Jump to content

Er det vanskelig å feste styringen?


kvast

Recommended Posts

Antar du skal bruke styring av teleflex-type? Hva slags type/merke?

Nytt alt sammen , eller blanding av gammelt & nytt?

 

tidligere var det mest vanlig å feste styrekabelen i motorbrønnen , og med et kuleledd på motoren, på nye båter festes styrekabelen i et rør på motorbraketten , og kabelen festes til motoren med et stag.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Antar du kan gjøre som det er gjort hos Droll:

 

Bilde

 

Her er kabel-røret festet i en todelt kule , som igjen sitter i et todelt feste som er festet i motorbrønnen med gjennomgangsbolter. Dersom det er grei adkomst på baksiden går det greit å vente med å montere kabelen til toppen er på plass. Viktig at kabelen har plass til å bevege set litt ettersom den endrer vinkel når man styrer.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

På det gamle bilde var delene bare montert for å finne ut med hva og hvordan .

 

Ferdig monter ble det slik ....

 

Bilde

Egenprodusert brakket

Bilde

.

Bilde

.

Bilde

Alle gamle hul i motorbrønnen ble støpt igjen + lagt på noen ekstra lag med glassfiber rundt festet av kabelen .

 

Forsjellen mellom den orginale wirestyringen og dette ........heaven & hell .

 

Den gamle wirestyringa fungerte sikkert bra opp til 30 hk , men da 90hk ble montert måtte jeg rigge opp et par ekstra trinser for å få litt utveksling på styringa , selvsving kan vel beskrive noe av følelsene før ombygginga .

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Jeg ser at du har festet din på venstre side akkurat slik som meg. Men når jeg skal svinge, så blir det omvendt styring. Slik at jeg sveinger til venstre så styrer jeg til høyre.

 

Eller er dette en slik styresnekke som jeg MÅ ha kabelen på høyre side, for at den skal styre riktig vei?

 

Er det noe jeg kan gjøre for at det ikke skal bli slik?

Redigert av Mortex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det mulig å skifte side på denne? I så fall hvordan gjør man det? Må vite om det går før jeg demonterer den ifra båten.

Du trer kanske enkelt strømpa med låseterminalen inn fra den andre siden - så virker den motsatt.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Nei, det går ikke. Fordi i den andre greia er det ikke noe plass til hvor du kan skru den fast. Å denne styresnekka er det en inngang der hvor det er mulig å skru den kabelen fast, og i den andre så er det bare en plast-tut, hvor kabelen kommer ut igjen.

Link to post
Share on other sites

Joda, det går!

Men du må løsne noen bolter på baksiden for å få ut selve låseterminalen på strømpa og så bytte plass med plast-tuten. Det må gå, ellers så må de jo selge høyre og venstre-ratt separat.

Capisce?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Bilde

 

Legger ut et bilde da jeg byttet styringen min. Dette er en litt større styresnekke, men prinsippet er akkurat det samme.

 

På bilde over låser man låseterminalen (den blanke innsnevringen som du ser i enden av strømpa) med 2 små bolter (du ser hvor jeg har fjernet boltene) på henholdsvis høyre eller venstre INNGANG.

 

På din snekke, som jo er mindre, sitter låsebolten på snekkens bakside - altså ikke DIREKTE på inngangen

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Bilde

 

Legger ut et bilde da jeg byttet styringen min. Dette er en litt større styresnekke, men prinsippet er akkurat det samme.

 

På bilde over låser man låseterminalen (den blanke innsnevringen som du ser i enden av strømpa) med 2 små bolter (du ser hvor jeg har fjernet boltene) på henholdsvis høyre eller venstre INNGANG.

 

På din snekke, som jo er mindre, sitter låsebolten på snekkens bakside - altså ikke DIREKTE på inngangen

Tusen takk! Det gikk det vettu :D

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...