Jump to content

Går alle som kan i planefart i mørket nå?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Lå på svai en av de siste nettene i ferien på Hvasser. Nettene har nå noen timer hvor det faktisk er ordentlig mørk. 

La merke til at faktisk alle "planebåter" gikk i god planefart selv om det var "kølmørkt". Tipper de fleste lå i 20 knop +.  Når restauranter osv stengte svermet det med småbåter i stor fart i mørket. Lanterneføringa var alt fra ingenting til alt mulig rart, blandt annet to hvite lanterner samtidig... akterlanterne og hvit rundtlyser samtidig så ut til å være veldig vanlig (skip større enn 50 meter.. ish). 

Samme når vi lå i Helgeroa. Selv når det kom hissige regnbyer kombinert med mørke så sikten ble veldig liten så dro småbåter på i voldsom fart. Så ribber som må ha gått i 30ish knop.

Har det blitt standarden, at en går i så høye hastigheter selv om det er svært redusert sikt? Har disse småbåtene noen redskaper eller triks som jeg ikke vet om så de faktisk ser langt bedre enn hva en kan tro når en ser det hele utenifra?

Og hvordan er det andre plasser, går det for full rulle også i mørket der?

----

Dette fordi jeg undres. Gikk en del selv med småbåter i ungdommen, noen raske men stort sett "halvraske" som kanskje kunne gjøre type 20 knop ish og vi måtte som regel ned i "snekkefart" i mørket selv om vi var lommekjente i området vi gikk i. Og til tross for det hendte det at vi gjorde feil. 

Så med mindre folka ombord i dagens småbåter har fått linser med radar eller noe så skjønner jeg ikke helt... Tar de bare sjansen og peiser på? 

Har sagt det før; Før var det mye båtfolk på sjøen, nå har det blitt større andel folk i båt.

Med det mener jeg at før så var det vanlig å begynne båtlivet som barn, i foreldrenes båt, som igjen hadde begynt sitt båtliv på samme måten. 

På den tiden aktpågivende og hensynfull var vanlig, og en hilste på hverandre. 

En måtte  også kjøpe kart, slike på papir, og en måtte se seg rundt for å vite hva hvor en var, og kunne se staker og skjær. Navigasjon tror jeg det heter...?

Da går det ikke med for stor fart i mørket, for navigasjonsinstrumentet "Eyeball mk1" hadde sine begrensninger med følsomhet og oppdateringshastighet. 

Når en opererer slik, så erfarer en også at horisonten ikke er lik i lyset som i mørket, og når det er mørkt så kan det være stor forskjell på hvordan ting oppfattes i forskjellig vær. 

En av mine erfaringer er at kuplene som var på Magerøy ikke synes ved mørke skyer over land...

GPS er ikke alltid presist, noen ganger, veldig veldig sjelden...kan den hoppe noen meter...en GPS jeg kjenner til hoppet 100 meter når en båt med radar passerte...da er det greit å vite hvor en er. Og denne gassen koster  50000 kroner. 

Dessuten viser ikke gps'er båter i nærområdet..

Redigert av trulsant (see edit history)
Guest Avmønstret#

Jeg skjønner jo at det er mulig å gå i sånn fart om en "kjører nintendo" etter en kartplotter. Men jeg nekter å tro at det er mulig å se noe særlig i det hele tatt. 

Så... min konklusjon må jo bli at det nå har blitt helt ok å gå i blinde i høy hastighet. Ok, man klarer muligens å holde seg unna staker og land vha plotter, men fortsatt går man mer eller mindre i blinde. 

Jeg vet ikke om det er blitt vanlig, men jeg har også sett mer av slik kjøring i mørke de siste årene. Og på fredag fortalte en kamerat om en skummel opplevelse i tett tåke mellom Kristiansand og Søgne. De var to båter i følge i sakte fart og kjørte kun etter kartplotter da sikten bare var noen få meter. Plutselig ut av tåka fra styrbord kommer en større lystbåt i 20+ knop og passerer foran dem med 5 - 10 meters avstand. De hadde ikke hatt mulighet til å vike om de selv hadde hatt større fart.

Om båten hadde radar og visste om dem vet vi jo ikke, men kjøringen virket fullstendig hodeløs.

Guest Avmønstret#

Kan også skjønne det på åpent hav. Men der jeg har sett det i sommer er midt i indre skjærgård, midt i fellesferien. 

Mao så bør en vel ilegge totalt ferdselforbud for all annen aktivitet i sjøen etter mørkets frembrudd, være seg å ro hjem over bukta/sundet, nattbad eller hva som helst. 

Pinkvin skrev for 4 timer siden:

Så med mindre folka ombord i dagens småbåter har fått linser med radar eller noe så skjønner jeg ikke helt... Tar de bare sjansen og peiser på? 

Er nok en del som har plotter med radar overlay ...

Men tror nok desverre den siste linjen din gjelder de fleste av de du så den natten...

Helt uforståelig, men slik er det...

Tja? Hva med å lage et program på NRK, noe a la Lars Monsen, men med motsatt fortegn? I beste sendetid, live, med kamera rett oppi snuta på den eventuelle skipper! Premie og godord til de som har alt i orden, og fete bøter og uthenging av de som ikke har alt i orden! De kan få betale for en sladd over fjeset hvis de samtidig gir det dobbelte av boten til Kystpatruljen! Skal vi prøve fredag og lørdag kveld de fire første helgene fra nå? 

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

6 hours ago, Lanber said:

Kvelden før scooterulykka i Arendal gikk jeg hele Blindleia i mørke, dog ikke på natta da folk skulle hjem fra byen.

Det var 95% veldig fornuftig kjøring og lanterneføring.  En tulling var det jo, men det finner du overalt på veien inkludert. 

Ble imponert over ferdselen. 

Med god oversikt over Blindleia i hele juli, ikke minst ut fra Lillesand så er min erfaring en helt annen. Kun unntaksvis er det båter med riktig lanterneføring, ofte kun rød og grønn (denne forferdelige stanga som må settes opp er visst litt vanskelig eller i stykker) og mange helt uten lanterner. Jo mindre lanterner jo større hastighet. Og respekten for maks fem knop mindre enn 50 meter fra land og/eller ut/inn marinaer og lignende er det ike den helt store respekten for, dessverre. Og ja, vannscooterne er de klart verste!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...