider på styresnekka etter behov. Sitér dette innlegget Link to post
Yafinn Svart 1.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2006 Jeg har denne styresnekka ifra maritim.no Er det mulig å skifte side på denne? I så fall hvordan gjør man det? Må vite om det går før jeg demonterer den ifra båten. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 1.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2006 Er det mulig å skifte side på denne? I så fall hvordan gjør man det? Må vite om det går før jeg demonterer den ifra båten.Du trer kanske enkelt strømpa med låseterminalen inn fra den andre siden - så virker den motsatt. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Yafinn Svart 1.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2006 Nei, det går ikke. Fordi i den andre greia er det ikke noe plass til hvor du kan skru den fast. Å denne styresnekka er det en inngang der hvor det er mulig å skru den kabelen fast, og i den andre så er det bare en plast-tut, hvor kabelen kommer ut igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 1.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2006 Joda, det går! Men du må løsne noen bolter på baksiden for å få ut selve låseterminalen på strømpa og så bytte plass med plast-tuten. Det må gå, ellers så må de jo selge høyre og venstre-ratt separat. Capisce? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Walter_S Svart 1.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2006 Legger ut et bilde da jeg byttet styringen min. Dette er en litt større styresnekke, men prinsippet er akkurat det samme. På bilde over låser man låseterminalen (den blanke innsnevringen som du ser i enden av strømpa) med 2 små bolter (du ser hvor jeg har fjernet boltene) på henholdsvis høyre eller venstre INNGANG. På din snekke, som jo er mindre, sitter låsebolten på snekkens bakside - altså ikke DIREKTE på inngangen Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Yafinn Svart 1.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2006 Åja, men da er jeg med! Trodde ikke det gikk an å åpne de boltene bak jeg. Trodde det kom til å rase ut flere dingser der. Men skal ut og teste nå! Tusen takk for hjelpen! :D Sitér dette innlegget Link to post
Yafinn Svart 1.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2006 Legger ut et bilde da jeg byttet styringen min. Dette er en litt større styresnekke, men prinsippet er akkurat det samme. På bilde over låser man låseterminalen (den blanke innsnevringen som du ser i enden av strømpa) med 2 små bolter (du ser hvor jeg har fjernet boltene) på henholdsvis høyre eller venstre INNGANG. På din snekke, som jo er mindre, sitter låsebolten på snekkens bakside - altså ikke DIREKTE på inngangen Tusen takk! Det gikk det vettu :D Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.