Jump to content

VP D2-75F turtallet varierer ved full gass.


Bølge

Recommended Posts

Har akkurat det samme problemet. Min motor sitter i en Saga 27. For meg oppsto dette ca 20 minutters gange etter å ha fyllt ca 50 liter diesel på en 1/4 tank. Hadde også samme problem for 14 dager siden, og da måtte jeg skifte dieselfilteret. Det så rent ut, men jeg byttet og båten kikk som ei klokke. Rett etter påfyll, fikk jeg igjen samme problem. Hadde også det samme at når jeg senket gasspådrag, gikk den bedre.

Her er det jeg har kommet til å at må være problemet: Enten har jeg vann i dieselen som blir virvlet opp når jeg fyller, eller så har jeg dritt på tanken som også blir virvlet opp.

Mer gasspådrag krever mer diesel og det er mulig at silen i tanken dermed ikke slipper igjennom nok diesel og så blir det problemer.

Jeg kommer til å først forsøke med kondensfjerner, som er vesentlig rimeligere enn å rense tankene, men kommer til å rense tankene høsten eller våren uansett. Skal ta båten på en testtur i morgen og se om problemet er vedvarende. Mulig jeg MÅ bytte filteret enda en gang.

Link to post
Share on other sites

Har tenkt over saken og er nå på sjøen for å teste:

Undertrykk i tanken.

 

Har skrudd opp et lokk på dieseltanken og hørte da en hvesende lyd som tydet på luft. Motoren har nå gått helt fint i to timer.

Antar feilen er at svanehalsen på lufteslangen til tanken er fylt med diesel. Umulig å komme til for å se dette på denne båten. Har hatt problemer med at det renner over når jeg fyller diesel uten at tanken er full. Regner med at dette er feilen, men lar båten gå en stund til for motor.

 

Neste sjekk blir ev. dieselfilteret, men regner det som usannsynlig på en nesten ny båt.

Et siste alternativ kan kanskje være koksing i turboen. 

Håper det er tankluftingen. jeg må få laget en ny som jeg kan ha kontroll med.

Som du beskriver problemet Kjolsund, er det kanskje tankluftingen hos deg også?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...