kjella Startet 5.August.2018 Link til dette innlegget Startet 5.August.2018 Hei Har en yamaha 30 hk deo fra 2000. en god motor men har bynt og fjuske, for eks, kjører full gass fint i 15-25 min så bynner det. Det som sjer er at den kutter på en måte så jeg må gå ned på halv gass og da er alt ok så kann den gå en god stund sånn ska kan jeg gi full gass igjen til den kutter(sier baaahh). Har byttet plugger og sjekket bensinslange og tank,tappet forgassere og alt så greit ut der. noen som har noen forslag som kan hjelpe? Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 6.August.2018 Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 (redigert) Høres ut som den kanskje går litt varm. Prøvd med ny termostat? Er impeller OK? Ellers er slitte coiler/pluggledninger og et punkt. En slitt coil er typisk å begynne å fuske ved belastning. Men det koster jo litt så ville prøvd med ny termostat først Redigert 6.August.2018 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.August.2018 Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 min erfaring er at om det hjelper å trekke av litt på gassen så er det ofte bensinrelatert. Det som kjan skje er at det suges vakuum i systemet, slik at feks en slange suges flat. Med mindre forbruk så blir det mindre insnevring - og ved stillsatand så kan alt se normalt ut har hatt coil som fusket , var da veldig av/på - "bråere" i oppførsel en ved bensinrelatert. Men når coilen bestemte seg for å slutte helt å funke så gikk motoren (60 yamaha 3syl) fortsatt jevnt og fint , bare med 2/3 effekt. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
kjella Svart 7.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 Har byttet termostat og impeller på den, Ivar, det virker som den går jenvnt og fint, det er bare at den mister effekt. har prøvd og pumpe på belgen men ingen forskjell. har en mistanke på at det er den nederste syl som kutter. hvordan måler man coilene? Sitér dette innlegget Link to post
andersm Svart 7.August.2018 Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 Har hatt eksakt samme symptom på en Yamaha F80, byttet bensinpumper siden disse ikke var byttet ihht. service intervall. Det hjalp ikke. Oppdaget ifb med feilsøk at motor gikk veldig kaldt, byttet termostat og fikk rett temperatur, men fortsatt samme feil. Kjørte båten til merkeverksted, de mente et bensinfilter stod feil vei (jeg var uenig i at filteret stod feil vei), dette hjalp heller ikke. Etter at verkstedet tok forgasserne av og renset disse forsvant problemet. Sitér dette innlegget Link to post
kjella Svart 25.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2018 (redigert) Hei da har jeg plukket av forgassere og demontert og renset dem men feilen er der fortsatt,virke som jeg detter plutselig ned til 2/3 effekt. har ei ny bensinpumpe i bestilling nå og blir det ikke bra nå så vet jeg ikke:( Redigert 25.September.2018 av kjella (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 25.September.2018 Link til dette innlegget Svart 25.September.2018 Hvordan reingjorde du forgasserene? Prøvd ultralydvask? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 25.September.2018 Link til dette innlegget Svart 25.September.2018 Sitér dette innlegget Link to post
kjella Svart 25.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2018 demontert forgassera ut med dyser og alt og brukt forgasser rens og la det i bensinbad til dagen etter på og forgasser rens igjen. har ikke tilgang ultralyd Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 26.September.2018 Link til dette innlegget Svart 26.September.2018 Prøvde å legge ved en video av min hjemmelagede ultralydvasker... Men måtte lage .gif for å laste den opp. Mine forgassere ble gullende rene etter 20min i denne. Søk på youtube for tips til forskjellige måter og lage egen vasker. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.September.2018 Link til dette innlegget Svart 26.September.2018 dersom det ligger avleiringer i trange passasjer , så er nok ultralyd beste måten å få det rent på Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
kjella Svart 26.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2018 Hvordan laget du den da? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 26.September.2018 Link til dette innlegget Svart 26.September.2018 Fant et bilde på nett. Enkelt og greit Sitér dette innlegget Link to post
kjella Svart 26.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2018 Har du litt mere utfyllende info? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 26.September.2018 Link til dette innlegget Svart 26.September.2018 (redigert) Finn en beholder med lokk. Fyll den med nok såpevann, slik den dekker forgasserene. På med lokk. Tape/stropp fast en pussemaskin til beholderen. F.eks på lokket. Start pussemaskinen. Dette skaper vibrasjoner i vannet som gir en veldig god vaskeeffekt. Og løsner opp dritt på plasser du ikkje kommer til. Redigert 26.September.2018 av Fjordland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjella Svart 26.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2018 Hvilken såpe blir brukt på alu da? Sitér dette innlegget Link to post
kjella Svart 27.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2018 Har prøvd det no men syns itj det virket no stå å vibrert i 15 min, brukt salo vann. Hva gjør jeg feil? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 27.September.2018 Link til dette innlegget Svart 27.September.2018 (redigert) Utvendig ble mine rene... innvendig vet eg ikkje før eg får testet båten. Eg brukte avfettingen eg bruker på bilen. Søk litt på Google etter hvilke såper folk bruker. Ser noen blander salo og sitronsyre Redigert 27.September.2018 av Fjordland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjella Svart 27.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2018 Får prøve med kraftvask i morgen da Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.September.2018 Link til dette innlegget Svart 27.September.2018 bare husk å kjør forgasserne i rent vann etterpå i tilfelle den er aggressiv mot aluminiumen Jeg brukte zalo og sitronsyre. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
kjella Svart 27.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2018 Hvor lang tid kjørte du da? Sitér dette innlegget Link to post
kjella Svart 6.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2018 trur jeg har funnet feilen nå, tok ut membran på pumpa å den så litt boblette ut. så håper det blir bra når jeg bytter den nå.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.